Firewire PCI slot. Kapot of?

Status
Niet open voor verdere reacties.

katkabaa

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2005
L.S.

Ik ben voor een vriend bezig zijn pc uit uit te breiden met een tv kaart. Hij heeft 2 pci-slots, waarvan 1 is voorzien van een soundcard. De tweede bevatte een firewirekaart, waar geen gebruik van werd gemaakt. Ik heb deze firewirekaart verwijderd en vervangen door de tv kaart. De pc zag deze echter niet. Direct bij opstarten weigerde hij verder te gaan, met een error duidelijk duidend op een hardware issue. Ik heb de soundcard en tv kaart gewisseld, maar hetzelfde probleem.

Uiteindelijk heb ik de PCI slot van de oorspronkelijke firewire kaart leeg gelaten en de tv kaart op die van de soundcard geinstalleerd. Installatie van de tv kaart bleek toen geen probleem.

Nou vraag ik mij dus af: De firewire kaart heeft continue (zonder gebruik) in de pc gezeten. De pc gaf nimmer een hardware error. Nu deze PCI slot voor een andere kaart wordt gebruikt, geeft hij deze error wel. Ik ben totaal niet bekend met de functie van een firewire kaart. Ik heb dus bedacht een instelling in de bios te vinden, maar no such luck. Is deze slot nu gewoon defect geraakt met verwijderen van de firewire kaart, of moet ik nog iets anders instellen?

Alvast hartelijk dank voor enig hulp :-)

Groetjes,

Maria

Het duidt op een conflict met irq's of zo. Oplossing: firewire kaart weer op gewenste plaats zetten en dan is ergens in de bios een optie om de gegevens te wissen?reset. Kan je het niet vinden kan je ook voor een paar uren (of over nacht) de batterij eruit halen. Google eens naar escd data ...

Ik heb de firewire weer terug geplaatst om zeker te weten dat de pci slot niet defect was, en kreeg inderdaad geen hardware errors meer. Deze kaart "leest" hij dus.

In de bios krijg ik vele opties voor PCI -USB slots. Daar kan ik de waardes van IRQ 5 naar 10 of 11 zetten. Zoals reeds gezegd: ik heb weinig verstand van firewire terchnologie dus weet compleet niet waar ik mee bezig ben als ik deze waardes aanpas.

Met het overnacht verwijderen van de batterij: Moet ik de firewire kaart er dan inlaten? Me dunkt van niet, omdat hij zichzelf daarna gewoon reset.

In ieder geval al wel erg bedankt voor de hulp. Blij dat ik in de goede richting zat te denken met een bios instelling. Wilde al bijna het moederbord opgeven :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan