FILLIN vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter TJ86
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

TJ86

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2014
Goedenavond jongens en meisjes,

voor mijn werkgever ben ik bezig een Word-template te maken voor een offertedocument in Word 2013.

Ik wil graag gebruik maken van de optie FILLIN om het invullen van de templates te vergemakkelijken.
Graag zou ik willen maken dat Word vraagt (middels Fillin) om de bedrijfsnaam van de klant, zodat deze in
het adres genoteerd kan worden.

Deze bedrijfsnaam komt echter nog op 3 andere plaatsen voor in het document.

Is het mogelijk om word slechts 1 keer om de bedrijfsnaam te vragen en dat deze op alle plaatsen direct
wordt ingevuld zonder dat Word bijv. 4x dezelfde vraag stelt; "Typ de bedrijfsnaam"?

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet, TJ

Dat kan met een ASK veld. Beide velden gebruiken een Bladwijzernaam om de waarde in op te slaan, en je kunt altijd verwijzen op een andere plek in je document naar die bladwijzer.
Code:
{ ASK  Bedrijfsnaam "Typ de bedrijfsnaam" }
En in je document zet je dan de code
Code:
{ REF Bedrijfsnaam }
neer waar je hem nodig hebt. Overigens vind ik het werken met onzichtbare velden niet zo heel erg gebruiksvriendelijk, omdat de gebruiker vaak geen idee heeft wat-ie aan het invullen is. Maar het werkt wel. Nadeel: de gebruiker kan zelf de ASK velden zien, en (al dan niet per ongeluk) verwijderen. En de gebruiker moet elke keer als het document geopende wordt het ask veld opnieuw invullen.

Beter kun je een formulier maken met tekstvelden die ze in moeten vullen. En de ingevulde waarde(n) zet je dan in DocVariabelen. Die zitten niet fysiek in je document, kunnen er dus niet uitgesloopt worden, en ze onthouden hun waarde. Dus als een gebruiker het document weer opent, staat de waarde er nog gewoon in.

Zou je eens een voorbeeld document kunnen maken als sjabloon? Als ik een ASK veld invoeg word bij het openen van het document geen popup weergegeven en bij het veld REF krijg ik de tekst Fout! Verwijzingsbron niet gevonden. te zien?

Alvast dank

Wat betreft de popup: velden worden niet uit zichzelf aangeroepen of ververst, dat moet je wel zelf doen. In het geval van een Ask veld zou ik dus een macro maken AutoNew of AutoOpen geheten, die resp. bij het aanmaken van een document (geschikt dus voor een sjabloon) of bij het openen van het document de velden ververst. Met de hand doe je dat met de toets <F9>. De velden moeten dan wel eerst geselecteerd zijn, dus je doet dan in je macro eerst <Ctrl>+a> om alles (dus ook de velden) te selecteren, en dan <F9> om de velden bij te werken. Het Ask veld komt dan met de bekende popup. Kun je, zoals gezegd, prima in een macro zetten. Als het verwijzingsveld een fout geeft, dan zit er iets fout in :). Je kunt ook overigens op de volgende manier het veld aanroepen: <Ctrl>+<F9> en dan tussen de accolades de bladwijzernaam typen { Bladwijzernaam }.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan