• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren op basis van weekdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rzeeuw

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2005
Goedenmiddag,

Ik wil een tabel filteren op basis van weekdagen. Ik heb dit als volgt getracht te bereiken:
Het criteria voor het filter komt voort uit twee cellen. In de eerste kan men door middel van een lijst de vanaf-dag selecteren, en in de tweede cel kan men tevens met behulp van een lijst de tot-en-met-dag selecteren. Deze cellen staan in verbinding met twee cellen eronder, waar een getal volgt die correspondeert met de dag die men erboven selecteerd: Selecteert men zondag dan volgt een 1, selecteerd men maandag dan volgt een 2 etc. etc. tot en met de zaterdag die een 7 geeft.

Deze getallen worden gelinkt aan de cellen die de groter en kleiner dan tekens bevatten en dan volgt bij filtering van bijvoorbeeld maandag tot en met vrijdag het volgende:

....A................B..........
1..weekdag...weekdag..
2..>= 2..........<=6......

(De puntjes staan er alleen om het bovenstaande goed uit te lijnen, met spaties, kwam alles nl. door elkaar.)

In de lijst die gefilterd dient te worden is een kolom weekdagen toegevoegd en het filter werkt naar behoren.

Echter werkt het alleen wanneer de vanaf-dag een kleiner getal heeft dan de tot-en-met-dag. Wanneer ik dus wil filteren van donderdag tot en met maandag, krijg ik het volgende criteria:

>=5 <=2

En hier kan Excel dus niet mee overweg.

Weet iemand hier een oplossing voor of misschien een eenvoudiger wijze om te filteren op weekdagen?

Laatst bewerkt:
Het lijkt alsof je nu filterd met EN
bijvoorbeeld => 3 EN =< 5 als je dat doet voor voor waarden waarbij de tot-en-met-dag groter is, dan zou je moeten kiezen voor filteren met OF
bijvoorbeeld <= 3 OF >= 5, dan zou het goed moeten zijn
Als bovenstaande niet duidelijk is, zou je even een voorbeeldje moeten plaatsen

Succes

John

Klinkt als een mogelijke oplossing. Echter hoe filter ik op basis van OF. Ik filter nu zowel op tijden als op weekdagen. Het criteria ziet er nu als volgt uit:

.......D.........E.........F............G.............
29...UUR.....UUR......weekdag..weekdag..
30...>=8.....<=18....>=2..........<=6..........

Hoe kan ik zorgen dat de weekdagen op OF worden gefilterd.

Kun je een voorbeeld bestand plaatsen (even zippen)?
(Dan kan ik ook zien hoe je nu filtered)

Oke wat ik heb bedacht voor je werkt als volgt.

(Wanneer je weekdagen in je lijst nog een andere functie hebben dan alleen het sorteren moet je 2 extra kolommen maken met de weekdagen)

Je kan een weekdag altijd laten terugrekenen. Dit werkt als volgt: Zet in A1 de datum van vandaag en zet in A2 een willekeurige andere datum. In B1 zet je WEEKDAY(A1,2) (of in het nederlands weekdag).

In cel B2 zet je
IF(WEEKDAY(A2,2)-B1<0,WEEKDAY(A2,2)-B1+7,WEEKDAY(A2,2)-B1)

Wat dit doet is dat wanneer je datum ook op een maandag valt krijgt deze de waarde 0 en tot en met zondag krijg je dan tot 6 oplopend. Ook wanneer je met een dinsdag begint zal een nieuwe dinsdag weer de waarde 0 krijgen tot maandadg de 6. In andere woorden zorg je er altijd voor dat je 2de getal groter of gelijk is aan je huidige getal.

Ik heb een klein voorbeeld van hoe ik nu het filter toepas bijgevoegd.

Op de eerste sheet staat bovenaan de selectie voor de filtercriteria en op de tweede sheet staat de data en activatieknop.

(Volgens mij werkt de methode in bovenstaande post niet btw.)

Je bijlage ontbreekt...
Je moet de bijlage even zippen, anders kun je deze niet plaatsen

Ik ga de link doornemen en kijken of ik eruit kom.

In ieder geval dank!

Prettige dag,
Roel

Heb de site doorgenomen, maar niet meer info kunnen vinden dan ik al wist. Als ik de OF methode hanteer en dus de criteria onder elkaar plaats, werkt dit juist weer niet voor keuzes waarbij het eerste getal wel kleiner is dan het tweede.

Zat daarom de denken om twee keer de criteria te benoemen. Eenmaal onder elkaar (als OF criteria) en eenmaal naast elkaar (als EN criteria) en dan het juiste criteria te selecteren met een IF functie of een Case: Als C28<D28 dan en als C28>D28 dan....(C28 zijnde het getal vanaf-dag en D28 zijnde het tot-en-met-dag getal)

Echter op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar dit werkend ni een macro te krijgen.

Oftewel weet iemand dit wel werkend te krijgen?

Ik ben er uit. Ik heb nu de criteria vier keer opgesteld: welke verschillen in dat ze of OF zijn of EN zijn. De keuze welk criteria op gekozen dient te worden heb ik nu met een If functie opgelost. Hij gaf gister nog constant foutmeldingen, maar ben er eindelijk achter gekomen wat ik verkeerd had opgesteld.

Eenieder die er naar gekeken heeft,

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan