Filter maken in query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vdbkevin

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jan 2012
Hallo,

ik ben bezig (of probeer toch) een DB te maken voor het bijhouden van de kweekresultaten van mijn vogels.
Nu heb ik volgend probleem.
Ik heb een tabel met:
Ringnr. Soort Geslacht Vader Moeder .....

Als ik een nieuwe record aanmaak en daar de eerste 3 gegevens invul, moet hij bij vader enkel de ringnummers van de mannelijke vogels van dezelfde soort weergeven.
Het lukt mij al om alle mannelijke ringnummers weer te geven, maar ik kan niet filteren op de juiste soort (dus = de soort van de laatst toegevoegde record)

Iemand enig idee hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt.

Zonder voorbeeldje? Lastig. Ik hoop (want dat blijkt niet uit je vraag) dat je die filtering in een keuzelijst op een formulier probeert te maken, want daar hoort hij thuis. Daarnaast geef je aan:
Het lukt mij al om alle mannelijke ringnummers weer te geven, maar ik kan niet filteren op de juiste soort (dus = de soort van de laatst toegevoegde record)
En dat begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal want de filtertechniek is in essentie hetzelfde, dus waarom de ene filtering wel, en de andere niet?

Ik heb een aparte query gemaakt voor de keuzelijst vader en keuzelijst moeder

vb vader:

SELECT MiBird.Ringnummer, MiBird.Geslacht
FROM MiBird
WHERE (((MiBird.Geslacht)="MAN"));

om de mannelijke eruit te halen is het makkelijk omdat de waarde daar "MAN" moet zijn.
Voor de soort is dit variabel omdat er verschillende soorten zijn (dus deze waarde moet gehaald worden uit de keuzelijst "soort" van de record die aangemaakt wordt.

En dat filter voeg je dus toe aan het eerste filter. Ik vermoed dat je de soort uit een keuzelijst (met invoervak) haalt, dus die verwijzing kun je dan toevoegen aan de eerdere. Kun je doen met de Wizard Opzoeken, als je de syntax niet helemaal zeker weet.

Waar nu man staat, wil je een variabele hebben en die variabele stuur je door. Dan heb je 1 query voor elk geslacht. Vervolgens wil je dat dus ook doen voor je andere filters :)

SELECT x FROM y WHERE soort = "penarie" AND geslacht = "transseksueel"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan