Filter op een database plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonidegroof

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2007
Ik gebruik een MySql database met onder andere een veld "Rubriek". Ik wil via een menu-lijst met daarin de verschillende rubrieken mijn database kunnen filteren.
Ik gebruik Dreamweaver CS3.
Wat in de menu-lijst gekozen wordt zou dus als variabele moeten doorgegeven worden aan het dialoogvenster waar de recordset wordt opgebouwd. Ik heb wat literatuur gekocht, maar ik geraak er niet uit wijs.

Gezien het ontbreken van je database structuur zul je zelf de tabel en velden moeten wijzigen. Ik haal alleen uit je verhaal dat je in een bepaalde tabel een veld hebt met de naam rubriek

Wellicht bedoel je iets als dit?
PHP:
$s_tabel = "boeken" //Ik gok dat je tabel zo heet, je kunt deze variabele wijzigen naar de juiste naam
$s_rubriek = $_GET['rubriek'];

if(isset($s_rubriek)) {
  $s_rubriekQuery = "SELECT * FROM $s_tabel WHERE rubriek='$s_rubriek'";
  $s_rubriekResult = mysql_query($s_rubriekQuery) or die(mysql_error());
  while($a_rubriekRow = mysql_fetch_array($s_rubriekResult)) {
    // Velden aanroepen via $a_rubriekRow['{veldnaam}']
    echo $a_rubriekRow['rubriek'] .'<br />';
    // als het goed is levert je dit een lijst op met allemaal dezelfde rubrieken
  }
} else {
  // Geen rubriek geselecteerd? alle rubrieken weergeven
  $s_rubriekenQuery = "SELECT DISTINCT rubriek FROM $s_tabel";
  $s_rubriekenResult = mysql_query($s_rubriekenQuery) or die(mysql_error());
  while($a_rubriekenRow = mysql_fetch_array($s_rubriekenResult)) {
    echo '<a href="?rubriek='. $a_rubriekenRow['rubriek'] .'">'. $a_rubriekenRow['rubriek'] .'</a><br />';
    // als het goed is levert je dit een lijst op met alle rubrieken
  }
}

Dit gaat zeker in de juiste richting

Ik kan dit momenteel niet uittesten [vertrek vanmiddag voor een weekje naar de warmte] maar ik vertrouw er op dat dit werkt.
Voor de volledigheid:
Mijn database heet "elizabe_test" met daarin 2 tabellen:

een tabel "rubriekkeuze" met daarin 2 velden :
"rubriek_ID"
en "rubriek".

de tweede tabel heet "taalkeuze" en heeft 4 velden:
"Nederlands"
"Spaans"
"image"
"rubriek"

de eerste tabel kan ik gebruiken om automatisch een menu-lijstje te vullen, zodat altijd alle rubrieken aanwezig zijn om uit tekiezen.

De keuze die daar gemaakt wordt [bijvoorbeeld de rubriek "Dieren"] moet dan de basis voor de filter vormen van tabel 2 die in dat geval een lijst geeft met afbeeldingen van alle "dieren" uit de database met Nederlandse en Spaanse naam eronder.

Wat me in die code niet helemaal duidelijk is: hoe wordt die variabele opgepikt in dat menu-lijstje en doorgegeven aan de filter ?

Je kan kijken op www.eliza.be wat ik precies bedoel. Wat je nodig hebt is de knop Beeldwoordenboek => Spaans. In de linker sidebar zou ik dat menu-lijstje willen plaatsen, de afbeeldingen worden in de maincontent geplaatst.

Je bent alvast bedankt voor deze snelle reactie!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan