Floppies plots onleesbaar (Win98-SE ENG)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel@helpmij

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
Ik werkte al jaren zonder probleem met Win98 Tweede Editie (voor een oude Dos toepassing). Ik vervang die oude PC door een nieuwe en installeer Win98SE (English) met dezelfde toepassing. Werkt een tijdje .. en dan begon het : Plots wordt een of andere floppy onleesbaar. Eens dit gebeurt, zijn ook al de opeenvolgende floppies die men in de FDD steekt ook niet meer te lezen.

De foutberichten zijn niet altijd dezelde (Disk not formatted disk. Do you want to format it now? / Wrong Media/ Cannot format , disk unusable...enz.)

Meestal wordt elke "slechte" floppy dan wel ingelezen op mijn ander XP-systeem),maar het gebeurde ook dat één floppy zelfs daar onleesbaar was geworden (corrupted)

In apparatenbeheer de floppydrive verwijderen en PC heropstarten verhelpt dit probleem meestal wel voor een tijdje, ofwel helemaal niet.

Ben gaan Googlen en het verbaasde mij te zien dat Internet bol staat van dit wel gekend probleem. Er zijn knappe (engelstalige) bollen aan het testen gegaan en hebben rapporten geschreven, terwijl ik op dit forum niets heb gevonden !

Het probleem zou eventueel te maken hebben met de detectie van het type media ( ergens een byte in het begin van de allereerste ingelezen sector/cluster).

Het probleem wordt (blijkbaar) ondervonden specifiek bij Windows 98SE, hoewel de ondersteuning voor FDD's altijd een zwak punt is geweest van M$.

Heeft niemand dit ervaren ? Zou het dan in de nederlandstaligte versie niet voorkomen ? Die drivers zijn toch dezelfde ? Nergens heb ik een "definitieve" oplossing gevonden op die engelstalige fora.
Bedankt voor de reacties

Laatst bewerkt:
Zet je FDD uit je oude computer in de nieuwe, zodat je en A en B hebt.
Mijn ervaring is dat je op die manier je diskettes nog kan gebruiken.
Je kan dan ook je diskettes Kopieren van A naar B als je met je nieuwe FDD wilt werken
Is een oud probleem ,maar op deze manier wel op te lossen.
Dit is PUUR eigen ervaring!

Ik heb de zelfde ervaringen met mijn floppies.
Ik denk dat het aan het systeem ligt. Het door elkaar gebruiken van XP en win 98.
Volgens mij doet XP iets met de floppies waardoor ze niet gelezen kunnen worden door computers met een ouder systeem.

Erik

Geplaatst door compres
Ik heb de zelfde ervaringen met mijn floppies.
Ik denk dat het aan het systeem ligt. Het door elkaar gebruiken van XP en win 98.
Volgens mij doet XP iets met de floppies waardoor ze niet gelezen kunnen worden door computers met een ouder systeem.

Erik

topic starter heeft weer gewoon 98 er op gezet!

Het kan zo zijn dat als men ntfs gebruikt op de harde schijf als indelling soort, Winxp een soortgelijke indelling hanteerd op de flop, hierdoor zijn ze ook alleen maar in te lezen door een machine met een ntfs ondersteuning, dit heb ik tenminste een keer getest.
Een machine met een gelijke windows maar andere taal insteleren wil ook wel eens voor een conflict zorgen, de taal indelling is niet meer gelijk en daardoor wordt de flop inleesbaar.
Een echte oplossing heb ik niet voor dit probleem.

Geplaatst door jjw
Het kan zo zijn dat als men ntfs gebruikt op de harde schijf als indelling soort, Winxp een soortgelijke indelling hanteerd op de flop, hierdoor zijn ze ook alleen maar in te lezen door een machine met een ntfs ondersteuning, dit heb ik tenminste een keer getest.
Een machine met een gelijke windows maar andere taal insteleren wil ook wel eens voor een conflict zorgen, de taal indelling is niet meer gelijk en daardoor wordt de flop inleesbaar.
Een echte oplossing heb ik niet voor dit probleem.

Dat klopt ook!

Nee dat probleem bestaat al jaren! Maar bij Topic starter gaat het dus puur op een nieuwe machine, waarop hij zijn eigen 98 weer heeft gezet!
Lees mijn uitleg, daar heb ik in de loop der jaren de meeste resultaten mee gehaalt.

Maar ik lees ook dat Win98se erop is gezet, dit draaide al maar was dit ook de Engelse versie toendertijd??

Geplaatst door jjw
Maar ik lees ook dat Win98se erop is gezet, dit draaide al maar was dit ook de Engelse versie toendertijd??

Neem aan van wel!

PS: 5 nachtjes

STAND VAN ZAKEN (LANG) RESUMEREND

Bedankt beste mensen. Het idee om de oude floppy naast de nieuwe te installeren lijkt me wel wat. Die werd bijgehouden vooraleer de oude PC naar de sloop ging. Praktische ervaring is goud waard; zal het proberen, eventueel met de oude flatkabel ook.

Wat is er veranderd tussen het eerder goed werken en het nu slecht werken ?

1. Hardware : De kast, de voeding, het moederbord, de CPU, de FDD, alle kabels, de harde schijf en de bijhorende MasteBootRecord, een CD lezer, configfiles.

2. De taal van het OS. Het OS is echter hetzelfde gebeleven: Win98 TE/SE.

Op de oude PC heeft zelfs enige tijd de engelse versie perfect gewerkt, en die was niet eens keurig geïnstalleerd, maar werd "over" de nederlandse geïnstalleerd. Het was een soep met verschillende mappen zowel engelse als nederlandse, MAAR HET BLEEF WERKEN voor de floppies. Persoonlijk hecht ik heel weinig geloof aan het verhaal van de taalversie, tenzij er misschien (?) een of andere betere driver een bestandje méér (of minder) op een van de beide Windows CD-roms staat, en die toevallig op mijn oude HD beschikbaar zou geweest zijn. (kans lijkt miniem)

De nu aanwezige Win98SE-ENG is echter van scratch geïnstalleerd zonder probleem. (Geen bijkomende toepassingssoftware, integendeel. De Win98 is er slechts voor dezelfde oude Dos toepassingen, die er perfect op werken.)

Tussen dit alles (heel wat) moet er "iets" zijn dat dus anders reageert dan voorheen. De praktische ervaring

Bij engelstalige fora heb de meest gekke oplossingen zien uit de bus komen bij mensen die problemen ondervonden; er was zelfs iemand die een "slecht" Ram- geheugen verving en en toen waren alle floppies weer leesbaar (hoewel ik vermoed dat bij die handeling eerder een andere hardware component toevallig opnieuw functioneel werd).

Ik ben wat "gerustgesteld" (als ik het zo mag uitdrukken) dat er toch ook lotgegenoten zijn in de nederlandstalige gemeenschap. En idd geloof ik dat er meerdere oorzaken kunnen spelen volgens omstandigheden. Een zeer gekende situatie wordt door M$ zelf beschreven; alle foutmeldingen zijn identiek als wat ik ervaar : http://support.microsoft.com/kb/q140060/

Maar die uitleg gaat in mijn geval niet op. Immers een niet leesbare floppy zou dan permanent onleesbaar zijn, wat niet het geval is. Een onleesbare floppy kan eventueel later (bv. na de procedure "met configuratiescherm verwijderen + heropstarten") weer gewillig gelezen worden. Toch wil ik die piste van het Microsoft artikel óók volgen. (Mag men in dit forum links plaatsen naar naar een ander forum ? Ik heb nog een topic actief die verband houdt met het Microsoft artikel.)

Teveel parameters wezen naar een verkeerde interpretatie van het gebeuren (nieuw materiaal, foutmeldingen die héél precies zijn op te lossen volgens de Microsoft database, enz.). Alles wees naar software probleem. Volgens de gebruiksomstandigheden en vooral door de gekregen foutmeldingen scheen de FDD wel of niet te willen lezen... terwijl in feite hij heel stilaan de geest aan het geven was.

Schijn bedriegt voor de zoveelste maal. De nieuwe floppydrive heeft misschien een tiental dagen goed gewerkt. Mijn oude floppy werkt nog steeds en is zo oud als de straat. Heb de nieuwe PC teruggebracht.
Volgens technicus was die NEC reeds kapot ! "Er komen regelmatig floppydrives terug; waar is eertijdse kwaliteit heen ? Tegenwoordig veel bucht" Hij stak er een SONY in de plaats... Werkt momenteel ok. Afwachten nu, vooraleer deze topic als "opgelost" te verklaren.

Over verkeerde interpretaties van waarnemingen :
Wie dat oude test-filmpje kent, van die man die plots achter een vrouw begint begint te rennen, met een ongekende "te raden" bedoeling om haar te ....(?) , zal wel weten wat ik bedoel. De film stopt even. Iedereen vertelt wat zal volgen en veronderstelt het ergste. In de rest van de film wordt ze niet aangerand, maar haar leven wordt gered. :cool:

Het was mij een goede les

Geplaatst door Merel@helpmij ... Werkt momenteel ok. Afwachten nu, vooraleer deze topic als "opgelost" te verklaren.
Het ziet er wel naar uit dat dit geen software probleem was. Ik werd bij de neus genomen door die foutmeldingen. De status van deze topic mag worden aangepast zoals dogwatch het vraagt :
Geplaatst in mijn mailbox... Het is nu 14 dagen geleden dat er voor het laatst op is gereageerd.
(Dat schijnt me wel een week overdrijven hé dogwatch ?) Nogmaals iedereen bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan