• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren op aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

stagejoop

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een lijst met storingen van de afgelopen maand in excel.
Dit is een lijst van de totale fabriek.
Nu wil ik aan het licht brengen wat de top 5 is van machine`s als je kijkt naar hoe vaak ze stuk gaan,
dus eigenlijk hoe vaak de machines in de lijst voorkomen.
Hoe kan ik dit eruit halen?
Ik hoor graag van jullie.

Groeten, Jaap

Dat is niet helemaal wat ik zoek.
Ik heb nu een bestandje toegevoegd.
Hierin staat een kolom met verschillende machines.
Deze wil ik zo gesorteerd hebben dat de machine die het meeste voorkomt bovenaan komt te staan,
dan de daaropvolgende enzovoort.

Groeten Jaap Bekijk bijlage Voorbeeld bestandje.xls

Ik denk dat je een MatrixFormule hier voor nodig heb en daar ben ik niet in thuis.
Dus nog even afwachten.

Ja beide vind ik hele goede opties!!
Maar ik weet nog niet wat de werkwijze is.
Ik ben niet bekend met het schrijven van macro`s dus dat zou een goede optie zijn zodat ik dat ook meteen kan leren.
Ik heb ook geprobeerd een draaitabel op te stellen, hierbij krijg ik alle gegevens er wel in maar weet niet hoe op volgorde te zetten.
Ik zou graag jullie werkwijze willen weten.

Groeten jaap

Bij de draaitabel klikt je op het icoon naast "installatie" (cel F8)
Vervolgens kies je voor Waardefilters en Top 10.
Hier kan je aangeven dat je een top 5 overzicht wilt hebben.
De volgorde is gewoon een kwestie van sortering.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Wanneer je data in kolom A gewijzigd is druk je op de macro knop "Update instal lijst" deze macro zal dan alle unieke items in kolom D plaatsen met daarnaast in kolom E het aantal keer deze voorkomt in kolom A, in kolom H en I verschijnt dan de top 5 hier moet je niets aan doen dit zijn formules die voor je dat werkje klaren.

Bijlagen

Okee helemaal super.
Ik ga werken met een top 5 per maand en top 10 per half jaar.
Hoe maak je de macro met een top 10?
Dan ben ik er;)

Groeten,

Nee toch niet, jammer.
Ik heb nu de installatielijst van het afgelopen half jaar erin geplakt maar dan slaat de macro in de war.
Is hier een simpele oplossing voor?

Hoe ziet er die uit, stuur mij die eens door en op welke manier importeert je die in je bestand

Okee het bestand laat even op zich wachten maar hier alvast wat uitleg.
Wat de bedoeling is, is dat ik dus maandelijks een nieuwe lijst erin plak, op update druk en dat het dan automatisch bijgewerkt wordt.
Dus opzich is het huidige bestand goed alleen hij moet kunnen updaten zodra er een nieuwe lijst wordt geplaatst.

Groeten, Jaap

Nou het bestand wil niet uploaden.
Maar is het mogelijk om bij een nieuwe lijst te updaten?

Dat licht er aan hoe je dat gaat doen, daarom die update knop die je in drukt na het plakken, deze moet normaal zijn werk doen

nou de lijst die ik er bij in plak is een stuk groter en bevat meer verschillende installaties.
Daar gaat het fout want zolang de bekende installaties in de lijst zitten gaat het goed, maar komen er meerdere bij dan slaat de macro op hol.
Dus de macro moet ook meerdere "nieuwe" installaties kunnen herkennen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan