• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter gebruiken in combinatie met AANTAL.ALS formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Siepie007

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2016
Beste Hulp,

Ik zou graag willen als ik een kolom filter op bijv. een leeftijd dat er met de gegevens de kolom ernaast gewerkt kan worden met de AANTAL.ALS Formule. Een voorbeeld.
Ik wil weten hoeveel mensen er die 50 jaar zijn 3 chocolaatjes ophebben.
ik filter de kolom leeftijd op 50.
en daarna moet ik handmatig tellen hoeveel mensen er 3 chocolaatjes en of ze bijvoorbeeld misselijk zijn geworden. Ik wil dus de gegevens die ik in 1 kolom filter op leeftijd in andere tabel cijfermatig zien weergegeven maar dit lukt niet omdat de AANTAL.ALS formule ook de verborgen rijen meetelt.

Ik heb er een extra bestand bij gestuurd als je de vraagstelling niet mocht snappen.

Succes, Sieb

Bekijk bijlage Excel vraagstuk Siebe.xlsx

Gebruik eens de formule SOMMEN.ALS. Hiermee kun je op basis van meerdere criteria de som van iets bepalen.

suggestie

Dag Sieb,
Hoe je je doel wilt bereiken lijkt onnodig complex. Je mengt namelijk het werken met filters en het werken met formule-criteria. Mijn suggestie is dat je de formule "=AANTALLEN.ALS($D$6:$D$15;50;$E$6:$E$15;3)" gebruikt. Met aantal.als kun je "filteren" op één criterium (de leeftijd 50), maar met aantallen.als kun je méér criteria gebruiken!

Door in je formule bovendien te verwijzen naar een andere cel waarin je dan kunt spelen met de leeftijd en het aantal chocolaatjes heb je toch weer een soort "filter". Zet bijvoorbeeld in cel G7 de leeftijd 50 en in G8 het aantal 3 en je laat de formule "=AANTALLEN.ALS($D$6:$D$15;G7;$E$6:$E$15;G8)" steeds je antwoord maken.

De twee suggesties hierboven tellen de chocolaatjes en niet het aantal vijftigers dat 3 chocolaatjes neemt ;-) En dat is er toch echt maar één in jouw voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Ik hoef niet het gemiddelde van de kolom uit te rekenen??

volgens mij snap je de vraag niet als je alleen met een subtotaal formule oplossing komt

Dag Sieb,
Hoe je je doel wilt bereiken lijkt onnodig complex. Je mengt namelijk het werken met filters en het werken met formule-criteria. Mijn suggestie is dat je de formule "=AANTALLEN.ALS($D$6:$D$15;50;$E$6:$E$15;3)" gebruikt. Met aantal.als kun je "filteren" op één criterium (de leeftijd 50), maar met aantallen.als kun je méér criteria gebruiken!

Door in je formule bovendien te verwijzen naar een andere cel waarin je dan kunt spelen met de leeftijd en het aantal chocolaatjes heb je toch weer een soort "filter". Zet bijvoorbeeld in cel G7 de leeftijd 50 en in G8 het aantal 3 en je laat de formule "=AANTALLEN.ALS($D$6:$D$15;G7;$E$6:$E$15;G8)" steeds je antwoord maken.

De twee suggesties hierboven tellen de chocolaatjes en niet het aantal vijftigers dat 3 chocolaatjes neemt ;-) En dat is er toch echt maar één in jouw voorbeeld.

''bedankt hiermee kom ik al een stuk verder'' gr Siebe

Het eenvoudigste is een draaitabel. Anders het hierna beschreven alternatief, zie ook de bijlage.

Als je gebruik maakt van Excel 2010 of hoger en mits de gegevens zijn gesorteerd op leeftijd, dan werkt het volgende:

1. Selecteer de cel waar het eerste antwoord moet komen (in het voorbeeld H20).

2. Op tab Formules - Namen beheren - definieer naam Leeftijd met formule:
Code:
=VERSCHUIVING(INDEX(Blad1!$D:$D;VERGELIJKEN(Blad1!$G20;Blad1!$D:$D;0));;;AANTAL.ALS(Blad1!$D:$D;Blad1!$G20))
3. In H20 en kopiëren naar beneden:
Code:
=AGGREGAAT(2;5;Leeftijd)

Bijlagen

Is dit iets ?
In cel J2 kun je een keus maken voor de leeftijd, in cel J3 kun je een keus maken voor het aantal chocolaatjes.

Met AANTALLEN.ALS wordt dan het aantal bepaald dat voldoet aan de criteria in J2 en J3

Groet

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan