Flash Filmpje...

Status
Niet open voor verdere reacties.

BoukeWeening

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2007
Hallo,

Ik heb een flash video op de homepage en deze start bij het openen van de pagina... maar er zit ook muziek bij en die wil ik graag op mute. Nu zit er een button op waarmee jehem op mute kunt zetten maar kunje het ook zo instellen dat hij begint op mute?

Ik dacht aan een toevoeging in dit rijtje:

'play', 'true',
'loop', 'true',
'scale', 'showall'

voor flashfilmpje bekijk: www.festival316.nl

Help me alstublieft want zo is het heel irritant :o

Hoi Bouke,
Mmm, bij de omschrijving van flash parameters door Adobe zelf zie ik zoiets niet in het rijtje staan; er zit ook geen in te stellen default-waarde voor volume in o.i.d. - dus ik zie het somber in.
Ik denk dat het of-of is:
  • of je laat de movie auto afspelen met geluid erbij,
  • of je laat de movie wachten tot de bezoeker 'm wil zien en horen ( play="false" ).
Maar misschien valt er een truc uit te halen om dit te omzeilen:
  • je maakt 2 versies van het filmpje: met en zonder geluid,
  • je zet ze met css allebei op dezelfde positie,
  • je zet die met het geluid op { display: none; },
  • je maakt een scriptje dat de twee filmpjes wisselt,
  • en je zet een onclick="giveSound()" op de tv-kast.
Even wat proberen...
In plaats van een stomme film-filmpje heb ik hier een geanimeerd gif'je gebruikt, dat ik er als achtergrondfiguur ingemonteerd heb. Klik er op, en hear what happens.
Bij een tweede filmpje zal je er nog een <div> aan moeten toevoegen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS: weet je dat in Internet Explorer 7 de tv-kast op een vreemde plaats onderaan bungelt? In Firefox, Safari en Opera zit ie wel goed. Voor IE7 en misschien ook IE6 en IE8 zal dus nog wat aanvulling in de css moeten komen voor de juiste positie.

[edit]O, zonder script kan het ook, nog makkelijker, bedenk ik nu:
  • je maakt twee pagina's!
  • de startpagina is die met het stomme-film-filmpje,
  • de 2e pagina is identiek, maar met het geluid-filmpje,
  • op de startpagina zit een klik-link op de tv die stiekem naar de 2e pagina gaat,
  • niemand die dat in de gaten heeft (of je moet in de adresbalk kijken) ;)
[/edit]

Laatst bewerkt:
Oke, gaaf dat kan in elk geval zo werken....

Nog een vraagje:

Nu elke keer als je op een andere pagina klik start het filmpje opnieuw... Kan dat ook anders? dat het flashfilmpje gewoon doorspeelt?

Hoi Bouke,
Ik denk: nee / en: ja. ;)
  • Nee, als het inderdaad echte andere pagina's moeten zijn. Want anders zou er geluid kunnen doorspelen als je een pagina of website verlaat, d.w.z. dan zou de website iets op je computer moeten wijzigen waardoor er onafhankelijk een of ander ander programma gestart wordt. Gelukkig mag dat niet van het besturingssysteem (veiligheid!).
  • Nee, omdat je ook niet makkelijk kunt laten onthouden waar het filmpje gebleven is, om het op de volgende pagina weer van daaraf te starten. In theorie kan je via javascript wel met een "cookie" een variabele tijdelijk opslaan, en die weer oproepen op een volgende pagina, maar ik denk niet dat een flashfimpje (makkelijk) een signaal/variabele kan afgeven o het moment dat het fimpje wordt stopgezet. - Nu heb ik weinig tot geen ervaring met flash, dus als dat wel makkelijk kan, moet iemand het maar zeggen. - Maar als het zou kunnen, dan krijg je wel een hapering in het geluid door de paginawissel.
Maar:
  • Ja, als je op een of andere manier op dezelfde pagina blijft (voor het linker gedeelte waar de player op staat), en het rechter deel kunt wisselen. Daarvoor zijn er verschillende mogelijkheden.
  • Door er een frame-site van te maken: het linkerframe en het menu-frame blijven dan altijd staan, en het inhoud-frame kan wisselen. Probleem bij frames is dat ze het slecht bij zoekmachines doen, en slecht toegankelijk zijn.
  • Andere oplossing kan zijn: een combinatie van css en javascript. Dan maak je rechts naast de index-content kolommen voor de andere pagina's. Je verbergt ze met css, en je laat er telkens een zichtbaar worden (op de goede plek) met javascript.
  • Als het javascript op de goede manier is geschreven, blijft de site ook bruikbaar voor mensen die javascript uit hebben: dan wordt het gewoon een hele brede site, die je met de scrollbar links-rechts kunt bedienen voor de vervolgpagina's.
Ik denk dat dit wel zo'n beetje de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan