Ik wil de clear:left wel op de slogan zetten maar als dan gebeurd er niets, alleen als ik hem op de slogan p zet. Dat begrijp ik niet.
- Heb je de htl-validator gevraagd om eventuele foutjes?
- Heb je de css-validator gevraagd om eventuele foutjes?
- Zo ja, en eventuele foutjes weggewerkt, dan kunnen we verder gaan.
Een alt "..." (met spatie ipv = teken) in de html of een gewoon haakje ) ipv een accolade-haakje } in de css kan soms lelijk roet in het eten gooien (zie m'n handtekening!).
- Als dat in orde is gemaakt, even kijken naar of er soms javascript in de pagina zit, dat voor iets onverwachts zou kunnen zorgen. Ja, er zit js in! En nee, als je js uitschakelt (in FF makkelijk met de Web Developer Toolbar: Disable > Disable JavaScript > All JavaScript), dan geeft dat geen verschil te zien.
Blijft over

:
Nee, dat begrijp ik ook niet. Als ik 'm online in Firebug verplaats, doet ie het gewoon goed in de slogan div.
=====
Ik snap niet waarom plaatje_rechts nu niet aanlijnt met het menu wat ik wel wil.
Ah, dat is een verradelijke instinker. Met Firebug ze je dat de <div> om het img heen wel het witte streepje tussen het img en het menu omvat, maar het img zelf niet.
Het img heeft dus een kleine margin of padding aan de onderkant, maar die is helemaal niet opgegeven. Juist alle margins en paddings zijn met de * opdracht op nul gezet!
What happens? :shocked:
- Een img houdt er rekening mee dat ernaast een tekstregel staat met letters die een neerhaaltje hebben, zoals de p of de q.
- Daarmee wordt vermeden dat een link-onderstreping onder het img op een andere hoogte zou komen dan de link-onderstreping onder de tekstregel.
- Maar het gebeurt ook als er helemaal geen tekstregel is!
Het trefwoord om dit te verhelpen is: "vertical-align", dat je op de style van het img toepast.
Met img
{vertical-align: bottom} laat je de onderkant van het img gelijk op lopen met de onderkant van de tekstregel (incl. de neerhaaltjes):
Er zijn nog twee varianten:
{vertical-align: top} en
{vertical-align:middle}. *)
Je ziet dat het hier dan ook goed gaat: in beide gevallen is er ruimte genoeg onder de neerhaaltjes van denkbeeldige letters op de denkbeeldige tekstregel.
Na deze operatie dient zich wel meteen het volgende leerpunt aan. :d
Dat is: heel erg uitkijken met in px opgegeven vaste hoogtes voor containers. En voor voor letterformaten is het verboden wegens de toegankelijkheids-voorschriften. **)
Hier is nu het spleetje van 1px dat al aanwezig was tussen het menu en de oranje linkerkolom uitgegroeid tot een kier van 3px hoog. Oorzaak: de #header met een vaste hoogte. deze kan er sowieso uit, dan gebeurt er niets verschrikkelijks, en het kiertje wordt dichtgeplamuurd.
Met vriendelijke groet,
CSShunter
______
*) Je ziet soms in broncodes ook andere eigenschappen voor vertical-align, maar die werken niet in alle browsers.
Deze 3 top/middle/bottom zijn de enige die valid css zijn.
**) Met px voor de lettergrootte is het in Internet Explorer (tegen de regels in) onmogelijk voor de bezoeker/ster om het letterformaat aan te passen aan zijn of haar behoefte.
Vandaar: lettergroottes altjd opgeven in de em-eenheid (1em= 100% = normale grootte van een <p> regel). Om de lettergroottes te normaliseren voor alle browsers kan vooraf de <body> een {font-size: 100.1%} krijgen. De 1/10 procent extra is voor oudere browsers, maar kan geen kwaad.
En ook: de pagina-opmaak zo ontwerpen dat er speling genoeg in de <div>'s zit om grotere of kleinere letters te herbergen!