• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
OK, laat ik het er maar op wagen en mijn probleem aan jullie experts voorleggen.

Ik was voor dit probleem al een eind op weg met een Amerikaanse vriend maar die is plots van de aardbol verdwenen.... (of mijn gezeur beu, dat kan ook wel)

Ik vrees dat het niet echt eenvoudig is, maar moest het werken het zou reuze zijn voor de kinderen van de school.

Vooreerst de situatie:
Ik werk in een school voor gehandicapte kinderen.
In deze school komen kinderen tussen 12 en 19 een "stiel" leren (zo goed en zo kwaad dat kan)
Ze hebben bij ons de keuze uit 5 richtingen, oa. Grootkeukenmedewerker, interieurbouwer...
In een eerste jaar "proeven" ze van alle mogelijke richtingen, in het tweede jaar maken ze hun keuze en deze richting blijven ze voor de overige jaren (meestal) volgen.
Het probleem is een duidelijke evaluatie uit te dokteren zodat de kinderen maximaal begeleid kunnen worden.
We stelden een lijst op van alle mogelijke vaardigheden waarover iemand moet beschikken als deze op het einde van zijn schoolloopbaan gekomen is.
Deze vaardigheden worden jaar per jaar moeilijker en de bedoeling is te weten waar de problemen zich concreet stellen.
Een Excel-bestand leek mij een goeie oplossing.
Dit zal centraal op het net geplaatst worden zodat het ten allen tijde voor iedereen zichtbaar, en bewerkbaar is
Ik voeg een voorbeeld bestand bij zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Het idee is dat een leerling zijn loopbaanfiche behoudt gedurende de ganse schooltijd en dat deze 3 maal per jaar geevalueerd wordt.
Een leerkracht opent het bestand
vult in cel B1 de afdeling in (hier koos ik K voor Grootkeukenmedewerker, I zou voor interieurbower worden, L voor Logistiek, O voor onderhoud en A voor autohulp. Voorlopig heb ik me beperkt to een verkorte lijst voor Grootkeukenmedewerker)
in B2 de klas
in C2 het trimester waarvoor hij voor deze leerlingen een score wil invullen
D2 is een vakje voor de naam van de leerkracht
(de knop "Add Column" voegt een kolom toe waarin de leerkracht zijn scores kan ingeven)

Op deze eerste 3 gegevens zou de filter moeten gebaseerd zijn
Dus, je vult in bvb jaar=2 trimester=2
klikt op de filterknop
en alleen die items die van toepassing zijn voor het 2de jaar, 3de trimester zouden zichtbaar moeten worden.

Als je lijn 45 bekijkt dan staat hier:
K 2 3 4 5 3
dit betekent dat dit item pas in het 2de jaar vanaf het 3de trimester van belang wordt
dus dit item zal niet getoond moeten worden voor het ingegeven criterium want ik vroeg jaar 2 en trimester 2
lijn 47 en 48 bvb hier is de vaardigheid pas vanaf het 3de trimester van het eerste jaar belangrijk.

Het probleem echter is ook de "headers" van de items.
Er zijn 3 niveau's, maar soms ook maar 2 (zie bvb header 12)
een niveau zou pas zichtbaar mogen worden als er ook een item gefilterd werd

Wat ik meestuurde heeft vrij behoorlijk gewerkt maar er werd 1 hearder teveel verstopt, en door het prutsen werkt het geheel niet meer correct.
Ik weet dat Earl zich baseerde op de kleur van de header om deze al dan niet te laten staan.

Ik hoop echt dat iemand de moed heeft hier eens naar te kijken. Ik heb zowat een deadline tegen volgende dinsdag en zou graag iets werkbaars willen voorleggen aan het volledige korps.

Alvast heel erg bedankt

Bijlagen

jepedewe,

In het progje kom ik vreemde dingen tegen.
Waarom vult een leraar zijn klas trimester en naam in?
Als je een kolom toevoegt werkt de code niet meer en verberg je niet meer de kolommen C t/m K.

In het volgende progje heb ik wat code eruit gehaald.
Ik heb een knop verwijderd en ik heb nieuwe code teruggezet.

Probeer de knoppen filteren en niet filteren eens.

LET WEL!
Het filter werkt alleen maar voor klas 1, 2 en 3 omdat de rest allemaal gelijk is.
Trimester filter werkt niet omdat overal het trimester is ingevuld.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ziet er helemaal niet slecht uit...
Alleen vraag ik me af waarom er een extra venster opent? Waarom kan je gewoon niet de waarden van cellen B2 en B3 gebruiken???

Om het bestand wat kleiner te maken heb ik waarschijnlijk een paar lijnen teveel geschrapt.
Als je nu kijkt van lijn 42 tot 43 dan zie je dat het alleen om trimester 3 gaat, dus deze les gaat pas in vanaf het 3de trimester va het 4de jaar
bvb 38 en 40, hier gaat het item in het 2de trimester van het eerste jaar van start

Voor het aanmaken van een nieuwe kolom...
Collega-helpers hebben dat stukje code doorgestuurd en ik heb dat ook in het bestand geintegreerd... normaal gezien wordt er aan de rechter kant van het bestand een kolom bijgevoegd. Om welke reden ook werkte dat plots niet meer....
De bedoeling is dat een leerkracht voor een bepaalde periode op een eenvoudige (en dit is wel heel belangrijk) manier de fiche kan uitbreiden.

Als ik bvb jaar 1, trimester 3 ingeef is de filtering niet correct...

Hopelijk zie je het nog wat zitten.... alle hulp is meer dan welkom

Ik voeg een "ge-upgrade" versie toe

Heel hard bedankt

JP

Bijlagen

Jepedewe,

Allereerst zat er een foutje in mijn code, aangepast en werkt.

Wat en waarom met de code?

De extra pop-up verschijnt om er zo voor te zorgen dat je niet gebonden bent aan cellen die verlopen.
Als je namelijk kolommen gaat invoegen aan de voorzijde moet je constant met de code bijhouden welke kolommen je moet verbergen zichtbaar maken.
Nog een nadeel van invoegen voorzijde, de gegevens die belangrijk zijn verschuiven hierdoor steeds verder naar rechts.

Het invoegen van kolommen heb ik gefixed was geen probleem.

Als er nog puntjes van verbetering zijn dan hoor ik het wel, probeer deze maar eens uit en kijk eens of dit het is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik voeg hier een bestand toe waarin het toevoegen van een kolom perfect werkt, zoals het hoort... steeds aan de rechter kant
Kan je een soort van keuzelijst aanmaken voor de afdeling???
(voolopig staan er alleen items in voor K=grootkeuken...)

als je filtert op jaar 2 en trimester 3 dan blijft bvb item 12 "Vis reinigen" staan... hier in deze rubriek is er geen match dus dan zou de header ook niet getoond mogen worden

Ziet er anders wel goed uit, maar heb, als ik dat mag zeggen, toch de voorkeur aan de manier van werken zoals in dit bijgevoegd bestandje

Weerom, erg bedankt

JP

Bijlagen

Laatst bewerkt:
JP,

Even een snelle aanpassing met de kolom invoegcode.
Filteren werkt weer zoals je gewent was.

Morgen kijk ik verder naar de rest van de opmerking.

Bijlagen

Het wordt steeds maar beter... reuze....
Alvast grote Merci
JP

Zoals je ook in je bestand kan zien, bevat de lijst alleen competenties voor de afdeling "Grootkeuken"
We hebben zo 5 afdelingen, dus da andere competenties moet ik nog toevoegen (een duivels werkje)
Dus, in de cel B1 (dacht ik) zou je de afdeling moeten kunnen ingeven om hier nog een filtering op te krijgen.
Echter, in het eerste jaar (wat wij observatiejaar noemen) kunnen de kinderen van alle afdelingen "proeven".
Dus, in je code, denk ik, zou je moeten zetten dat indien de gebruiker kiest voor jaar=1 de filter voor de afdeling uit B1 niet gebuirkt moet worden..
Eens ze naar het 2de jaar gaan dan hebben ze hun afdeling al gekozen en moet de filtering WEL toegepast worden...

Sorry hoor, het wordt er niet eenvoudiger op...

Heel hard bedankt in elk geval...
Eens dit een werkbare tool is zal dit zeker een grote stap vooruit zijn in de benadering van onze kinderen..; en daar gaat het toch om niet?
Fijn dat je er je tijd wil in investeren... alleen kan ik dat nooit

Misschien, en dit laat ik natuurlijk aan jou over, hebben collega-forum-bezoekers niet erg veel aan dit heen en weer gemail en kunnen we misschien beter prive gaan...
Je kiest maar

jp.dewinter@telenet.be

Mvg
Jean-Paul

JP,

Alles kan gebouwd worden dat is geen enkel probleem.
Hulp bieden om de mensen op weg te krijgen is ook geen probleem.
Problemen oplossen, is ook geen probleem.

Maar, wij helpers verwachten wel enige inbreng in het geheel anders gaat het op uitbesteding lijken.
Zo zul je zelf een aantal zaken moeten realiseren en als je daarop vastloopt kunnen wij je weer verder op pad HELPEN.
Of wij doen een voorzet en de vraagsteller gaat daar verder mee.

Waarom?
Zo leer je zelf wat er gebeurd en ben je op termijn niet of minder afhankelijk van anderen.

Zoals je al opmerkt collega forum bezoekers/helpers dat is de kracht van het forum.
Met het hele clubje zorgen wij voor oplossingen of proberen de vraagstellers de goede richting in te krijgen. Weet ik iets niet dan een ander wel of iemand anders heeft een betere oplossing.

Dat neemt niet weg dat ik niet bereid ben je verder te helpen maar vooralsnog blijf ik via het forum werken en de overweging om het via de mail te laten verlopen is een open punt.

JP,

Nog een opmerking over het programma.
Zoals je gemerkt heb zijn er een aantal zaken die niet meer werkten zoals ze waren.
We spreken hier over het kolom toevoegen.
Dit is ontstaan door het toevoegen van een nieuwe regel zijnde regel 1.
Deze heeft er nooit gestaan en is later toegevoegd, vandaar dat de code zijn werkt niet meer goed kon uitvoeren omdat er naar de oude regel 1 (nu regel 2) werd gekeken.

Als je probeert kennis te vergaren van de codes dan kun je zelf hier nog wat aan aanpassen.
Nu heb ik de verwijzing van regel 1 omgezet naar regel 2.

Vanavond zal ik de andere opmerkingen verwerken in het progje.

Ik spreek met je af dat ik netjes overal afblijf...
Pas als je me iets doorstuurt test ik het uit en mail je de opmerkingen terug door...

Man, man, je weet niet blij je me maakt!!! van harte...
Als ik iets voor jou kan doen... zeg maar..
Ik ben fysiotherapeut (ook in die school) dus... kom maar eens langs voor een deugddoende behandeling!

;)

Bedankt

JP

JP,

De aangepaste versie.

Wat werkt er anders:
Als je geen naam invult kun je geen kolom toevoegen, gebruiker krijgt een melding.
Als je nu filtert, worden ook de hoofdtitels verborgen als er geen van onderstaande subtitels matched.
Filtered en Unfiltered werkt ook weer.

Bijlagen

Eindelijk tijd om wat te testen
In cel B1 zou een keuzelijst moeten komen met volgende items:

A
G
I
L
O

A staat voor autohulp
G voor grootkeukenmedewerker
I voor interieurbouwer
L voor logistiekassistent
O voor onderhoudsmedewerker

Ik voegde er een paar (niet correcte) items toe voor de afdeling Interieurbouwer
Hier zie je de I staan in kolom C
Dus de filtering zou ook hierop moeten gebeuren...

Behalve als het een beoordeling betreft voor een eerste jaar... dan mag de afdeling niet afgefilterd worden, want dan krijgen de leerlingen onderricht over alle afdelingen.

Bij het aanvullen van een nieuwe kolom zonder een naam in te geven verschijnt inderdaad een messagebox... reuze idee... maar als je dan op OK klikt, kan je er dan niet voor zorgen dat de cursor in de correcte cel komt te staan???

Vul je een kolom aan dan is het de bedoeling om aan elke item een score toe te kennen.
Deze score gaat van 1 tot 3.
3 staat voor "niet gekend"
Vandaar de extra knop: filter for 3... dan kan je zien in welke items een leerling tekort komt... is erg handig.
Is het ook mogelijk de tekst in het item rood te kleuren... via voorwaardelijke opmaak kan dat, zover ben ik wel maar wat als je een kolom automatisch aanmaakt?

Alvast heel erg bedankt... ziet er steeds maar beter uit.

Mvg
Jean-Paul

Bijlagen

Jean Paul,

Aangepast bestand ter controle.

LET OP!
Belangrijk voor het filter:
Zet het document goed op en het filter blijft werken.
Hoofdstuk is 1 cijfer dus 1
Sub hoofdstukken zijn 2 cijfers dus 1.1
De onderverdeling van een sub hoofdstuk is 3 of meer cijfers dus 1.1.1

Ik heb namelijk de hoofdstukken van Interieurbouw aangepast anders werkt het filter niet goed.

Wat is er aangepast:
Geen naam ingevuld, na melding cel naast naam actief.
B1 daar zit een picklist op, met Eerste jaar, A, G, I, L, O maak een keuze en filteren maar.

Filter for 3 moet ik nog aan werken

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hey... snelle service... amaai

Je verdeling van hoofdstuk of subhoofdstukken is me niet duidelijk...
waarom in lijn 48 en 49 - 4 cijfers? dat is toch nergens???
als een item geen hoofdstuk is heeft het 3 cijfers... of heb ik het fout?

Ik vind het toevoegen van "eerste jaar" nogal verwarrend...
Dat doe je toch al in cel B2??? dus ik dacht dat je een conditie kon stellen dat indien deze cel 1 is je geen rekening houdt met het filteren op afdeling.
Is het cijfer groter dan 1 dan doe je dat wel.... zou dat zo niet kunnen???

Als je bvb filtert op G en, terwijl de filter aanstaat verander je de afdeling op I dan krijg je niets.. Zet je tussen de 2 keuzes de filter af dan loopt alles perfect... bestaat er een manier om dit te voorkomen???

Bedankt

Nog iets:

Bij het toevoegen van een kolom werden vroeger de kleuren van de hoofdstukken en subhoofdstukken "meegenomen"
Nu niet meer, vond dat wel duidelijker

Kan je de waarde van de eerste, nieuwe, rij centraliseren?

is het mogelijk automatisch een kader of lijnen-raster te maken rond deze nieuwe kolom?

Merci

JP

Jean Paul,

Oepserdefloeps.

Hoofdstukken zie van Grootkeuken.
Hoofdstukken 1, 2, 11 en 12
In hoofdstuk 11 de sub hoofdstukken 11.1, 11.2 en 11.3
Subhoofdstuk 11.1 ken dan weer 11.1.1, 11.1.2 en 11.1.3.
P.S.: regel 48 en 49 zijn niet door mij verzonnen, zie je originele bestand.

Verwarring moeten we wegnemen, jij vraagt ik draai.
Soms kom je als programmeur met oplossingen en die vallen niet altijd goed.
Is niet erg maar het kan soms een ander licht op het geheel werpen.

Wat is er opgelost:
Filter werkt zoals gewenst.
Regel 48 en 49 zijn nu zoals ik ze voor ogen heb.
Eerste jaar is verdwenen.
Als er gefilterd is en je wijzigt de code filtert het progje opnieuw, als er nog niet gefilterd is en je kiest een letter dan filtert het progje ook.

Bijlagen

Jean Paul,

Ik ben geen machine.
Je stelt per keer behoorlijk wat vragen en dan poog je er tussentijds nog een aantal tussendoor te stellen.

Beetje bij beetje en een aantal vragen kun je zelf oplossen zoals het centreren.

Sommige dingen moet je los laten en gewoon vergeten zoals:
Het meenemen van de kleuren, dit voegt mijns inziens niets toe aan het geheel en wanneer je later een hoofdstuk toevoegt worden de kleuren niet doorgevoerd tot aan de laatst kolom.

Het maken van een raster rond de nieuwe kolom kan allemaal maar wat is daar de meerwaarde van?

Wat ik nog mee wil geven is het volgende:
Ik begrijp goed dat je gewent bent met iets te werken en daar het liefste niet vanaf wilt wijken maar dat maakt het programmeren er niet makkelijker op.
Dit programma heeft een paar tekortkomingen en daar omheen programmeren lukt wel maar dan wel tot op bepaalde hoogte.
Gaat namelijk iemand kolommen, regels of cellen invoegen toevoegen dan gaat de hele tool aan de haal.
Dit is al eerder gebeurd en zal op deze manier zeker nog een keer gaan plaatsvinden.

Mijn excuses....
en je hebt gelijk, ik zit wel op je hielen... maar ik ben danig enthousiast... op wat jij op 2 dagen doet wacht ik nu al een heel aantal weken bij mijn Amerikaanse vriend... dus, ja, ikke wat gek aan het worden van blijdschap

Het centreren kan ik netjes achteraf en een kadertje errond ook, en hier en daar wat kleur ook, maar het is de bedoeling dat hier zowat 50 leerkrachten mee gaan werken voor ongeveer 170 leerlingen... Om alles wat leesbaar te houden is kleur of layout wel belangrijk en dus vroeg ik het me gewoon af of het automatisch mogelijk was... temeer dat ik in een vorige versie zag dat de kleur van de voorgaande cel meegenomen werd... vandaar mijn vraag

Als je van afdeling wisselt wordt de filter automatisch uitgevoerd en hoef je niet meer op de "filter"-knop te drukken...
Als je het voor de Klas of Trimester wel moet doen en voor Afdeling niet dan wordt het wel verwarrend he

kan ik ongestraft rij 5 schrappen???

De bedoeling van de knop filter for 3 is als volgt:
Een leerkracht wil een socre invullen voor de verschillende vaardigheden. Score 1 betekent alles OK, score 3 betekent dat de vaardigheid nog niet verworven is. Hieruit zou dan een IHP gefilterd worden (dat staat voor Individueel HandelingsPlanà
Als je op de knop klikt zou je een extra filtering moeten kunnen krijgen waarbij de vaardigheden die een score 3 kregen zichtbaar blijven.
Hierdoor krijg je dus een perfect zicht op de vaardigheden waar de leerling nog tekort op schiet en waar je dus als leerkracht dient aan te werken.
Dit systeem maakt het mogelijk om te zien of deze vaardigheid bvb in het verleden ook al problemen opleverde, of slechter, of deze in het verleden gekend was en nu om een of andere reden niet meer.
Het zou ook handig zijn dat de vaardigheid waar iemand 3 op gaf in een andere kleur komt te staan.
Ik heb begrepen dat dat kan via formule en voorwaardelijke opmaak, maar dan verwijs je steeds naar dezelfde cel en niet naar een cel in een kolom die er pas bijgemaakt werd... allemaal veel te ingewikkeld voor dit ventje hier....

Begrjp me niet verkeerd... ik ben al reuze tevreden met wat je al gedaan hebt... ik bedank je op mijn blote knieen...

JP

Laatst bewerkt:
Jean Paul,

Dat je in furore raakt vindt ik prima, zolang je maar gek wordt waar ik niet bij ben.
Ik weet namelijk niet hoe gek je gaat doen:D

Een paar kleine aanpassing en antwoorden op je vragen:
Kolom N is verborgen om zo minder met opmaak te hoeven werken.
Nieuwe kolom krijgt netjes een omkaderd gedeelte.
Verander de waarde in zowel of cel B1, B2 als B3 en je filter gaat draaien.
Regel 5 is verwijderd maar dit kan niet straffeloos.

Regels verwijderen en kolommen toevoegen is in dit progje erg riskant.
Zoals ik al eerder benoemd had is de opzet niet helemaal goed en ben je hierdoor je vrijheid van muteren met regels en kolommen kwijt geraakt.
Dit is in het verleden al eerder gedaan met regel 1 waardoor kolom toevoegen niet meer werkte, weet je nog.

Regels kunnen ingevoegd of verwijderd worden vanaf regel 7.
Kolommen kunnen ingevoegd verwijderd worden van kolom O.

Dus van A1 t/m O7 geen mutaties mogelijk op regels en kolommen, helaas.

Filter for 3 daar heb ik nog vragen over.

Oftewel ik stuur je nu het progje toe, geef hierin aan wat je bedoelt dat praat makkelijker.

P.s.: Als je op je blote knieën gaat bedanken doe dat op een kussen, anders heb je straks zelf nog fysio nodig.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan