Firewall, Outboud vs Inbound rules

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Berichten
4.261
Hallo allemaal,
Ik heb een script gevonden wat een flink aantal rules toevoegt in de Windows Firewall (Windows 2008R2).
Het script leest een .txt bestand waar een aantal IP ranges in staan.
Het gaat om IP ranges van landen waar wij geen zaken mee doen maar die toch vaak pogingen doen om in te breken op onze server, ik zie dit terug in het Security eventlog. (China, Korea, Verenigde Staten, etc)

Dit script voegt zowel de rules in Inbound als in Outbound toe.

Zijn de outbound rules nou eigenlijk wel nodig voor het doel waar ik het voor wil gebruiken of zijn bepaalde websites dan niet meer bereikbaar ?

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt natuurlijk van de ranges af.

Zijn dat dynamische ip-ranges (dus van eindgebruikers/mogelijke spammers), dan lijkt het me dat die terecht op de lijst staan.
Zitten er ook statische ip-ranges bij, dan kan het zijn dat enkele websites niet meer bereikbaar zijn, maar als die toch al verdacht zijn dan helpt het je wel degelijk.

Ik meen uit je verhaal te begrijpen dat je niet precies weet waarom die ip-ranges in die lijst voorkomen.
Misschien moet je eens gaan kijken naar PeerGuardian om te zien welke ranges die heeft/meelevert/update en waarom dan precies.
Verder kun je enkele ip-adressen uit de reeksen houden tegen lijsten, zoals via deze anti-spam lookup tool, de Malware Domain List en de Composite Block List.

Tijs.
 
Ja, outbound rules zijn zeker ook nodig.

Een computer kan onderdeel zijn van een botnet, zonder dat je dit merkt. De besmette pc zoekt vervolgens contact met bepaalde "command en controll" servers, die vaak in het buitenland staan.

Als je constateert dat een pc contact maakt met een server/netwerk zonder dat je daar opdracht toe hebt gegeven, dan raad ik je aan die pc geheel opnieuw te installeren.

Overigens is het nog beter om met "white lists" te werken.

Dit komt er op neer dat je al het internet verkeer standaard blokkeert, tenzij doel en/of bron op een bepaalde lijst staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dnties:
Het is een lijst die ik van DEZE website afhaal en hem met het script aan de firewall toevoeg.
Deze IP adressen wil ik blokkeren omdat wij nooit iets te maken hebben met China, Zuid-Amerika etc, ik kom regelmatig IP adressen uit deze ranges tegen in ons eventlog (Security) waarbij zij pogen toegang te krijgen tot onze server.
Met name China.

Wat is nu de zin van die Outbound rules ?
Voorkom je daar mee dat mensen op een website terechtkomen die in die range valt ?

Groeten Marcel
 
Laatst bewerkt:
Weet je toevallig hoe ik in de Windows firewall met een whitelist kan werken ?
Dan hoef ik alleen de NL ip's daar in te zetten.

Groeten Marcel
 
Hallo Marcel,

Bij een firewall op de pc is b.v,
Inbound alles wat van het internet af komt en naar de pc gaat.
Outbound alles wat van de pc af komt en naar het internet gaat.

Een firewall regel kan dan zijn,
Inbound als van het internet het ip-adres 1.2.3.4 naar de pc wil dan block dat ip-adres.
Outbound als van de pc om een verbinding met ip-adres 1.2.3.4 op het internet wordt gevraagd dan block deze verbinding.

Dan zorg de inbound regel ervoor dat de pc niet meer door ip-aders 1.2.3.4 kan worden benaderd.
En de outbound regel b.v dat er ook niet meer naar het ip-aders 1.2.3.4 kan worden gesurf met een internet-browser.

Een outbound regel als b.v, als van de pc om een verbinding met ip-adres 1.2.3.4 wordt gevraagd en de poort nummer is 80 dan sta deze toe.
Dan wordt alles geblockt behalve als poort 80 wordt gebruikt, p.s poort 80 is de standaard http poort die een internet browser gebruikt om te kunnen surfen.

Nou is er b.v iets van een malware op de pc terecht gekomen.
Daarbij hebben malware ook nog geregeld de neiging om zichzelf over het netwerk te gaan broadcasten, zo van hallo jongens ik zit op deze pc en ben er klaar voor en wacht op jullie orders.
Zo kan het wel eens zijn dat bepaalde ip-adressen steeds weer bij een pc terug komen die weer op zoek zijn naar die malware om dan er eventueel een verbinding mee te kunnen maken.
Het tegenhouden van het broadcasten naar bepaalde ip-reeksen zou dan eventueel een belangrijke outbound regel kunnen zijn.

Een simpel opzet van een bot-netwerk als voorbeeld.
Een trojan-bot installeerd zich op de pc en broadcast het ip-adres van de pc naar een reeks ip-adressen in China waar de pc die het ontvangd ergens tussen zit, (outbound, broadcast naar bepaalde ip-reeksen).
Maanden lang doet de trojan-bot niks meer op de pc en de inmiddels heeft de zelfde soort trojan-bot zich ook op 100.000 andere pc's geinstalleerd.
Van een pc in China wordt de lijst met die 100.000 ip-adressen naar een pc in een ander land over gebracht waarvan een opdracht naar die 100.000 pc's met de trojan-bot gestuurd kan worden, (inbound, door onbekend ip-adres kan het blocken falen).
(Doel van dit bot-netwerk is het plat gooien van een internet service b.v een internet bedrijf als een provider of zoiets als Yahoo enz.
100.000 pc's hebben laten we zeggen een internet abbo met gemiddeld 1 MB/s upload snelheid is samen bij elkaar 100.000 MB/s upload snelheid.
Als die upload snelheid hoger is dan de download snelheid van die internet service dan raakt de beveiliging zoals een firewall overbelast en gaat de internet service plat.)
De opdracht die een trojan-bot op de pc kan krijgen is meschien zoiets als stuur op 17.00 uur enkele seconden data naar die internet service, (outbound, onbekende applicatie heeft geen toestemming voor het internet).
Zo kan dus de outboud ruleset ervoor zorgen dat bepaalde en ook nog onbekende malware zinloos en nutteloos gaat worden voor een aanvaller.

Op de vraag of de outbound rules eigenlijk wel nodig zijn voor het doel meer veiligheid ?
Is het antwoord: JA, ze kunnen eigenlijk wel eens nog belangrijker zijn dan de inbound rules.

De Windows firewall,
Heeft het als het goed is nog steeds als standaard instelling dat alle outbound conecties gewoon wordt toegestaan tenzij er een passende outbound regel aanwezig is die de conectie blockt.
Een inbound regel kan er dan wel voor zorgen dat een ip-adres van een boef uit China niet op de server kan komen om de bank gegevens van je te stelen.
Maar door dat de outbound regel of meschien beter gezegt door geen outbound regel alle outbound conecties wordt toegestaan kan er van af de server wel al je bank gegevens naar dat ip-adres van die boef in China toe gestuurd worden.
In de Windows firewall bij advanced settings zie je een aantal profiles die met de firewall opties kunnen worden aangepast en zo kun je bij een profile de outbound conecties van default toestaan op block zetten.
En dan de firewall regels gaan maken voor iedere aplicatie en programma die onder de voorwaarden van de firewall regel een conectie met het netwerk is toegestaan.(whitelist)
De instellingen en de whitelist zijn dan wel voor dat ene netwerk profile waar je ze bij maakt van toepassing.
 
Ragdoll, bedankt voor je zeer heldere uitleg :thumb:
Heel verhelderend.

Groeten Marcel
 
Eigenlijk wil ik een flink aantal niet-Nederlandse IP ranges blokkeren, zowel IN- als OUTbound.
Maar dan kan ik waarschijnlijk in het buitenland gehoste websites niet meer benaderen, klopt dat ?
Of moet ik dan van die niet-Nederlandse IP ranges alles behalve poort 80 blokkeren ?

0.0.0.0/4 (blokkeert 0.0.0.0 t/m 15.255.255.255)
16.0.0.0/5 (blokkeert 16.0.0.0 t/m 23.255.255.255)
25.0.0.0/8 (blokkeert de gehele 25.x.x.x reeks)
etc.
bovenstaande zijn allemaal niet-Nederlandse IP's

Groeten Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan