• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren met meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

bramheesterbeek

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2010
Beste,

Misschien dat ik wel veel te moeilijk doe, hier dan eerst even een uitleg wat ik wil gaan maken. Ik ben bezig met een excel bestand voor de administratie van een verhuur-systeem. Het facturatie-gedeelte heb ik al gemaakt, dit werkt met pull-down menu's die zijn gegevens uit een database haalt met daarin de artikelen die bestemd zijn voor verhuur. Maar het probleem waar ik nu op stuit is dat per vermeld artikel in de database eigenlijk veel meer artikelen bij horen. Het artikel in de database is dus eigenlijk een verzamelnaam die op de factuur komt te staan. Bijvoorbeeld: tapinstallatie. Bij dit artikel horen echter nog veel meer artikelen, bijvoorbeeld: afvoerslang, toevoerslang, spoelborstel, fustenkoppeling, afschuimer, enzovoorts.
De bedoeling is dat de sub-onderdelen op een leveringslijst komen te staan waar wij op kunnen afvinken wat er is geleverd en hier zal dan een handtekening voor ontvangst onder komen te staan van de klant.

Nu heb ik het volgende bedacht:
De artikelen in de database hebben een nummer, dit nummer moet opgezocht worden in een completere database waar ook alle sub-onderdelen in staan vermeld. De titel, bijvoorbeeld: tapinstallatie, geef ik voorafgaand nummer 1 en alle sub-onderdelen krijgen ook nummer 1, zodat ik weet dat die bij elkaar horen. Met de functie autofilter zou ik dan het geselecteerde nummer (op factuur) willen filteren uit de lijst, zodat alleen de nummers met alle subnummers overblijven. Deze lijst moet dan uiteindelijk afgedrukt worden.

Op deze manier ben ik aan de slag gegaan:
De bedoeling is dat deze gegevens gefilterd worden door 10 cellen die onder elkaar staan (bijv. A1 t/m A10). In deze cellen staan nummers, bijv. A1=3, A2=6, A3=8. De overige niet gebruikte cellen moeten leeg kunnen zijn.

Met behulp van de autofilter optie zou ik deze nummers willen filteren op een ander werkblad en dan zou het resultaat eerst alle nummers van 3 onder elkaar moeten opsommen, daarna alle nummers van 6, daarna alle nummers van 8 en de overige nummers zouden hierbij moeten wegvallen.

Nu heb ik al veel zitten te zoeken op diverse forums, maar het is me nog niet gelukt om een macro te maken die het mogelijk maakt om een autofilter toe te passen met als bron 10 cellen onder elkaar.

Weet iemand hier een oplossing voor dit probleem? Alvast super bedankt voor het meedenken!

Ik heb een voorbeeld bestandje toegevoegd voor verduidelijking van mijn uitleg.

Bijlagen

Ik begrijp je lange verhaal niet precies maar hierbij een gokje wat je bedoelt.

Bijlagen

Hoi,

Allereerst bedankt voor je antwoord, maar nee, dat is het ook niet helemaal. Ik heb 10 cellen onder elkaar, A1 t/m A10 (zoals in mijn voorbeeld). Daar staan cijfers in, bijvoorbeeld 3 en 5. Deze zijn variabel, omdat ik ze kan veranderen door in een pull-down menu een andere optie te selecteren. Het systeem zou dan met behulp van autofilteren alle 3tjes die in de database in een kolom staan eruit moeten filteren en onder elkaar op moeten sommen. daaronder komen dan alle 5jes te staan. In de database staan dus meerdere vermeldingen met 3 en ook met 5 en de bedoeling is dat hij alle 3tjes bij elkaar zet en daaronder alle 5jes. De overige moet hij dan wegfilteren.
Het enigste moeilijke is dat je met autofilteren wel gedraaid komt, maar niet als er een aantal cellen onder elkaar staan waar de waardes in staan die hij moet filteren.

In mijn bestand zie je ook pull-down menu's die de velden A1-A10 doen veranderen. Vervolgens zou daar dan een filterfunctie achter moeten zitten die op het andere werkblad alleen de gegevens met die nummers laat zien.

Wat ik hiermee wil bereiken is dat die pull-down menu's al werken op mijn facturatie systeem. Hierin kan ik selecteren wat ik op factuur wil hebben staan, maar het lastige is dat wat op factuur staat eigenlijk veel meer bevat aan artikelen en deze artikelen wil ik op een leveringslijst uiteenzetten. (het voorbeeldje dat een tapinstallatie eigenlijk ook nog een toevoersslang, een afvoersslang, een spoelborstel en een afschuimer bevat)
Op factuur staat dan dus "tapinstallatie"
en op de leveringslijst moet dan komen te staan:
Tapinstallatie incl.
Toevoersslang
Afvoersslang
Spoelborstel
Afschuimer

met de cijfers in de kolom zou ik dus de "tapinstallatie" willen linken aan de toevoersslang, afvoersslang, spoelborstel en afschuimer.
Dus als "tapinstallatie" op factuur staat, moet op de leveringslijst staan
Tapinstallatie (met daaronder opgesomd)
- Toevoersslang
- Afvoersslang
- Spoelborstel
- Afschuimer

Ik denk dat dit via VBA moet gebeuren.
Dit is niet mijn ding.

succes verder

Een mogelijke aanpak met (matrix)formules.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor de reacties!
Ik heb het bestand met de (matrix)formules bekeken en dit werkt perfect! Nu heb ik de formules bekeken om er zelf enigszins inzicht in te krijgen, maar nu begrijp ik niet precies wat je bedoelt met het bereik genaamd "nrg" in de formule. Ik begrijp wel dat je aan moet geven wat het bereik is, zo zie ik ook Blad2!A2:A60 staan, maar vervolgens staat er ook RIJ(nrg2)-1;""), wat wordt hier dan precies mee bedoeld?

Ook ga ik nog even nazoeken wat het gebruik van "validatie"lijsten voor een mogelijkheden heeft, maar ik moet eerlijk toekennen dat ik hier nu niet de tijd voor heb.

Verder heb ik nu twee bestandjes geupload gekregen van jullie en zie ik dat er ook nog een andere manier is om een pull-down menu te cree�ren, namelijk langs de cel komt dan een pijltje te staan. Ik kan zelf alleen een "verplaatsbaar" pull-down menu in mijn excel bestand krijgen, hoe kan ik dit type pull-down menu gebruiken en waar kunnen de instellingen van het pull-down menu gewijzigd worden (zoals het bron-bereik en de doel-cel)?

In ieder geval super bedankt voor de antwoorden en de moeite tot zo ver!

Bram Heesterbeek.

In het bestand worden 2 genaamde bereiken gebruikt, "rng" (blad1 cel J1:J11) en "rng2" (blad2 cel B2:B60).
Rij(rng2)-1 is dus gewoon de rijnummers van rng2 (dus rij 2, 3, 4, enz.. tot 60) min 1. Uiteindelijk geeft dit deel van de formule een reeks cijfers van 1 tot 59.
Wat jij een "pulldown menu" noemt, is een validatielijst, als je hierop Googelt krijg je meer dan genoeg uitleg denk ik.

Beste WHER,

Ik heb het voor zo ver uitgezocht en ik ben bezig om het samen te voegen in mijn systeem maar daarvoor had ik eerst wat meer informatie nodig hoe het geheel opgebouwd is, dus ik heb jou bestandje exact hetzelfde nagebouwd en met succes. Nu weet ik inmiddels ook hoe de validatielijst werkt en ik ben er ook achter gekomen via jou bestandje dat je een reeks gegevens een naam kunt geven en die vervolgens kunt gebruiken. Maar nu stuit ik echter op het volgende: wat in het voorbeeldbestandje niet te zien was is dat ik verschillende titels gebruik in de lijst en deze titels hebben allemaal een andere inhoud, dus de ene bevat 3 sub-onderdelen en de andere bevat er 10.
Is dit ook te realiseren met behulp van de matrix formule?

De matrixformule ben ik nog aan het uitpluizen, maar dit is wel een hele boel informatie in één formule. Wat bedoel je eigenlijk met "matrixformule dus ctrl+shift+enter"? Ik heb de toetscombinatie al een paar keer geprobeerd maar dat haalt niets uit.

Groeten Bram.

Een matrixformule wordt gekenmerkt door de accolades omheen de formule in de formulebalk.
Deze mag je NIET handmatig errond zetten, maar deze worden geplaatst door de toetscombinatie ctrl+shift+enter ipv een enter om de formule te bevestigen. Op deze manier maak je XL duidelijk dat het om een matrixformule gaat.

Zoals Rudi reeds opmerkte, de toetscombinatie "ctrl-shift-enter" gebruik je in de plaats van "enter" bij het bevestigen/modificeren van een matrixformule.
Het bestand in post #5 is aangepast en toont nu een situatie waarbij sommige titels meer sub-onderdelen bevatten als de anderen, de gebruikte formule handelt dit evengoed af.

Beste WHER,

Bedankt voor de reactie. Ik ben nu een hele tijd bezig geweest om de matrixformule in mijn bestand toe te voegen, maar omdat ik gebruik maak van de eerste regels van het werkblad om klantinformatie in weer te geven lukt het me niet om de formule werkend te krijgen. Ik heb vanalles geprobeerd, maar niets werkt. Ik dacht dat ik het voorbeeld bestand wat ik op het begin geupload had enigszins hetzelfde was als het mijne, maar omdat ik in sommige werkbladen de gegevens toch net iets anders heb staan krijg ik het niet aan de praat. Ik heb nu het voorbeeld bestand aangepast zodat het exact hetzelfde is als hoe het in het echt moet komen te staan.
Inmiddels heb ik ook de validatielijsten verwerkt in mijn bestand.
Ik heb de ctrl+shift+enter functie ook geprobeerd en ik zie ook dat de accolades om de formule komen te staan, maar ook dit haalt niets uit.

Zou je er soms nog een keer overheen kunnen kijken wat ik fout doe?
Alvast bedankt!

Groeten Bram.

Bekijk bijlage voorbeeldbestand2.xlsx

Beste WHER,

Wederom super bedankt voor het aanpassen, ik zie inderdaad dat RIJ en RIJEN omgedraaid staan, dat zal hetgene zijn wat ik verkeerd heb gedaan. Maar nu is het zelfs zo ver aangepast dat ik er bijna niets meer aan hoef te doen, super! Ik ga het geheel verwerken in mijn originele bestand en ik heb er het volste vertrouwen in dat het nu dan toch moet gaan lukken ;)
Al met al heb je me een behoorlijk eind op weg geholpen met de opbouw van de formule en het bestand, nogmaals bedankt hiervoor !!

Met vriendelijke groet,

Bram Heesterbeek.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan