firewall noodzakelijk?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Monk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Monk

Banned
Lid geworden
1 aug 2004
Ik vraag me af of een firewall noodzakelijk is. Ik heb telkens weer last van allerlei troep op mijn pc terwijl Norton & co. overuren draaien.
Ik dacht dat een firewall misschien een oplossing zou zijn.
Graag zou ik hier wat tips over krijgen??

Wat bedoel je met troep? Virussen en spyware?

Dan zou ik eerst je eigen internet gedrag nalopen om dat te voorkomen.

Een firewall kan helpen maar het voornamelijk bedoelt om ongewenste gasten uit je pc te houden

Je mag er toch vanuit gaan dat je op internet de sites kan bezoeken die je graag wil??
Met een spywarekiller loop je toch een beetje achter de feiten aan vind ik. Ik ben iedere week weer een hele tijd zoet met het draaien van de spywareprogramma's en zo en ik dacht dat een firewall miesschien hielp om de schade beperkt te houden.

Ongewenste gasten buiten houden is natuurlijk ook al een goede reden om een firewall te installeren dacht ik. Zijn er nadelen aan een firewall?

Tuurlijk mag je internetsites bezoeken die je graag wilt maar op minder frisse sites (cracks, warez etc) krijg je nu vaak rotzooi binnen

Echte nadelen aan een firewall zijn er niet. Wellicht moet je af en toe een programma toestemming geven het internet op te mogen

Helaas is internet niet meer wat het vroeger was, alhoewel het vroeger ook al wel eens mis on gaan.
Vroeger hoefde je nog niet zo naief te denken over sommige site, tegenwoordig moet je gewoon heel goed op de hoogte zijn en op je hoede en daardor wordt je nu wel wat naief, inderdaad ben ik het er mee eens dat je gewoon elke site moeten kunnen bezoeken maar helaas is dit niet het geval, sommige site maken graag gebruik van jouw onwetendheid of verkeerde gedachten patroon.

Instaleer in ieder geval Spywareguard en Spywareblaster op je PC. Deze voorkomen al heel veel instalaties van Spyware op je PC.
Echt, je hebt het voor een overgroot deel zelf in de hand.
Kijk ook HIER even.

Firewall noodzakelijk?
Ik denk dat je dit makkelijk in deze vergelijking kunt zien: "heeft een auto een goede bumper nodig?"(en dan niet het RVStalen hekkewerk waar men mee rijd :evil: )

Zolang je nergens tegen aanrijdt met de auto heb je'm niet nodig, maar als dat wel gebeurt heb je zonder bumper veel grotere schade.
Een firewall is net zo; het is bedoeld om de onveilige dingen van het internet als een buffer op te vangen en het leven op internet van jouw en alle andere internetgebruikers veiliger te maken.

Die onveilige dingen zijn er op internet helaas al bij "normaal surfgedrag". "Ik doe alleenmaar msn en check m'n mail en dus ben ik wel veilig" gaat NIET op.

Laatst bewerkt:
Op mijn pc staat (volgens mijn info)Spywareblaster, Spybot, Adaware,Hijackthis en Norton.

Dit neemt niet weg dat ik evengoed last heb van allerlei vreemde dingen waarvan ik vermoed dat het spyware is. Ik heb dan ook een log geplaatst. Helaas slaag ik er ondanks bovenstaande dingen niet in om het te voorkomen....:confused:

Maar ok. Een firewall is dus 'wenselijk'. Is er een specifieke die jullie me kunnen aanraden?

Een firewall, ja!
Hmm, je zou ook even op het plaatje onder Buffy kunnen klikken, die met die vos **hint, hint**

Outpost: http://www.agnitum.com/

En InternetExplorer niet meer als standaard browser gebruiken is ook een hele belangrijke stap. Dan kun je in combinatie met spywareblaster eiglijk alleen nog maar spyware op de pc krijgen door foute software te installeren.

Ik heb positieve dingen gelezen over Zone Alarm?

@@Temptation
Wat bedoel je met Internet Explorer niet meer als standaard gebruiken?? Heb je daar zelf iets aan te willen dan?? :8-0:

Tuurlijk, je kan ook voor Firefox kiezen. Die is veiliger en sneller.

Geplaatst door Little Monk
Ik heb positieve dingen gelezen over Zone Alarm?

@@Temptation
Wat bedoel je met Internet Explorer niet meer als standaard gebruiken?? Heb je daar zelf iets aan te willen dan?? :8-0:

Zonealarm was vroeger de bekendste firewall voor de beginnende firewall gebruiker, en dat is misschien nogsteeds wel zo. Zelf vind ik'm niet echt bruikbaar, maar veel mensen zweren erbij. (ieder heeft zo zijn eigen voorkeur natuurlijk)

Met niet meer als standaard gebruiken bedoel ik:
  1. Alle updates ophalen met InternetExplorer.
  2. Mozilla Firefox installeren.
  3. Firefox als "standaard browser" instellen. (dit wordt je gevraagd bij het starten van firefox)
  4. Internet Explorer alleen nog gebruiken voor Windows update, of als het echt niet anders kan.
    [/list=1]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan