Flikkerend beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Sinds enige tijd vertoont mijn monitor Samsung SyncMaster 226BW het volgende verschijnsel:
Na het inschakelen van de computer en de monitor verschijnt er gedurende de eerste 2 minuten geen beeld. Daarna komt een zeer snel flikkerend beeld langzaam op. De frequentie van het flikkeren neemt langzaam af. Na ongeveer 8 minuten is er een volledig stabiel beeld en werkt de monitor normaal. Ik heb de computer eens aangesloten op mijn flat screen TV die dan gebruikt wordt als monitor. Na inschakelen heb ik meteen beeld. Mijn eerste conclusie is derhalve dat het probleem in de monitor ligt en het iets is dat met warmte te maken heeft. Als de computer in de diepe slaapstand gaat en daaruit vervolgens weer uit ontwaakt wordt dan begint het probleem opnieuw. Na ca. 8 minuten werkt de monitor weer normaal.
Wat kan dit zijn? Is dit het begin van het einde van de monitor? Ik heb overigens de indruk dat de tijdsduur, nodig om de monitor normaal te laten functioneren langzaam maar zeker langer wordt. Kan iemand mij een advies geven?

Hallo

De door u beschreven symptomen , en zeker dit :

"Ik heb overigens de indruk dat de tijdsduur, nodig om de monitor normaal te laten functioneren langzaam maar zeker langer wordt"

--> defekte condensatoren in de voeding.

Kosten een paar € indien je deze zelf kunt vervangen.

Indien je deze vervangt door deugdelijke exemplaren zul jij deze zo goed als zeker nooit meer moeten vervangen ....

Mocht je dit scherm naar de toekomst toe verder willen gebruiken (herstellen) , zou ik deze tot na het vervangen van deze condensatoren niet verder gebruiken.

De mogelijkheid op extra nutteloze schade is meer dan realistisch ...

Hier is een foto te zien van een voedingsprint die er heel goed op trekt om u en idee te geven ... de condensatoren zitten recht bovenaan ...

http://www.benl.ebay.be/itm/Samsung...262?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4874d66e1e

Vluchtig geteld , zitten er een 8 tal condensatoren op deze print ... vervang deze wel door hoge T° exemplaren (115°C)

Zal ook eens zoeken in mijn nota's .... dit type scherm is mij niet vreemd ...

Gevonden ...

Wat ik indertijd heb vervangen -->

C 107 47µF/50V , C 110 C111 820µF/25V , C 112 330 µF/25V , C 301 C 302 680µF/25V

C105 150µF/450V gaat zelden of nooit defekt , en zal zo goed als zeker ook in dit geval nog in orde zijn.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mcht lezen iets aan deze info ...

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo
Navolgende opmerking in jouw advies begrijp ik niet
"Mocht je dit scherm naar de toekomst toe verder willen gebruiken (herstellen) , zou ik deze tot na het vervangen van deze condensatoren niet verder gebruiken.

De mogelijkheid op extra nutteloze schade is meer dan realistisch ..."

Waarom zou ik het scherm niet verder mogen of moeten gebruiken nadat ik eerst die condensatoren heb uitgewisseld? Wat zou die extra nutteloze schade dan kunnen zijn? VDK_P deze opmerkingen/advies zijn behoorlijk cryptisch en ik heb niet de decryptie sleutel om deze opmerking/advies juist te kunnen interpreteren. Dus mijn verzoek: Wat bedoel je te zeggen?

Ik heb de 8 elco's allemaal vervangen. Dit was redelijk gemakkelijk. Daarna alle onderdelen (PCB's) weer teruggezet en kast gesloten. Vervolgens aangesloten op de computer en de spanning erop. En wat denk je...........................? De monitor werkt weer voortreffelijk. Ik realiseer me dat dit slecht is voor de economie maar wel goed voor mijn portemonnee. VDK_P bedankt voor de tip.

Hallo

"VDK_P bedankt voor de tip. " --> " De monitor werkt weer voortreffelijk. "

Graag gedaan .... mits deze site door veel mensen gebruikt wordt als referentie .... nuttige extra info voor deze vraag zou zijn ... wat heeft dit u nu gekost ???

""Mocht je dit scherm naar de toekomst toe verder willen gebruiken (herstellen) , zou ik deze tot na het vervangen van deze condensatoren niet verder gebruiken."

Dat je dit scherm zeker niet meer moet gebruiken , totdat je de defekte condensatoren hebt vervangen .... mocht je deze willen herstellen , en uiteindelijk verder gebruiken ...

De defekte condensatoren veroorzaken immers rimpel op diverse voedingsspanningen in het scherm , wat tot onvoorspelbare resultaten kan leiden ...

Ben blij voor u dit scherm terug werkt ....

Grtz

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan