firewall met 4 pc's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kruithof

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Ik heb 4 pc’s op een 4 poorts adsl modem/router (firewall ingebouwd) aangesloten.
Allemaal XP, in een thuis netwerk.
Moet nu de firewall van xp op al deze pc;s aan of uit staan ?
Is de firewall van de router voldoende of moet ik al de pc’s nog een firewall instaleren ?
Zo ja, welke ? (liefst nederlandstalig)
Zonnealarm werk niet. Heb ik geprobeerd.
Jaap.

De firewall van je router is voldoende :)

Ik gebruik zelf ook een router met ingebouwde vuurmuur, en de PC die boven staat en hier op aangesloten is is tevens veilig (diverse online tests gedaan en alle poorten "bestonden" niet :D

De firewall van XP uitschakelen? Goede vraag. Ik weet niet of ik hem aan heb staan en ik kan het niet zo gauw vinden ook. Ik denk dat ie bij mij uit staat.

Ik ga er nog wel eventjes naar zoeken voor je

Edit:

Hier staat hij inderdaad uit. Wat ik vond in de Help en ondersteuning op mijn PC:

Open Netwerkverbindingen.
Klik op de inbel-, LAN- of snelle Internet-verbinding die u wilt beveiligen en klik vervolgens op Instellingen van deze verbinding wijzigen onder Netwerktaken.
Voer een van de volgende handelingen uit op het tabblad Geavanceerd onder Firewall voor Internet-verbinding:

- Als u Firewall voor Internet-verbinding wilt inschakelen, schakelt u het selectievakje Mijn computer en netwerk beveiligen door het beperken of verhinderen van de toegang vanaf het Internet in.

- Als u Firewall voor Internet-verbinding wilt uitschakelen, schakelt u het selectievakje Mijn computer en netwerk beveiligen door het beperken of verhinderen van de toegang vanaf het Internet uit.

Laatst bewerkt:
Na online scan, staan er in ieder geval 2 poorten open.
Service: web
ports: 80

Service:HTTP web service publish
DHCPserver: 67
Hoe krijg ik deze dicht of moeten deze open zijn.?
Jaap

80 is van je IE (internet) dus zou ik open laten.

67 zou ik zo gauw niet weten, maar lijkt mij wel OK :)

Ik zou hem lekker uit laten staan tot dat je SP2 er over heen hebt gezet. Dan is het wel de moeite waard om em weer aan te zetten, want dan vraagt ie als applicatie het net op wil, hijs makkelijker te configureren.
En veel minder resources dan een andere firewall :)

Als er geen firewall op de PC aanwezig/geactiveerd is, wie/wat controleert dan het uitgaande data-verkeer?

Poort 67 is voor het Bootstrap Protocol, die zorgt ervoor dat een host zich na elke herstart automatisch configureerd, indien je bootstrap gebruikt, aan laten staan. Je hoeft alleen een softwarematige firewall te gebruiken als je op de router meerdere poorten open hebt staan voor bv msn, emule, gameserver, als dat niet het geval is kun je zonder, maar als je een virus of iets dergelijks oploopt is er geen programma meer die het uitgaande verkeer controleerd, een firewall is dus eigenlijk wel te adviseren. De firewall van Micro$oft staat erom bekend dat ie niet de optimale bescherming geeft, zonealarm moet wel lukken dacht ik, kwestie van goed configureren, anders sygate home iets voor jouw? http://smb.sygate.com/products/spf/whatsnew_spf.htm of wachten op SP2 van Window$. En wel op iedere pc de firewall installeren.

Ik heb het begrepen.
allmaal bedankt voor de moeite.
Jaap.

Geplaatst door Bern@rd
Als er geen firewall op de PC aanwezig/geactiveerd is, wie/wat controleert dan het uitgaande data-verkeer?

Als er helemaal geen opstaat is hier geen controle over.
Maar ook een ingebouwde router FW telt mee als FW :).

Sowieso is het draaien van een PC met internet zonder enige zin van Firewall sterk af te raden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan