Flikkerend beeldscherm bij opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albatros

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2001
Hoi,

Bij het opstarten van mijn Pc, gaat het beeld flikkeren, totdat het Windows98 scherm verschijnt.
Verder heb ik onder Windows gen last van een flikkerend beeld.
Maar als ik het DOS-spelletje Supaplex (Ja, sorry, maar het blijft een van mijn favorieten!) opstart, gaat het beeld weer flikkeren, en na ca. 5 seconden is het beeld weer stabiel, en gedurende het gamen heb ik geen last meer van een flikkerend beeld, alleen als ik het weer opnieuw opstart.
Enkele maanden geleden had ik het probleem niet, maar nu heb ik alles opnieuw geïnstalleerd, en misschien iets over het hoofd gezien.
Ik heb al eens gezocht op deze site, maar een flikkerend beeld onder DOS, staat er nog niet bij. Wie weet raad?

Videokaart: ASUS AGP 7100
Refresh rate: 60Hz
Resolutie: 800 x 600 (32 bit true color)

Albatros

ik ga een paar dingetjes gokken :

je hebt een TFT scherm..............?

je hebt Supaplex niet draaien onder de compatibiliteitsmodus Win95 ?

ja / nee, of anders................... ?

hoi Pasja,

Nee geen TFT maar een "glazen scherm", Hansol 701A.

je hebt Supaplex niet draaien onder de compatibiliteitsmodus Win95 ? ..............
Dit begrijp ik niet !?!

Albatros

Leesfoutje van mij : je draait geen Windows XP dus die opmerking over compatibiliteit was onlogisch van mij.

Draai je Supaplex vanuit Windows in een "box", of start je de PC opnieuw, maar dan in de DOS modus ?

Hoi Pasja,

Vanuit windows speel ik Supaplex.
(Bij eigenschappen van supaplex.exe , tabblad geheugen, staat alles op automatisch)

Albatros

tja,

als het vroeger goed werkte dan zal je het m.i. toch in de richting van de monitor instelling / videokaart instelling (diverse tabbladen met mogelijke instellingen) moeten zoeken.

Probeer anders eens vanuit de "zuivere" DOS modus te starten (Start, afsluiten, opnieuw starten in DOS) door naar de map te surfen en dan supaplex.exe uit te laten voeren.

Ik heb 't spel namelijk zelf ook, maar krijg het op mijn nieuwste pc niet goed aan de gang. Op mijn wat oudere pc loopt het prima en ook ik ben nog steeds niet achter de oorzaak van het feit waarom het op mijn nieuwere pc -inmiddels ook al weer 2 jaar oud- maar niet wil lopen.

Hoi,

supaplex flikkert ook als ik de pc afsluit, en opstart in DOS.
De videokaart heb ik op 75 Hz gezet, maar bij opstart van de pc (en Supaplex) flikkert het scherm nog steeds.
De site over de faq ’s van Supaplex is interessant, (ik dacht dat ik nog de enigste was die dat spel speelde ……..), maar heeft niets opgeleverd.

Suggesties?

Albatros

Mijn beeldscherm knippert zo vaak dat heeft bij mij gewoon met de resolutie te maken, verandering in de resolutie. Gooi je resolutie eens op 1024 ipv 800x600 ?

Of zet je scherm eens op:
800x600 - 60Hertz - 256 kleuren.
Misschien dat dit helpt?

Hallo

Een eventuele suggestie is ...

Om een eventueel defekte monitor snel te elimineren , sluit eens een andere "geleend" exemplaar aan...

Bijna zeker , mits de symptomen zich ook voordoen onder d.o.s. ....

Peter

Geplaatst door VDK_P
Hallo

Een eventuele suggestie is ...

Om een eventueel defekte monitor snel te elimineren , sluit eens een andere "geleend" exemplaar aan...

Bijna zeker , mits de symptomen zich ook voordoen onder d.o.s. ....

Peter

Ik denk ook aan defecte monitor/ eentje die het aan het begeven is. Rede: Hij doet het flikkeren al VOORDAT windows opstart en er door windows dus nog helemaal geen drivers geladen zijn/ refresh rates ingesteld zijn.

Iets anders wat ik nog kan bedenken is dat er misschien iets in het bios fout ingesteld staat, maar ik heb geen idee wat de juiste biossettings zijn van zo'n kaart.

er schiet mij te binnen dat ik (sinds ik mijn systeem heb), een korte tijd "troebel" beeld heb gehad tijdens de opstart / voor de opstart van Windows. Het betrof mijn 2e monitor, de 1e had binnen de garantie na enkele maanden "dode pixels" en werd door Philips omgeruild voor een nieuwe. Die nieuwe vertoonde tijdens de opstart dus dat rare beeld. (Ik heb een 18.1 TFT monitor)

Ik heb in de periode van het "troebel" zijn, zelfs Philips gebeld om te vragen wat een mogelijke oorzaak kon zijn. Daar vertelde men mij dat de monitor wellicht uit "zichzelf" nog geen helder beeld kon produceren, maar dat de monitor dat pas kon als het stuurprogramma was geladen (lees: als Windows was gestart)

Dat heb ik toen maar even als "waarheid" aangenomen, al was het natuurlijk vreemd dat de 1e monitor -exact hetzelfde type !!- kennelijk WEL in staat was om zonder stuurprogramma een goed "dos"beeld te produceren.

De ellende is alleen dat ik niet meer weet waardoor het probleem is opgelost / wat ik heb gedaan / veranderd aan het systeem. want het beeld is nu weer glashelder tijdens de eerste opstartmomenten (en ook daarna)

Ik gok erop dat ik de of het bios of mobo drivers heb geupdate (Via4in1) en dat het probleem toen over was........... (ik heb 1x een biosupdate gedaan sinds de aanschaf van het systeem)

Misschien kan je er niks mee, misschien heb je er wat aan........... ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan