• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost filteren power query

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

moensk

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2013
in bijlage klein voorbeeld
ik wil alle rijen houden met dezelfde "RITID" als er een "W" in kolom "MOB" staat.
de rij met de "W" houden is simpel maar hij moet ook alle rijen houden met zelfde RITID als er geen "W" instaat.

Bijlagen

Met een formule wordt het.
Code:
=VERT.STAPELEN(Tabel1[#Kopteksten];FILTER(Tabel1;AANTALLEN.ALS(Tabel1[RITID];Tabel1[RITID];Tabel1[MOB];"W")))
Misschien heb je er iets aan voor je power query.

Laatst bewerkt:
Kan ook zo in één query

Code:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    types = Table.TransformColumnTypes(Source,{{"DATUM", type date}}),
    grp = Table.Group(types, {"DATUM", "RITID"}, {{"Count", each if List.Contains(_[MOB],"W") then _ else #table(null,{}) }}),
    result = Table.Combine( grp[Count])
in
    result

Ik had de reactie ook verwacht daarom zei ik ook "een methode" ;)

Ook in PQ zijn er uiteraard meerdere wegen naar Rome🙂

Wat mij opvalt, is dat TS altijd een vraag heeft met betrekking tot Power Query, maar nooit laat zien wat hij/zij zelf al heeft geprobeerd.

Daarnaast ben ik benieuwd of TS erin slaagt de query van Jec te vertalen, want vaak genoeg komt hij met een uitgebreider voorbeeld waar TS vervolgens moeite mee heeft om het voor elkaar te krijgen.

Met andere woorden: 'maak het voor mij'.

Peter59,
elke oplossing die ik krijg plaats ik in ChatGPT om de formule te ontleden - te kijken hoe ze opgebouwd is en te begrijpen. Ik verwerk die dan in mijn excels waar nodig. Soms heb ik al gedeeltelijke oplossingen zelf doch jullie hersenkronkels zijn 10x beter dan die van mij :).

Ik leer veel van jullie manier van opbouw...
zowel de oplossingen met diverse tabellen als alles in één tabel.

zoals steeds wil ik jullie alle bedanken voor jullie oplossingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan