ik zou ff wachten met upgraden, ik vertel zo waarom.
Daar komt het dan :
Beertje,
misschien ben ik al te laat en heb je de update al binnen en ook al gedraaid ? Zo niet, lees dan door en huiver............
een driekwart jaar geleden kwam ik op een "degelijke" computersite een artikel tegen (waarin Plextors werden besproken). Ik heb het artikel niet bewaard of de site aan mijn favorieten toegevoegd, dus "bewijzen" kan ik helaas niets. Samengevat kwam het artikel erop neer dat er tussen de software en audiofabrikanten enerzijds en SOMMIGE branderfabrikanten (waaronder Plextor !!!) anderzijds, afspraken zijn gemaakt om het kopieren van bepaalde software wat lastiger te maken.
Dit resulteerde erin dat sommige fabrikanten vanaf DAT moment in hun branders wat info inbouwen die, bij herkenning van bepaalde software / audio, niet meer lukraak de kopie vervaardigen die hun "baasje" hen wil laten maken. En nu komt het vervelende :
oudere branders van die merken, die dat gewoon nog wel konden -en dus de informatie nog niet hadden-, werden middels hogere firmware alsnog ietwat beperkt in hun capaciteiten om ALLES wat tot dan toe probleemloos kon worden gebrand, te branden.
Het schijnt zelfs dat oudere firmware van de site van Plextor verwijderd is, om downgraden en derhalve het omzeilen van de beveiliging te voorkomen. (Heb ik overigens niet gecheckt)
Mijn advies is dus : als jouw brander nu gewoon lekker functioneert, dan VOORAL geen firmupdate erover heen gooien.
Een firmware kan trouwens ook tot permanente beschadiging van de hardware leiden (bij een foutje tijdens de installatie)