firewall/virusbescherming?

Status
Niet open voor verdere reacties.

2jane

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Berichten
241
hoi,
Ik zit er over te denken om met een linuxsysteem te gaan werken, wil me er in iedergeval in gaan verdiepen. Wat ik bijna niet tegenkom is een firewall of een antivirusprogramma. Komt dat omdat linux praktisch niet wordt aangevallen (zou fantastisch zijn!:D), of zoek ik verkeerd..
groeten,
Jane
 
hmm, jah opzich word linux minder aangevallen dat komt mede omdat linux moeilijker in te komen is dan een windows bak (ze moeten sowieso een shell hebben om uberhaupt iets te kunnne proberen)
daarbij komt nog eens kijken dat linux alles logged, dus een firewall is niet noodzakelijk maar toch wel handig
 
hoi jane,

linux is niet onkwetsbaar voor virussen maar er bestaan er maar weinig voor. het beveiligingsmodel van linux creeert al een soort buffer voor virussen. Er bestaan wel linux virusscanners zoals die van f-prot:

http://www.f-prot.com/products/home_use/linux/

Een van de voordelen van linux is dat er al veel software wordt bijgeleverd, een firewall zit dus ook standaard bij de meeste distributies.
 
Geplaatst door tkriek
daarbij komt nog eens kijken dat linux alles logged, dus een firewall is niet noodzakelijk maar toch wel handig

Dat lijkt me trouwens geen argument om de firewall niet aan te zetten. Net als in windows worden in linux ook nog regelmatig beveiligingsgaten gevonden en iedereen met root toegang kan de logs zo wissen.
 
hee, fantastisch zeg, al die antwoorden! Ik ben al stevig aan het bladeren over linux en wordt steeds enthousiaster. Heb een cd'tje van knoppix gehad, maar wil het op mijn eigen systeem. Zit te denken aan Mandrake.., maar wat ik zo lees is Linuxdistributies een geval van ieders eigen voorkeur. We proberen gewoon uit. Is het mogelijk Mandrake op een andere partitie te maken en zo het één tegen het ander af te wegen?
groeten,
arja
 
Hoi 2jane,

Ik heb zelf ook Mandrake naast XP erop staan.
Ik zou je wel aanraden om alvast de twee (of meer) Linux partities te maken voordat je Mandrake (of een andere) installeert.

Groetjes,

Pieter
 
bedoel je 2 "losse' partities? Ik heb een harde C:schijf, en een harde D: en E:schijf, de laatste 2 zijn samen 1 harde schijf, verdeeld in 2 partities. Dus samen 3 partities. kan ik bv partitie vrijmaken voor linux? Bv op C: linux en op D: XP....
groeten,
Jane
 
ohh, die info is een mooie! Mijn winxp staat op D, C is een soort backupschijf en op E bewaar ik al mijn nog te bewerken video's.
grtz,
jane
 
Ik heb het zo gedaan, maar er zijn genoeg mensen die meer van Linux weten, dus misschien kan het wel beter, maar nog gemakkelijker lijkt me sterk. ;)

Met Partition Magic een Linux partitie en Linux Swap partitie gemaakt (in jouw geval op C: )
Van de Linux CD geboot en de gewone install gedaan.

Groetjes,

Pieter
 
Bedankt voor de tip Sith!
Pieter, ik wil xp ook opnieuw installeren, hoe zal ik nu te werk gaan? Ik heb geen Partition Magic..:(
Ik heb dus 2 fysieke harde schijven, waarvan 1 van 20 gb en 1 van 40gb. Alles mag gebruikt worden, ik ga helemaal voor blanco...:D

Groeten,
Arja
 
Laatst bewerkt:
..hmm nu ik dit zo overlees is het vragen naar de bekende weg....:D
bedankt allemaal! ik ben weer een stukje verder!

groeten
Jane
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan