Firewall XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
Is de firewall van XP een betrouwbare ?
Kan je (b.v. analoog zonealarm) zelf de regie houden, door allerlei aspecten aan te passen.
 
doe voor de grap eens de "shields up" test van deze site en zie tot je verrassing dat de met xp meegeleverde firewall een UITSTEKENDE bescherming biedt...........

Test uitvoeren "shields up"

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
 
De firewall van XP is een "port-blocker" dus beschermt je alleen tegen aanvallen van buitenaf.
Op geen enkele manier beschermt ze je tegen programma's die vanaf jouw computer contact maken met het internet (Virussen, Trojans, Spyware)

Op hetzelfde grc:

The Windows XP built-in firewall:

The rate of LeakTest downloads jumped significantly on October 25th, 2001, presumably due to the release of Windows XP on that date.

It is understandable that new Internet savvy users of Windows XP, who are aware of our work here at grc.com, would be curious to learn about their new system and its Internet defenses.

Just so you know, WinXP's built-in firewall does not attempt to manage or restrict outbound connections at all. It appears to be a useful firewall for hiding the machine from the Internet (it has "stealth mode" unsolicited packet handling), but you will still need to use a good third-party personal firewall if you wish to manage and control outbound connections from your system.

Bron: http://grc.com/lt/leaktest.htm

Groetjes,

Pieter
 
klopt als een bus, maar als je "schoon" begint (m.a.w. je hebt geen ellende op je machine die naar buiten toe problemen gaat veroorzaken) en je hebt een goede virusscanner en je checkt regelmatig met Adaware en/of spybot dan is de fw van xp zodanig "sterk" dat je eigenlijk niets anders nodig hebt, mits.............. (eerste regel van dit bericht :D )
 
Schoon blijven is meer werk dan een firewall installeren en moeilijker dan je denkt. :D
Bovendien zijn er schoon geinstalleerd een aantal M$ onderdelen op je PC geinstalleerd waarvan ik liever niet heb dat die de hele tijd het www op duiken.
Bij het scannen op welk soort tuig dan ook ben je altijd afhankelijk van definities van de softwareproducenten die noodgedwongen achter de feiten aan hobbelen.

Groetjes,

Pieter
 
en da's ook weer waar, al moet ik daarbij zeggen dat ik nu zo'n 3,5 jaar internet zonder dat er ook maar 1 virus mij heeft kunnen "pakken". Ik krijg wel regelmatig een virusje toegestuurd door mensen die wel de ***ang zijn, maar mijn "waakhondje" (Norman) weet ze altijd te vermoorden VOORDAT ze mij kwaad kunnen doen........
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe een paar keer een virus op mijn PC gehad, maar (gelukkig) nooit eentje geactiveerd.
Twee keer een programma geinstalleerd dat achteraf bleek spyware te zijn.
Heel wat vaker spyware op mijn PC gehad, maar dat was met opzet en tel ik dus voor het gemak even niet mee.

@Yari02,

Of ZA voor jouw geschikt is, is afhankelijk van wat je ermee wilt. Er zijn firewalls (ook gratis) die heel wat meer mogelijkheden bieden om ze zelf te configureren.
BV Kerio en Sygate.
Maar een slecht ingestelde firewall geeft je misschien een vals gevoel van bescherming.

Groetjes,

Pieter
 
Firewall XP en zonealarm

De XP-firewall van WinXP is zo lek als een mandje. Met Shieldsup bleken er nogal wat poorten open te staan.
Met Zonealarm Pro alles zo 'stealth' als het maar zijn kan. Overigens 'n goeie 'simpele' methode er bij is de connectie regelmatig verbreken, zodat hackers sowieso geen enkele kans krijgen(je IP-nummer wisselt dan voortdurend). Je moet dan wel over een stabiele connectie beschikken; en die heb ik nu sinds de installatie van WinXP in combinatie met XP-drivers van Wanadoo.

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
 
Yari02,

Jammer dat jij je niet ietwat nuanceert in je stelling !
Wat ik daarmee bedoel ? Misschien ben je vergeten om de XP-firewall in te schakelen toen je je poorten testte, want de buildin firewall van Xp is (wat "inkomend verkeer" betreft) niet alleen een goede, maar zelfs meer dan uitstekende (!!!) firewall.

Ik vind het daarom jammer dat je op dit forum zulke ongenuanceerde uitspraken doet, zeker omdat toen je het topic startte, je nog maar bitter weinig wist van firewalls (zie je eigen 1e vraag.............!)

Het bewijs dat de buildin fw van xp een uitstekende is, kun je lezen in de bijlage en de bijlage in het bericht hieronder.

Zelf had / heb ik bitter weinig verstand van firewalls maar na het lezen / vragen / reageren op diverse topics binnen dit forum, ben ik erachter gekomen dat XP een prima fw heeft.

Mocht je nog wat meer info wensen over een topic over de kwaliteit van de fw van xp dan "roep" je maar, ik plaats dan wel even een linkje.

Vriendelijk verzoek : doe jezelf en vooral ook anderen die de vragen lezen een plezier en check even de betrouwbaarheid voordat je wat roept of misschien is het handiger om teksten te gebruiken als "volgens mij" of naar "mijn mening". Daarmee laat je wat ruimte voor het geval het anders blijkt te zijn dan jij beweert.

Maar goed, ik ga er gemakshalve vanuit dat jij bij jouw test vergeten bent om de FW in te schakelen en zodoende tot jouw stelling komt................?

Zie bijlage voor "bewijs" :D
 

Bijlagen

  • shieldsup1.jpg
    shieldsup1.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
bijlage 2

en heb begrip voor het feit dat ik in beide bijlagen mijn ip adres even heb afgeschermd :D

op het systeem in de bijlagen (mijn systeem!) draait "slechts" de FW van XP !
 

Bijlagen

  • shieldsup2.jpg
    shieldsup2.jpg
    72,1 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Firewall en Shealds up

Ja Virtually, i got it. En het aardige is dat toen ik Zonealarm uit zette en de firewall van XP activeerde de scan toen 'wel' begon. Da's toch echt een bewijs, dat de firewall van XP NAAR MIJN MENING, minder betrouwbaar LIJKT te zijn. Daarna nogmaals met beide firewalls de Shieldsup test nog eens gedaan en wederom bij de XP-firewall een zorgenkindje en bij Zonealarm waterdicht.
Pasja, kan het zijn dat jij inmiddels updates van de XP-firewall hebt binnengehaald. Ik heb XP er sinds een paar dagen op en nog geen enkele update opgehaald c.q. geinstalleerd.
 
blackcode test 1 :
 

Bijlagen

  • blackcode1.jpg
    blackcode1.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
blackcode test2
 

Bijlagen

  • blackcode2.jpg
    blackcode2.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Je moet er wel "even" bijblijven voor het beste resultaat............................... !!!!!!!!!!!!!
 
Oke, gefeliciteerd; maar daar is mijn vraag over de evt. updates voor beveiliging niet beantwoord.
 
ik heb idd. alle updates van XP en Office2000 gedownd. Begrijp je nu mijn reactie op jouw reactie...........? Jij schrijft een stelling die inmiddels (kennelijk) is achterhaald. Ik heb namelijk nooit getest voordat ik de updates installeerde.......
 
Als je dat meteen had gezegd, waren we al snel klaar geweest. Je hebt gelijk, je moet er wel ff bij blijven; ha, ha ,ha.
Maar verder, XP heeft dus bij de eerste installatie een lekke firewall; reden om onmiddellijk na installatie updates binnen te halen. Ga ik nu doen en dan nog eens de testjes doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan