firewall moet uit voor huisnetwerkje, maar nu staat ik 'open' op Internet?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter esath
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

esath

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2002
Ik heb net een netwerkje gebouwd tussen een XP en een ME via een router/ADSL modem combinatie. De behoefte was namelijk om vanuit die twee computers (en later nog een derde, daarom de router) ADSL te kunnen delen en om bestanden en printers te delen.
Echter, om het draaiend te krijgen moest ik de XP firewall uitzetten. Ik heb nu het gevoel dat ik niet alleen lokaal, maar via het Internet, met de hele wereld mijn bestanden en printers kan delen, wat natuurlijk niet zo'n fijn gevoel is.
* Kan dit kwaad?
* Kan (moet) het anders?
* Zijn er misschien firewalls waarbij ik wel onderscheid kan maken tussen authorisaties naar lokale computers (met bekende IP adressen) en andere zodat ik het risico kan beperken?

In je router zit (hoogstwaarschijnlijk) een ingebouwde firewall.
Merk, type?

Ja je hebt gelijk, er staat iets over ingebouwde NAT firewall en hacker attack beveiliging (DoS).
Het merk is Sweex, type ADSL modem+router+4 poorts/100 switch ANNEX A.
Moet ik nog iets speciaals doen om die beveiliging te activeren, of is dat automatisch al zo?

NAT devices zijn van nature al beschermend, dus nee alleen voor die DoS beveiliging zal je wel instellingkje moeten veranderen.

Maar dat je file shares open staan voor de rest van het internet is dus niet het geval, dat is dus het mooie van een router :)

Geplaatst door esath
Ja je hebt gelijk, er staat iets over ingebouwde NAT firewall en hacker attack beveiliging (DoS).
Het merk is Sweex, type ADSL modem+router+4 poorts/100 switch ANNEX A.
Moet ik nog iets speciaals doen om die beveiliging te activeren, of is dat automatisch al zo?

Test je poorten maar eens op www.grc.com en kies daar "Shields Up".
Het beste is het wanneer alle poorten stealth zijn.

Andere mogelijkheid is om bijv. ZoneAlarm te installeren en die computers die je wel hebben wilt toestemming te geven.

een opmerking/vraagje over die laatste sugestie

ik weet dat men bij ZoneAlarm de beschikking heeft om de ip's van zijn pc's die in zijn netwerk hangen handmatig opgeven maar hoe zit het als mijn ander pc's geen vaste maar dynamische ip te hebben???? ik vraag het omdat het bij me het geval is?????

Re: een opmerking/vraagje over die laatste sugestie

Geplaatst door nader
ik weet dat men bij ZoneAlarm de beschikking heeft om de ip's van zijn pc's die in zijn netwerk hangen handmatig opgeven maar hoe zit het als mijn ander pc's geen vaste maar dynamische ip te hebben???? ik vraag het omdat het bij me het geval is?????

De range van je netwerk invoeren of statische ip adressen gaan gebruiken.

Kun je geen range opgeven? bijv 192.168.0.1.t/m 192.168.0.254

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan