• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren aan de hand van een Marco

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evertblokdijk

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2019
Wie kan mij helpen aan een (marco die automatisch werkt) dus zonder knop
Om te kunnen filteren (Zie bijlage)

In Kolommen B staat het ordernummer. in de kolommen daar achter staan de gevens die bij die order behoren

In L3 vul je de datum in ..
En in kolom J komen dan alle orders te voorschijn die dezelfde datum hebben.

Alvast bedankt voor jullie feedback

Evert

Bijlagen

Hallo,

Misschien met een tabelletje en Slicer?
Dus zonder VBA.
Ik weet natuurlijk niet of dit in je origineel gaat werken.

Mvg
Peter

Bijlagen

Hoi Peter59

Dank je voor je terugkoppeling .. maar dit gaat in mijn orgineel niet werken ..
Heb hier echt een VBA voor nodig. Dit daar ik die uitgefilterde gegevens (dan met name de ordernummers) weer verder moet verwerken

Met macro
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "L3" Then Cells(5, 2).CurrentRegion.AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("L2:L3"), Range("O5:R5")
End Sub

Bijlagen

VenA,

Dank je . DIT werkt perfect.
1 kleine vraag .. De orginele orders die gefiltered moeten worden staan op een aandere sheet ..
Waar zet ik in jouw VBA de Sheetname .. en hoe precies ?

Alvast bedankt !!

Dat kan je prima zelf even proberen. Er wordt niet voor niets om representatieve voorbeelden gevraagd.

Met het verwachte resultaat.

Bijlagen

HSV ..

Dank je ..
En hoe ziet ik hier een auto refresh op ?? elke 30 seconden of minuut of zo iets ?

Dat kan je prima zelf even proberen. Er wordt niet voor niets om representatieve voorbeelden gevraagd.

Ik heb testcase 5 als bijlage gedaan.
Alle orders staan op de sheet orders
Dan op het blad planningen ...

Onderste gedeelte.
Hier zouden dan alle orders met de datum die gelijk is aan de datum in D2 moeten verschijnen.

Zodra er dan een order wordt ingedeeld op de planning (bovenste gedeelte) dmv het overtikken van een order die verschenen is in het onderste gedeelte (orders to be planned) in kolom B
Dan zou ik graag die oder zien verdwijnen uit het overzicht van Orders to be planned (onderste gedeelte)

Bijlagen

Gebruik geen samengevoegde cellen. Je kan een kolom ook breder maken. Haal de onnodige spatie uit de tabnaam 'orders'. Als er al eerder code voor je gemaakt is dan is het handig om het ook in het bestand te zetten.
Zet deze https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/951018-Filteren-en-indeleneven op opgelost met een verwijzing naar dit draadje. Anders gaan er helpers mogelijk dubbele dingen doen.

Bijlagen

VenA,

Dank je vriendelijk .. Hier kom ik verder mee

Ik snap alleen onderstaande regel uit de VBA niet

Sheets("Orders").Range("B5").CurrentRegion.Resize(, 4).AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("D1:D2"), Range("B26:D26")

Waar gaat de marco opzoek naar de vergelijking in de datum .. die staat immers in colom C

Dank je voor je feedback

Probeer eens codetags te gebruiken dan krijg je geen smiley's. Daarna kan je even zoeken op hoe het geavanceerde filter werkt. Als je de bijlagen in #4 en #7 bestudeerd had dan had je het kopieer gedeelte zelf ook op kunnen lossen.;)

VenA,

Sorry .. Ik kom er NIET aan uit
maar .. Ik kan mijn originele workbook, waar op ik dit wil toepassen, wel een beetje ombouwen
Hier door is het niet langer noordzakelijk dat er "meerdere" gegevens in het blad planning worden overgenomen .. maar slechts de ordernummers waarvan de datum gelijk is aan de datum in D2

Ik zou dan de macro willen activeren met een klikbare knop, zodat de gebruiker, na het invoeren van nieuwe Orders. zelf kan refreshen,. zonder dat de gebruiker de datum in D2 weer moet intikken

Kun je mij hierbij helpen svp ?

Alvast bedankt

Waar kom je niet uit? Het bestand in #10 doet toch het gevraagde? Plaats anders een representatief voorbeeld met de probeersels waar je niet uitkomt.

VenA,

Dank je . Zie testcase-0006

Blad orders ,.. Heb ik overgenomen uit het Originele werkboek

Dan blad planningen
In de testcase is het 1 dag .. op het originele dus 7 dagen (in volle week)

Nou zou ik graag zien dat als je op de blauwe knop Refresh drukt,
je in Kolom B, vanaf B27 de ordernumers te zien krijgt met de datum die gelijk is aan de datum in D2

Daar er in het echt, regelmatig orders zullen worden toegevoegd, en de datum een "vast" gegeven is, die niet (omdat de cel geblokkeerd is) door de grebruiker aan te passen is . Zullen we iets met die knap moeten doen( er een marco aanhangen) om zo de ordernumers met de datum uit D2 naar voren te halen en/of refreshen)

In mijn nieuwe - herziende testcase (evenals in de echter) zal ik dmv zoeken en vergelijken de overige waarden wel te voorschijn krijgen (zie formule D27 en verder)
Als dan de opodracht ingeplabnd gaat worden (ergens in B6 t/m B22) dan hoeft de order NIET meer te verdwijnen uit het nog te plannen overzicht, maar dan zal er (zie E27) verschijnen dat de order is ingedeeld

Sowieso, B 6tm B22 niet de inhoud wissen, dan is de gebruiker kwijt wat er al ingedeeld is

Het onderste gedeelte, is du puur om zichtbaar te maken wat er gepland MOET worden die dag
en Of het al ingepland is of niet (E27)

Dit zodat er geen order vergeten kunnen worden

Bijlagen

Je krijgt hier suggesties aangereikt. Als je er zelf niets mee doet en de belangrijkste aanpassingen die in #4, #7 en #10 staan steeds weer teniet doet dan gaat het wel een heel lang verhaal worden. Probeer de code te begrijpen en anders ga je onderzoeken hoe bepaalde zaken werken. Alleen een knop toevoegen getuigt niet van veel zelfinspanning.

Laatst bewerkt:
VenA,

Het probleem is dat ik het NIET begrijp ..
Ik heb geprobeerd de VBA aan te passen .. maar daar kom ik dus niet aan uit !!

Het zijn maar een paar regels code Wat begrijp je niet dan? Over het geavanceerde filter is voldoende te vinden en verder staat er niet zoveel spannends in. Het is wel weer aan te passen naar de laatste wensen maar daar leer jij niets van.:d

VenA,

Niet helemaal met je eens .
Als jij het voor mij zou kunnen(en willen) aanpassen ..dan moet ik de code toch wel weer een beetje verbouwen om hem toe te passen op elke sheet ..
En .. Met elke verandering van de code, zie ik (en leer ik dus) de code begrijpen.

Het is net andersom; van alles wat je zelf probeert leer je van. Daar heb je tot nu toe niets van laten zien. Daarnaast geef je geen antwoord op vragen. Mogelijk dat een andere helper het voor je maakt maar ik pas voorlopig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan