filteren met VBA ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kadé

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2005
Hoi allemaal !

Ik ben op zoek naar een manier om 'gekleurde' tekst uit een exel-werkblad te filteren (vb. alle tekst in kleur blauw) Kan dat ?
THX.:confused:

Wat bedoel je met filteren?

Wil je rijen en/of kolomen verbergen die blauw zijn, of juist waarden in blauwe cellen bij elkaar op tellen, of nog iets heel anders?

Kortom leg iets duidelijker uit wat je wilt.
Doe eventuuel een voorbeeld blad (gezipt) als bijlage er bij zodat we een idee krijgen van wat je wilt.

N.b. je vraag staat denk ik ook niet helemaal op de juiste plek, VB is iets anders dan VBA in Excel.
Er is ook een plek voor Excel vragen op het forum en VBA vragen horen daar gewoon bij.

Laatst bewerkt:
Beste,
Ik heb hier een boek liggen genaamd :
'Microsoft Exel 2000 Visual Basic For Applications', waarin ik spijtig genoeg géén antwoord gevonden heb op mijn vraag.
Ik vermoed dat wat ik zoek dus hier wel in de juiste categorie staat. ?
De manier waarop ik wil filteren is de volgende :
'Als' er rijen in het werkblad staan waarbij de TEKSTkleur blauw is, filter dan alle rijen weg waarbij de tekstkleur NIET blauw is.
Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
Mocht ik toch nog VB en VBA met elkaar verwarren, laat maar weten, dan verplaats ik natuurlijk mijn vraag.
Alvast bedankt voor je reactie.:thumb:

Ik denk dat de site hier niet helemaal duidelijk is.
VB gaat over programmeren van standalone applicaties vragen over VB horen hier thuis.
VBA gaat over het programmeren van (macro) code binnen apllicaties zo als Excel, Access en Word, je vraag zou daar gewoon meer op z/n plek zijn.

Maar maakt niet uit ook hier wordt je vraag wel door mensen met Excel kennis bekenen (kans daarop is alleen wat kleiner).

Ik snap je vraag, een oplossing heb ik echter niet direct voor je.
Je zou eerst alle cellen moeten controleren en als je niets vindt niets doen.
Vond je wel cellen met een blauwe tekst moet je opnieuw alle cellen langs en per rij gaan kijken of er in die rij geen cellen met blauwe tekst staan en die dan verbergen.

Om niet het hele blad na te kijken lijkt me stap 1 het uitzoeken van de laatste gevuklde cel.

Bv met z'n stukje code;

Sub FindLastCell()
'stap 1 vindt laatste cel
Dim LastColumn As Integer
Dim lastRow As Long
Dim LastCell As Range
If WorksheetFunction.CountA(Cells) > 0 Then
lastRow = Cells.Find(What:="*", After:=[A1], _
SearchOrder:=xlByRows, _
SearchDirection:=xlPrevious).Row
LastColumn = Cells.Find(What:="*", After:=[A1], _
SearchOrder:=xlByColumns, _
SearchDirection:=xlPrevious).Column
MsgBox Cells(lastRow, LastColumn).Address
End If
End Sub

In dit geval krijg je de laatste cel als tekst, maar met wat aanpassingen kun je die ook gebruiken als je zoek limiet.

Ik ga nog even verder kijken of ik wat code bij elkaar kan zoeken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Nou ik heb wat voor je gemaakt.

Er wordt overigens niet eerst gecontroleerd of de te zoeken kleur er wel bij staat.
De macro's gaan direct aan de slag.

Mocht dat toch noodzakelijk zijn, dan kan je dat denk ik zelf wel oplossen of niet? :)

Ik hoor het wel.

Bijlagen

Beste,

Dat is méér dan ik nodig had ! Gewoon super ! 1000 x dank ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan