• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Financien optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taelia

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Hey hey,
Ik gebruik Excel al een tijdje om m'n financien bij te houden, en ik vroeg me af hoeveel ik totaal heb uitgegeven aan m'n rijlessen. Ik zoek naar iemand me te helpen met dit uitvogelen, door middel van een formule of iets dergelijks. Handmatig gaat het niet lukken omdat ik al bijna bij rij 600 ben aangekomen.
Ik gebruik onderstaande format in m'n sheet, en het antwoord moet zijn €175 (ofwel 55+65+55)

(forum verbeterd mijn spaties automatisch; naam van transactie is kolom A, hoeveelheid geld is kolom B)

A B
1 Rijles €55
2 Boodschappen €12
3 Rijles €65
4 Trein €4,30
5 Pin €20
6 Rijles €55

Hoi,

Kijk naar de formule in D3
De gebruikte functie: =SOM.ALS()

Bijlagen

Waarom geen gebruik gemaakt van het filter? Je kunt dan voor elke rubriek de aparte bedragen en het totaal zien.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Taelia

Probeer het eens met een draaitabel. :)

Tja ....

Kennelijk is TS een beginnend gebruikster.
Dat wetend moet je, als je A adviseert ook B uitleg geven of verwijzen naar een zinvolle 'minicursus' hierover.

Maar goed ..... een 'uitgebreid filter' ... is dat wat?

Bijlagen

Tja ....

Kennelijk is TS een beginnend gebruikster.
Dat wetend moet je, als je A adviseert ook B uitleg geven of verwijzen naar een zinvolle 'minicursus' hierover.

Maar goed ..... een 'uitgebreid filter' ... is dat wat?

Hele andere insteek, waarom zo opslaan ? Waarom niet elk item een eigen kolommetje, met wellicht een totaal in Kolom A ?

Hele andere insteek, waarom zo opslaan ? Waarom niet elk item een eigen kolommetje, met wellicht een totaal in Kolom A ?

Welnee joh, allemaal onzin.
Ik geef alleen maar weer wat de standaardmogelijkheid is in Excel die Microsoft zelf biedt.
Dat zit onder 2007 onder de 'lintrubriek' Gegevens achter de knop Subtotaal (zie bijlage)

Uiteindelijk gaat het om de vraagstelster die kennelijk al 600 items in evenzoveel rijen heeft staan en daaruit alleen een totaalbedrag voor haar rijlessen wil hebben.
Je kunt daar natuurlijk allerlei prachtige adviezen over geven, maar ze veronderstellen allemaal een gevorderd gebruik van Excel.
Mijn eerste reactie was de simpelste (m.i.) : de functie SOM.ALS .... :thumb:

Tenslotte zou jij 'gewoon' een modelletje aan kunnen reiken waarmee TS haar kasboekje bij kan houden .... inclusief je voorgestelde totalen ..... tóch?

Bijlagen

• ScrnDmp.jpg
    ScrnDmp.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Dan vind ik hem zo toch iets mooier en flexibeler,

EDIT, ik heb hem voor TS nog wat duidelijker gemaakt. Op blad 2 Kolom A vul je de items in die je hebt.
Die lijst kun je vervolgens meteen gebruiken op Blad 1 in Kolom A om nieuwe uitgaven in te voeren en
in D2 kun je naar de totalen per item zoeken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hey all,

De som.als werkt perfect voor wat ik wilde weten. Misschien zou een cursus gevorderd Excelgebruik ooit handig zijn, ik heb voor nu iniedergeval wat ik zocht.
Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan