• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Flexibel zoeksysteem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jup
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jup

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2009
Hallo,

Al veel discussies zijn eraan gewijd: datavalidatie. Echter ik wil een zoeksysteem gebruiken die zeer flexibel is. Hiermee bedoel ik dat je niet per definitie een vast stramien moet volgen om tot resultaten te komen. Dit heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden.

Ik wil kunnen zoeken op plaats, waar vervolgens de bijbehorende gegevens zichtbaar worden. Maar ook voor de stappen sector, projectnaam en bedrijf. En ga zo maar door. Ik heb het zelf al met naam definiëring en allerlei formules geprobeerd, maar is me nog niet gelukt..vandaar mijn vraag hier.

Ter info: de informatie is volledig willekeurig gekozen, maar het gaat om de manier waarop

Alvast bedankt

Bijlagen

Kleine toevoeging:
Beoordeling van het desbetreffende bedrijf zal ook nodig zijn met toevoeging van die datum, iets in de geest van slecht - matig - goed. Echter dit is niet direct van essentieel belang

Heb je hier iets aan, want je zult toch ergens een zoekterm in moeten vullen

gr wim

Bijlagen

Euhm ik had het in principe anders in gedachten en volgens mij kan dat ook op die manier, alleen weet niet hoe..

Wat ik graag zou willen is dat als ik bijvoorbeeld een plaats selecteer dat alle projecten/bedrijven dan tevoorschijn komen die daar gevestigd zijn. En zo geldt dat voor alle onderdelen. Ik dacht dat het kon door middel van datavalidatie of comboboxen..

Vele personen zullen dit bestand gaan gebruiken en zo'n zoekfunctie lijkt me niet de meest geschikte oplossing daarvoor. Al wist ik niet dat zoiets ook mogelijk was met Excel..

In ieder geval al bedankt voor je snelle reactie!

Oplossing Wiki = fantastisch

Ik vind de oplossing van Wiki echt geweldig. Het lijkt mij juist bij uitstek dé manier waarop je dit probleem moet oplossen. Maar jij kent jouw gebruikers natuurlijk het beste, dus als je een andere manier wilt is dat prima. Maar nogmaals: Wiki, alle lof!

De oplossing van Wiki werkt ook prima, laat dat duidelijk zijn! maar ik denk niet dat het hier goed zou werken, lange uitleg..

Heb alleen al respect voor z'n naam :thumb:

bandito bob,

hoe moet dat dan gebruikt worden?
Kan je het in het voorbeeldbestandje even inbrengen, dat geeft mij dan een beter zicht.

Vanwege een VBA-noob

bandito bob,

hoe moet dat dan gebruikt worden?
Kan je het in het voorbeeldbestandje even inbrengen, dat geeft mij dan een beter zicht.

Vanwege een VBA-noob

Over databasefuncties zoals DBLEZEN staat een hele pagina op mijn website, voorzien van vele voorbeelden. Zie bij Excel, dan Voorbeeldbestanden, dan Databasefuncties.

In rij2 vul je bekende gegevens in. Als er nog maar 1 hit overblijft dan zie je deze gegevens verschijnen in het groen, d.m.v. de DBLEZEN functie.

Bijlagen

Over databasefuncties zoals DBLEZEN staat een hele pagina op mijn website, voorzien van vele voorbeelden. Zie bij Excel, dan Voorbeeldbestanden, dan Databasefuncties.
Inderdaad, het is zowiezo wel eens leuk/handig om daar rond te kijken:)

Ah dit werkt wel relaxed! Zoals ik nu ff snel zie, heeft het dezelfde functie als datavalidatie alleen hier moet je zelf wat typen. Wat jij ook al aangaf, blijft er uiteindelijk 1 hit over, echter de bedoeling is om bijvoorbeeld ook alle bedrijven uit Amsterdam weer te kunnen geven ipv 1.

Maar ik zal me eens verdiepen in DBLEZEN, oa op de site van Wigi. Hopelijk is dit het ei van Columbus voor mij ;)

iig bedankt!

Laatst bewerkt:
Een andere mogelijkheid is het gebruik van matrix formules, zo kan je ook een soort filtering maken. Alleen wordt de formule nogal lang met zoveel zoek velden. Of zijn er velden waarop je niet zal zoeken??

Ik heb maar even een voorbeeldje gemaakt.

In rij 2 vul je (gedeelte) van je zoek gegevens in. Vervolgens verschijnen in B3 t/m H15 de overgebleven regels die hieraan voldoen.
Zo heb je dus meerdere bedrijfen e.d. zichtbaar die aan de criteria voldoen, en je hoeft niet de voledige invoer te doen/weten.

p.s. in kolom A staan de matrix formules, deze heb ik verborgen.

Bijlagen

Werkt prima, thanks for that!! Het is zeer flexibel, omdat je op allerlei criteria kan zoeken. Zoiets had ik idd in gedachten.

Om terug te komen op je eerdere vraag. In de praktijk zal waarschijnlijk niet op Website gezocht worden, alleen één extra veld zal het hem niet doen denk ik?

Wat me alleen opviel is dat als ik bijvoorbeeld zoek op Projectontwikkelaars dan verschijnen er 5 ipv 8 hits. Bouwfonds en Achmea Vastgoed hebben meerdere projecten verricht en dan verschijnt alleen het eerste project. Of is het handiger om deze anders in te voeren in de database?

p.s. Het originele bestand is redelijk groot, ik weet niet of er een maximum zit aan het aantal 'resultaatvelden'?

Werkt prima, thanks for that!! Het is zeer flexibel, omdat je op allerlei criteria kan zoeken. Zoiets had ik idd in gedachten.

Om terug te komen op je eerdere vraag. In de praktijk zal waarschijnlijk niet op Website gezocht worden, alleen één extra veld zal het hem niet doen denk ik?

Wat me alleen opviel is dat als ik bijvoorbeeld zoek op Projectontwikkelaars dan verschijnen er 5 ipv 8 hits. Bouwfonds en Achmea Vastgoed hebben meerdere projecten verricht en dan verschijnt alleen het eerste project. Of is het handiger om deze anders in te voeren in de database?

p.s. Het originele bestand is redelijk groot, ik weet niet of er een maximum zit aan het aantal 'resultaatvelden'?

hmm, ik zie net dat het mis gaat als er een leeg veld in de database zit. Ik zal hier nog eens naar kijken. Ik moet nu ff weg.

Er zit niet echt een grens aan het aantal resultaat velden, maar dit zou ik niet te groot nemen aangezien het redelijk veel reken werk kost.

Toch nog ff snel kunnen aanpassen. Zo zou hij volgens mij moeten zijn.

De formules op blad zoek! kan je doortrekken naar beneden. Let wel dat de matrix formules veel rekenwerk vragen.
De bereiken van de data heb ik dynamisch gemaakt. Vul altijd de sector in, anders gaat dit verkeerd.

Edit: O, misschien kan je op blad zoek het website zoek veld beter wit maken. Hier kan niet op gezocht worden.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bandito Bob,

Allereerst bedankt voor de tijd die je er tot op heden hebt ingestoken!

Het nam ff wat tijd in beslag, maar de opmaak/formules etc zijn overgezet naar het originele bestand en het werkt nu prima! Ik heb inmiddels ook al een kopje beoordelingen toegevoegd met datavalidatie in het 'zoekveld'. Hoe die nu is, zo had ik het idd gewild!

Je merkt idd dat hij wat trager wordt door het vele rekenwerk. Tot op heden bevat de database circa 400 regels, alleen die zal nog aanzienelijk worden uitgebreid. Wat ik me bedacht tijdens het aanpassen van het bestand is...is het niet mogelijk om dit te realiseren dmv macro's? Als jij toevallig weet of dit bij voorbaat is uit te sluiten, ga ik me daar niet in verdiepen ;)

Bandito Bob,

Allereerst bedankt voor de tijd die je er tot op heden hebt ingestoken!

Het nam ff wat tijd in beslag, maar de opmaak/formules etc zijn overgezet naar het originele bestand en het werkt nu prima! Ik heb inmiddels ook al een kopje beoordelingen toegevoegd met datavalidatie in het 'zoekveld'. Hoe die nu is, zo had ik het idd gewild!

Je merkt idd dat hij wat trager wordt door het vele rekenwerk. Tot op heden bevat de database circa 400 regels, alleen die zal nog aanzienelijk worden uitgebreid. Wat ik me bedacht tijdens het aanpassen van het bestand is...is het niet mogelijk om dit te realiseren dmv macro's? Als jij toevallig weet of dit bij voorbaat is uit te sluiten, ga ik me daar niet in verdiepen ;)
Tja, ik ben niet echt een VBA kenner (zacht uitgedrukt), maar ik kan me voorstellen dat het met VBA ook wel wat rekenwerk zal vergen. Tevens zal het rekenwerk - verwacht ik -ook niet bijna continue gebeuren, dus misschien valt het mee.
Zorg wel dat de bereiken waarmee wordt gerekend dynamisch zijn. Daardoor wordt er tenminste niet meer gerekend dan nodig.

Maar misschien dat een VBA goeroe je verder kan helpen. Mij zou dat erg veel tijd gaan kosten (als ik het al kan).

Tja, ik ben niet echt een VBA kenner (zacht uitgedrukt), maar ik kan me voorstellen dat het met VBA ook wel wat rekenwerk zal vergen. Tevens zal het rekenwerk - verwacht ik -ook niet bijna continue gebeuren, dus misschien valt het mee.
Zorg wel dat de bereiken waarmee wordt gerekend dynamisch zijn. Daardoor wordt er tenminste niet meer gerekend dan nodig.

Maar misschien dat een VBA goeroe je verder kan helpen. Mij zou dat erg veel tijd gaan kosten (als ik het al kan).

Dan kan ik je wat VBA-kennis de hand schudden. Ik zal een nieuwe discussie openen, waarin ik deze vraag zal stellen.

De bereiken waarmee wordt gerekend zijn dynamisch, voor zover jij dat al niet had opgenomen. Mooi bestandje dit!

Thanks

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan