Firebird server 2.5

Status
Niet open voor verdere reacties.

ifstatement

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2012
Hallo iedereen,

Ik heb Firebird 2.5 2 maal gedownload, één keer als server en een keer als applicatie, maar hij lijkt niks te doen als ik hem start. Hoe werkt Firebird precies.
Weet iemand misschien hoe je anders zonder een Firebird server een .gdb extensie kan converten naar .fdb?

Alvast bedankt!

Afhankelijk van welke versie de gdb is? In principe is er geen verschil, tenzij de GDB veel ouder is. Beide types zijn echter interbase compatible.

Waarom wil je het per se in firebird? Afhankelijk van de informatie in de database kun je ook een dump maken en herimporteren.

Ik heb een GDB database van een programma dat met Firebird werkt. Welke versie het is durf ik niet te zeggen... Maar ik wil uit die database de gegevens kunnen gebruiken in een eigen gemaakt Visual C# programma. Kunnen oproepen, aanpassen, gegevens toevoegen of verwijderen, etc en vervolgens kunnen opslaan. Zou dat met SQL of Excell misschien kunnen?
Ik wil de inhoud van de database even bekijken ook, maar de Firebird server lijkt niet te reageren daarop dus.
Wat raad jij aan?
Bedankt

Benaderen van de data kan met SQL via ODBC. Ik weet niet of de microsoft standaard ODBC driver de database ondersteund maar anders kun je hier proberen:

http://www.firebirdsql.org/en/odbc-driver/

Ik weet niet of er een voorgemaakt C# framework is voor firebird, maar in principe moet je met ODBC en C# gewoon in de database kunnen.

Overigens is het onwaarschijnlijk dat de database die je hebt firebird 2.5 is. Eerder 2.1 of zelfs nog eerder. Van de website begrijp ik dat 2.1 ook nog steeds ontwikkeld wordt.

Met ODBC lukt het misschien wel, maar ik krijg een OdbcException (0x80131937). Weet je misschien welke driver je moet gebruiken in de Connectiestring voor een .gdb? En hoe gevoelig is de string voor spaties?

ik denk

DRIVER=Firebird/InterBase(r) driver;UID=SYSDBA;PWD=mypasswd;DBNAME=c:\directory\demo.fdb

of

DRIVER={Firebird/InterBase(r) driver};UID=SYSDBA;PWD=mypasswd;DBNAME=c:\directory\demo.fdb

Maar ik werk zelf nooit met firebird specifiek.

Ik maak nog steeds gebruik van de System.Data.ODBC, niet van de firebirdODBC. Daarvoor is deze driver waarschijnlijk niet geschikt?

Als de driver goed is geïnstalleerd zou dat voldoende moeten zijn. Overigens kun je ook oleDB proberen, maar daar heb ik zelf minder verstand van. Er zijn voorbeelden op google van C# met firebird, dus blijkbaar is het mogelijik :)

Klopt.
Ik ben alleen tegen nog een probleem aangelopen: Ik probeer een connectie te maken met een database. Zowel met de ISQL van firebird als met mijn C# applicatie. Beide geven de melding "is not a valid database". ISQL met de SQLCODE -922 en C# met de exception 0x80004005. Misschien omdat de back up gemaakt is op een 32 bit en ik momenteel op een 64 bit werk?

Laatst bewerkt:
Ik had een Databaseconvert-tool gedownload, die gaf ook aan dat het geen valid Database was en gaf als tip om de 32 bit versie van FireBird te downloaden. Nu lukt het om met de database te verbinden :). Zorg minder haha.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan