• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren dubbele waarden draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMatrix

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Hallo,

Ik ben bezig met een dataset waarbij ik het volgende probleem heb. Ik wil graag uitrekenen hoeveel verschillende bedrijven er gedurende ieder onderzoeksjaar staan vermeld. Normaal moet dit geen probleem zijn, maar het is in mijn geval zeer vaak het geval dat een bedrijf meerdere malen wordt vermeld gedurende een jaar. Dit wordt gekenmerkt door het betreffende bedrijf tweemaal als regels te vermelden met het zelfde jaartal.

Is er een bepaalde methode hoe ik vanuit een draaital unieke waarden kan filteren, per jaar? Ik heb als bijlage een voorbeeld bijgesloten. De gegeven draaitabel vermeldt bijvoorbeeld voor het jaar 1990, vier bedrijven. Echter, als men krijgt naar de bronlijst dan is te zien dat het slechts twee unieke waarden/bedrijven betreft.

Iemand die hiervoor een oplossing heeft? Mijn daadwerkelijke dataset is enorm groot, dus denk dat een draaitabel het makkelijkst werkt. Andere toepasbare ideeen zijn uiteraard welkom.

Alvast bedankt.

Bijlagen

Hallo Jmatrix,

Bijgaand een oplossing met behulp van een hulpkolom.

Bijlagen

Nogmaals dank Thoralf voor de oplossing. In principe voldoet hij, alleen merk ik dat Excel blijft hangen bij mijn 32.000 rijen... Is dit wel ideaal? :rolleyes:

Hallo Jmatrix,

Hij blijft niet hangen, maar door de omvang is de processor zwaar belast en duurt het uitwerken voor de totale lijst de nodige tijd. Wellicht dat er een snellere oplossing is anders moet je je wellicht hier mee redden en kun je terwijl de computer staat te stampen een kopje koffie nemen met eventueel een versnapering.
Er worden per regel eerst ca 65000 vergelijkingen gedaan, vervolgens 32000 vermenigvuldigingen en daarna nog eens 32000 getallen opgeteld vervolgens 1 vergelijking en de actie: het zetten van de nul of de één. En dit alles gebeurt dus 32000 keer.
Dat kost dus wel even.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan