FLAC muziek collectie in Access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hannes57

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2016
Besturingssysteem
Winows 11 Pro
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Han en ben al op een gevorderde leeftijd. Ik heb veel FLAC muziek en deze staan in Exel 2007/ Simpel in 4 kolommen. Nml. Artiest/Groep - Titel - Afspeeltijd - Jaar. Dit is alles. Nu lees ik veel op het net dat Exel hier niet zo geschikt voor is, maar ik red mij er mee.Al groeit de verzameling snel. Ook heb ik enkele FLAC Albums.

Hoe krijg ik dit in Access 2007, een combinatie van de Singles en de Album nummers? Ik heb wat gelezen hier over, maar voor mij is het pittig. Ik heb gezocht naar een muziek template, maar kon er niet een vinden. Een simpele template of voorbeeld is voor mij al voldoende.

Is het nodig om een relationele database aan te gaan, met wat ik wil? Het zal iets worden van:
Artiest/Groep
Titel
Afspeeltijd
Jaar
Album
Album track
Album jaar.

Zo iets, al heb ik geen idee of dit werkt of er iets beter is.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Han

Ik zou daar zeker een relationele database van maken. Maar dat is niet zo moeilijk, want Access kán niet eens anders :). Wat de leek met 'relationele database' bedoelt is dat namelijk helemaal niet. Maar laten we het niet over de theorie hebben, maar over de praktijk. En die is wel zo ongeveer wat je voor ogen hebt. Je moet je gegevens zoveel mogelijk opsplitsen in datgene wat voor jou belangrijk is. In essentie bestaat een muziek db uit een aantal tabellen, die je aan elkaar moet koppelen.
1. tblArtiest
2. tblAlbum
3. tblAlbumDetails
4. tblNummers
5. tblBandhistorie

Die laatste is niet nodig, tenzij je het ook leuk vindt om bij te houden wie er meespelen op de platen.

De logica spreekt denk ik wel voor zichzelf: een artiest maakt een plaat. Die plaat kan uit meerdere schijven bestaan. Elke schijf bevat nummers.
Een voorbeeldje maken is niet zo moeilijk, er zijn er zelfs verschillende in omloop in het forum. Want de vraag komt regelmatig langs. En anders heb ik wel een voorbeeldje voor je.

@Edmoor

Deze heb ik bekeken en veel te uitgebreid en je moet er voor betalen. MS office heb ik ooit eens aangeschaft.

@OctaFish

Bedankt voor je antwoord. Maar zo veel tabellen? En dan? Ik heb er in Exel 4 en voor de Albums 1. Een template van MS kon ik niet vinden op hun site. Anderen heb ik bekeken en ben daar op af geknapt om hun compleciteit. Bij mij is het hoe simpeler hoe makkelijker, hoe beter.

Voor de Albums heb ik gewoon de naam van de groep in een rij staan en daar onder per rij de album tracks.
VB.

Led Zeppelin Led Zeppelin I 1969
03 - Dazed And Confused
Han

Waarom wil je het in een ander programma dan Excel? Excel is er prima geschikt voor, afhankelijk van wat je met de informatie wilt gaan doen.

@Ed; kom nou, Excel kan in dit soort gevallen absoluut niet concurreren met een goed opgezette database.

Heren geen ruzie...:o:o

Nogmaals, gewoon iets simpels van opzet. Misschien moet de vraag dan zijn: Waarom Access en geen Exel......

Ik heb gelezen dat Access hier voor geschikt is. Enigzins ik enkele duizenden FLAC's heb......

Nogmaals Ed, ik heb het toen bekeken en geinstalleerd, maar kon er niet mee over weg. Te veel en uitgebreid. eerlijk gezegd snapte ik er niets van. Zal de leeftijd wel zijn.

Han

Zoveel tabellen? Ja. Misschien nog wel meer. Het feit dat je de tegenvraag stelt, geeft aan dat je weinig tot geen kennis hebt van databases. En dat is natuurlijk geen goede basis om er zelf een te gaan maken. Of je jarenlang boodschappen doet met een plank met 4 wieltjes en dat dan iemand tegen je zegt: 'met een auto gaat het veel makkelijker'. En dat jij dan denkt dat je die auto wel even zelf kan bouwen...

Beetje gechargeerd natuurlijk, maar het gaat om het idee. Wil je het simpel houden, blijf dan bij je Excel bestand. Wil je wat mooiers, maak dan een database. Maar daar moet je wat tijd in steken :).

Dus als ik het goed begrijp is Exel beter dan Access? Ook al moet het simpel? Ok, dan heeft Ed gelijk en blijf ik bij Exel 2007. Ik heb op zolder zelfs nog een boek over Access 2007 gevonden, maar dat is erg uitgebreid. Dus , Exel the way it will be.... Sorry. Dan geen Access.

Han

@Ed; kom nou, Excel kan in dit soort gevallen absoluut niet concurreren met een goed opgezette database.
Zeg ik dat ergens dan? Ik lees dat niet in mijn bericht.
Qua database kan Excel uiteraard niet op tegen Access. Ik zeg alleen dat waar TS het nu voor gebruikt prima met Excel kan en mijn vraag is dus wat de bedoeling is met de informatie te gaan doen.

@Han,

Als je een voorbeeld kan laten zien van wat je nu hebt kunnen we wellicht wat aanbevelingen doen.

Laatst bewerkt:
@Ed,

In Exel:
Kolom A: Artiest bijv. 10cc
Kolom B: Titel bijv. Donna
Kolom C: Tijd bijv. 2:55
Kolom D: Jaar bijv. 1972

Misschien is een kolom genre iets, maar is niet belangrijk.
Voor Albums,
Heb ik gewoon een kolom Album en daar de naam van het album in getypt. De track v.h. album staat gewoon in kolom B met de track nummer.
Bijv. Kolom E = Album Sheet Music
bijv. Kolom B = track+nmr : 01 - The Wall Street Shuflle

Zo simpel is het. Ik hoef geen uitgebreide database, ik wil alleen weten wat ik heb, om dubbele nmrs. te weren.

Dat boek wat ik heb gaat over Quary's, iets met lijnen tussen tabellen, een menu vorm etc. Gewoon iets waar ik dit in kan typen en kan zoeken op artiest. En ,uiteraard, laat de artiest dan alles zien wat ik heb. Net als vroeger met de kartonnen kaarten die ik had van al mijn cassettes en LP's.

Boven aan stond de naam v.d. band, de titel v.h. lied en een zelf gemaakte kolom met Cas./LP ..

Han

Zoals je het nu hebt, is het heel slecht genormaliseerd. In Access zou dit niet gaan werken. Wat je opmerkt t.a.v. je database kennis
Dat boek wat ik heb gaat over Quary's, iets met lijnen tussen tabellen, een menu vorm etc.
zou ik zeggen: klok horen luiden, maar niet weten hoe die werkt. Voordat je überhaupt iets gaat maken in Access, zou ik eerst eens wat kennis opdoen. Bijvoorbeeld door de Access cursus in de Handleidingen sectie door te nemen. Dan snap je in ieder geval wat die 'lijnen tussen tabellen' voorstellen en betekenen :). Zoals het er nu naar uit ziet, denk ik niet dat je nu in staat bent om zelf de database te bouwen. En zul je dus iemand moeten zoeken die dat voor je doet.
Het maken van de tabellen is daarbij het simpelste (inclusief de relaties). Maar het netjes maken van de formulieren etc zodat hij gebruiksvriendelijk is, dat is een ander verhaal.

Ik zou dus ofwel gewoon in Excel blijven werken, ofwel er rustig de tijd voor nemen om het te leren en zelf te maken. Ofwel iemand opzoeken die het voor je kan maken. In dit draadje van een paar jaar geleden heb ik een template van Microsoft gezet, die alles redelijk compleet heeft. Kun je eens kijken hoe e.e.a. er uit zou kunnen zien.

Ik hoef geen uitgebreide database, ik wil alleen weten wat ik heb, om dubbele nmrs. te weren.

Eigenlijk ben je dus op zoek naar een manier om te controleren of je niet 2x dezelfde combinatie van artiest en nummer invoert?

Ik zou zeggen: vraag aan een moderator om de vraag naar het Excel forum te verplaatsen, want ik denk niet dat we een database gaan bouwen :).

Kan worden gesloten. Iemand heeft mij uitstekend geholpen. Beter dan je hier kunt verwachten.

Beter dan je hier kunt verwachten.
Ik wou laatst een open hart operatie doen, zegt iemand: moet je een scherp mes kopen. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Ik ben blij voor je dat iemand de db voor je heeft gebouwd (gezien je kennis vermoed ik dat dat het geval is), maar ik ga er in dit forum vanuit dat mensen die met databases aan de slag gaan, daar tijd en moeite in willen steken om het zelf te kunnen maken. Daarvoor heb ik een cursus geschreven die in de Handleidingen sectie staat, en ik help mensen met vragen.

Daarnaast heb ik in jouw vraag een link gezet naar een prima werkende sjabloon, waar je verder ook niet meer op gereageerd hebt. Dan houdt het voor mij (en ik denk voor meer mensen) ook wel een beetje op. Overigens mag je de vraag zelf op <Opgelost> zetten, dat moet je zelf doen. (ook dat nog....)

Kan worden gesloten. Iemand heeft mij uitstekend geholpen. Beter dan je hier kunt verwachten.

Graag gedaan. En bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, met welke ik je uitstekend had kunnen helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan