• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajfhrl

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2008
Zie het voorbeeld.
wanneer ik een overzicht wil creeren van welke applicaties bij welke afdeling hoort, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik wil dus een overzicht hebben van:

app1 heeft afdeling 1,afdeling2,afdeling3,afdeling4
app2 heeft afdeling1,afdeling3

enz.

de hoeveelheid afdelingen en applicaties kan verder wijzigen.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Bijlagen

Als je dit handig wilt bijhouden zal je je opmaak ook handiger moeten maken.

Om snel en makkelijk steeds een overzicht te maken denk ik aan een draaitabel

zie bestandje

Bijlagen

Mooi, bedankt voor het snelle antwoord. Wat betreft de opmaak; het probleem is dat er verschil zit in de aantallen; ik kan bijv. applicatie niet in elke kolom op dezelfde rijhoogte zetten.

Maar wat als ik nu een afdeling of applicatie toevoeg; wat gebeurt er dan???

Laatst bewerkt:
Als ik het goed zie, dan is de data met de hand in kolom A en B(rij 30 tm 52) geplaatst en daaruit is de pivot tabel gemaakt?????

Als ik het goed zie, dan is de data met de hand in kolom A en B(rij 30 tm 52) geplaatst en daaruit is de pivot tabel gemaakt?????

Dat klopt, dat bedoelde ik met "Je moet je opmaak zodanig aanpassen zodat dit gebruiksvriendelijk wordt voor de draaitabel".
De opmaak die je nu hanteert is onbruikbaar om een overzicht per applicatie te maken (of je zou er een macro voor moeten schrijven :) ).

Als er dus data bijkomt, vul je dit aan bij de data onder rij 52, pas je het bereik van je draaitabel aan en dan ben je er ;)

Ik heb me eens beziggehouden met de gegevens hoe ik ze zou "opmaken". Op het eerste werkblad kan je per afdeling en per user de gebruikte applicaties aanduiden (bijvoorbeeld met een "x").
Op het tweede werkblad (overzicht) vind je de draaitabel die je laat zien hoeveel keer een afdeling de applicaties gebruikt. (Je kan dit ook nog doen per user).

Bijlagen

Bedankt voor de reactie. Het is idd een lastig probleem ivm de opmaak die kan wijzigen. Ik ga er eens mee aan het werk. Wat betreft de draaitabel; stel, ik wil die reproduceren, hoe doe ik dat dan(ben geen kei met pivot) en wanneer zou je die het beste kunnen gebruiken?

Bedankt voor de reactie. Het is idd een lastig probleem ivm de opmaak die kan wijzigen. Ik ga er eens mee aan het werk. Wat betreft de draaitabel; stel, ik wil die reproduceren, hoe doe ik dat dan(ben geen kei met pivot) en wanneer zou je die het beste kunnen gebruiken?

Draaitabellen zijn blijkbaar voor velen een groot probleem :)

Via deze link
http://www.datapigtechnologies.com/ExcelMain.htm
vind je verschillende minivideo's over 'pivottables' (in het engels).

Dit is zeer makkelijk uitgelegd, en als je alle video's hebt bekeken zal er al heeeel wat opgehelderd zijn ;)

Succes

laatste vraag nog mbt de opmaak;

Wat is een mooie manier om de afdelingen te koppelen aan de applicaties; nu zitten namelijk de users een beetje in de weg aangezien ik bij elke user een vinkje voor de applicatie moet zetten. Liever zou ik dat alleen bij de afdelingen doen; dus afdeling1 gebruik applicatie 1,3 en 7
en dit dan in d edraaitabel zetten(de users mogen uit de draaitabel blijven)

wat betreft de opmaak heb ik misschien een oplossing; ik kopieer de eerste rij(A) naar C.
Alleen moet ik dan nog kijken naar een dikke scheiding tussen B en C en dan de pivot tabel weer goed zetten. en dan moet ik nog zorgen dat de waarde van kolom a cel 1 automatisch gekopieerd wordt naar kolom c cel1. Ik kan wel =a2 plaatsen in C2, maar dat is niet echt een moeie oplossing doordat ik een waarde 0 vermeld krijg in bijvoorbeeld c 120 en verder doordat er in a120 en verder niets meer vermeld staat,

Laatst bewerkt:
wat betreft de opmaak heb ik misschien een oplossing; ik kopieer de eerste rij(A) naar C.
Alleen moet ik dan nog kijken naar een dikke scheiding tussen B en C en dan de pivot tabel weer goed zetten. en dan moet ik nog zorgen dat de waarde van kolom a cel 1 automatisch gekopieerd wordt naar kolom c cel1. Ik kan wel =a2 plaatsen in C2, maar dat is niet echt een moeie oplossing doordat ik een waarde 0 vermeld krijg in bijvoorbeeld c 120 en verder doordat er in a120 en verder niets meer vermeld staat,

In C2 zet je:
Code:
 =ALS(A2="";"";A2)
op die manier krijg je geen nullen in lege cellen.

Mooi. Ik krijg alleen pivot niet aan het lopen; ik weet namelijk niet of kan wat ik wil.

In rij 1 staat de naam van de afdeling welke doorloopt naar beneden. Verder staan in rij 1 ook alle applicaties vermeld. Via een kruisje houd ik dan bij of een bepaalde afdeling de applicatie heeft. Ik wil dus een overzicht(op een andere worksheet) creeren van welke applicaties een afdeling gebruikt, Probleem 1 bij d epivot is dat ik niet weet of het mogelijk is om een pivot van de gehele sheet te maken; de reden hiervan is, dat ik van te voren niet weet of de afdelingen er 16 zijn of 25. idem met de applicaties; zijn dat er 30 of 100.

Bijlagen

Mooi. Ik krijg alleen pivot niet aan het lopen; ik weet namelijk niet of kan wat ik wil.

In rij 1 staat de naam van de afdeling welke doorloopt naar beneden. Verder staan in rij 1 ook alle applicaties vermeld. Via een kruisje houd ik dan bij of een bepaalde afdeling de applicatie heeft. Ik wil dus een overzicht(op een andere worksheet) creeren van welke applicaties een afdeling gebruikt, Probleem 1 bij d epivot is dat ik niet weet of het mogelijk is om een pivot van de gehele sheet te maken; de reden hiervan is, dat ik van te voren niet weet of de afdelingen er 16 zijn of 25. idem met de applicaties; zijn dat er 30 of 100.

Dan zal je een dynamisch bereik nodig hebben.
Hiervoor gebruik je de functie VERSCHUIVING bij 'Definiëren -> Naam'.
Als je hiervoor meer info wil:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=269617

Dus als je doet:
-> Invoegen
-> Naam (je geeft een naam op, in onderstaand voorbeeld 'bereik')
->Verwijst naar: =VERSCHUIVING(Sheet1!$A$1;0;0;AANTALARG(Sheet1!$A:$A);AANTALARG(Sheet1!$1:$1))
-> Ok

De naam 'bereik' geef je dan als naam op bij het bereik van je draaitabel (zie onderstaand vb). Als er nu nog nieuwe applicaties of afdelingen bijkomen, zal je je draaitabel moeten vernieuwen (het icoontje van het rode uitroepteken, hiervoor moet je een cel selecteren binnen je draaitabel).
Indien er applicaties bijkomen zal je deze als gegevens moeten toevoegen in je draaitabel.

Bijlagen

Is dat doorvoeren in de draaitable(verversen van de data) en/of het toevoegen in de draaitabel niet te automatiseren via bijv. een macro??

Dat was voor mij ook nieuw maar ik heb er eens een macro voor geschreven ;)

Je kunt het testen door applicatie 17 toe te voegen en daaronder bvb een xje te zetten.

Opgelet; de macro zal niet meer werken als je namen verandert van de werkbladen of van de benamingen in de draaitabel ("Aantal van...").

groet

Bijlagen

hij voegt dan een sheet toe??? klopt dat?

normaalgezien niet nee :)

Het werkblad 'draaitabel' bestaat reeds. Dus als je op sheet 1 iets verandert, zal dit automatisch allemaal vanzelf in de volgende sheet genaamd draaitabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan