• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren op basis van extra kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMatrix

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
87
Hallo allemaal,

Ik zit met de volgende vraag betreffende Excel 2007. Ik heb een Excel werkblad met de gegevens van groot aantal bedrijven. Alle bedrijven hebben daarbij een eigen, unieke code.

Nu heb ik een tweede werkblad met daarop de codes voor 266 bedrijven. Mijn logische vraag is of het mogelijk is om op een snelle manier voor het eerste werkblad een filter toe te passen waarmee ik deze 266 bedrijven uit kan filteren?

Alvast bedankt!
 
Vertikaal zoekn

Hallo JMatrix,

ik zou dat met behulp van vertikaal zoeken doen
 
En wat wil je erna mee doen ? (filteren is meestal een tussenstap.) Met VBA kan die vaak overgeslagen worden.
 
Die 266 bedrijven zijn de bedrijven die deel uit gaan maken van mijn dataset. Door middel van een draaitabel wil ik deze vervolgens gaan herschikken naar de gegeven data per bedrijf.
 
Ik zit een beetje te experimenteren. Ik heb echter een tweetal aanvullende vragen.

Allereerst, ieder bedrijf komt meerdere malen voor in mijn totaal overzicht (over meerdere regels). Hoe maak ik al deze regels zichtbaar? Ten tweede, het lukt mij nu om 1 kolom zichtbaar te maken. Is het mogelijk om meerdere kolom(nummers) op te geven?

Alvast bedankt!
 
Beste Jmatrix,

De functie AANTAL.ALS geeft nul als het bedrijfsnummer in de lijst met 266 bedrijven niet voorkomt in de totale lijst.
Via kopieren, en dan Bewerken > Plakken Speciaal > Waarden. Kun je aflopend sorteren, zodat de onderste bedrijven niet hoeven worden meegenomen.

Maar ik denk dat jij beter op het werkblad met die 266 bedrijven aan de slag kunt gaan met VERT.ZOEKEN (VLOOKUP) om dan de kolommen te vullen met gegevens vanaf het andere werkblad.

Nog weer een andere mogelijkheid is een hulpkolom toevoegen op het totale werkblad om een 1 neer te zetten wanneer het bedrijf voorkomt op het tabblad met 266 bedrijven, en een nul als dat niet zo is. Noem die kolom Meetellen, en neem dit veld ook op in je draaitabel.
Dit veld Meetellen zet je op het paginadeel neer en je zet 'm op 1. Je hebt dan een draaitabel tot je beschkking waarmee je alles kunt.
Als het tablad met 266 bedrijven uitgebreid wordt naar 300 bedrijven, is de draaitabel met een paar klikken bijgewerkt!

Je ziet, het mogelijkheden te over.

Richard
 
Het is me gelukt om, met behulp van vert.zoeken, voor elk van de 266 bedrijven iedere kolom over te nemen. Echter, dit gebeurt voor ieder bedrijf slechts voor 1 regel.

Zoals hierboven aangegeven komt ieder bedrijf meerdere malen (regels) voor. Ik wil hierbij graag iedere regel terugzien. Hoe kan ik dit aanpakken?

Alvast bedankt.
 
Andersom?

Hallo JMatrix,

volgens mij heb je nu op het tabblad waar de 266 bedrijven staan gegevens toegevoegd via vert.zoeken.
Als je het andersom doet, dan kun kun je de gegevens die NIET bij een van die 266 horen opsporen en verwijderen, wat dan overblijft is alles van de 266 bedrijven
 
Ik krijg het nog steeds niet werkend. Ik heb daarom een voorbeeld-bestand bijgesloten om het probleem te verduidelijken. Ik wil graag gaan werken met het idee van Richard om in de totaallijst een extra kolom toe te voegen waarbij bedrijven(codes) een 1 of een 0 krijgen. Dit werkt volgens mij het makkelijkst.

In de bijlage twee tabbladen. Het eerste tabblad geeft een (deel) van de 266 bedrijven weer. Het tweede tabblad een gedeelte van het totaaloverzicht. Zoals te zien heb ik al een extra kolom aangemaakt om te vullen met 1-tjes of 0-tjes. Mijn vraag is echter welke formule hiervoor te gebruiken om een koppeling te leggen met de eerste tabblad (kolom B).

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldmodel.xls
    22,5 KB · Weergaven: 32
Bedoel je het zo?
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(WAARDE(B2);LIJST266!$B$2:$B$65536;1;ONWAAR));0;1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Bedoel je het zo?
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(WAARDE(B2);LIJST266!$B$2:[B]$B$65536[/B];1;ONWAAR));0;1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Dit werkt inderdaad. Echter, de waarde $B$65536 kan deze ook beperkt worden tot de daadwerkelijke gebruikte regels in de voorbeeld (12)? Klopt het dat je nu gewoon eenn oneindige waarde aanhoudt?
 
zie bijlage

zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeldmodel(hs).xls
    36,5 KB · Weergaven: 32
Dit werkt inderdaad. Echter, de waarde $B$65536 kan deze ook beperkt worden tot de daadwerkelijke gebruikte regels in de voorbeeld (12)? Klopt het dat je nu gewoon eenn oneindige waarde aanhoudt?

Je kunt inderdaad de waarde aanpassen naar B$12.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan