FN-toetsen werken niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

saxoferrato

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2013
Beste lezers,

Sinds mijn upgrade naar windows 10, werken mijn fn toetsen niet meer. Bijvoorbeeld de f5 en f6 knoppen die de helderheid regelen laten nog wel een balkje op mijn scherm zien als ik erop druk die aangeeft dat de helderheid omhoog of omlaag gaat, maar vervolgens verandert de helderheid niet. Mijn volume regelaars (f11 en f12) werken helemaal niet. Terwijl het pauzeren van mijn muziek, of doorgaan naar het volgende nummer nog wel werkt (ook dit zijn fn toetsen bij mij).

Het gaat om een Asus eepc 1215b, 64-bit. Ik heb al verschillende drivers opnieuw proberen te installeren, zowel van windows 8(.1) als 10.

Ook krijg ik bij het opstarten een melding op mijn bureaublad: (asus acpi service) ontbrekend asus acpi-stuurprogramma. installeer het asus acpi-stuurprogramma. Ook hiervan heb ik verschillende drivers proberen te installeren, maar hiervan kon ik minder goede drivers vinden dan bij het toetsenbord. Dus daar zou het nog aan kunnen liggen. Heeft iemand de juiste drivers voor mij, of een andere oplossing?

Alvast bedankt!

deze dus

Beste kans met (eerst de huidige geïnstalleerde versie deïnstalleren):
KBFilter V1.0.0.5, hierna installeren HotKeyService 1.48

Dat ACPI apparaat kunnen we (zonder meer informatie) niets mee, nu. Open Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ), dubbelklik het apparaat dat nu geen driver heeft, ga naar tabblad Details, kies Hardware-ID's uit het keuzemenu, rechtsklik op de bovenste getoonde Harware ID en plak die Hardware ID in je volgende posting.

Tijs.

wat betreft de fn toetsen: het werkt nu allemaal! hoe het kan, geen idee. ik had al die stappen al een keer uitgevoerd :P wonder! punt is nog wel dat bij het veranderen van de helderheid er niks gebeurt. je ziet wel het balkje in beeld verschijnen met dat het helderder/minder helder zou moeten worden, maar het scherm blijft zoals het was. geluid verandert nu wel gewoon goed!

wat betreft de acpi: in apparaatbeheer zijn meerdere apparaten die 'acpi' in de naam bevatten. bij geen enkele staat een uitroepteken of iets wat duidt op een verkeerde driver oid. onder 'computer' staat bijv: acpi x64-based pc, waarvan het hardware-id is 'acpiapic'. onder systeemapparaten staan er ook een paar die acpi bevatten, zoals acpi lid, en acpi fixed button. ik weet dus niet goed welke hardware id je precies moet hebben.

ok, ik denk dat het acpi gebeuren te maken had met het toetsenbord. nu de fn toetsen weer werken krijg ik de melding namelijk niet meer. dus dat is opgelost!

nu alleen nog het feit dat de helderheid niet aanpast...

Laatst bewerkt door een moderator:
Graag gedaan, fijn dat de instructie geholpen heeft. :)

Verdere hulp heb m.b.t. de helderheid heb ik zo snel niet.
- Misschien zijn er er instellingen voor die Hotkeys mogelijk, maar dat kan ik van hieruit niet bepalen (ik heb een heel andere Asus dan jij en ook het bijbehorende (keyboard)programma/-driver heet heel anders).
- Het zou kunnen zijn dat je in Energieopties de helderheid hebt 'vastgezet' (ik ken niet alle opties uit mijn hoofd daaromtrent :D, of dit überhaupt mogelijk is ben ik ook niet zeker van) voor aan stroom en op batterij. Ik zou denken dat als je het hebt vastgezet dat de FN-toetsen m.b.t. helpderheid het niet kunnen veranderen/aanpassen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
heel erg bedankt!

het rare is dat de helderheid zich wel aanpast zodra ik de laptop heb dicht geklapt en vervolgens weer open doe. dus als hij uit de slaapstand komt wordt hij weer 'wakker' in de juiste helderheid.

Wat ook kan zijn is dat je de helderheid op "adaptief" hebt staan in de Energieopties (via knop Geavanceerd of Geavanceerde instellingen of zoiets).
Dan past de helderheid zich aan aan de omgeving, dus zou het kunnen zijn dat je het dan niet kunt beïnvloeden met (bijv.) die FN-toetsen...

Tijs.

ik heb mijn instellingen gecontroleerd, en mijn helderheid staat niet op adaptief. dat is het probleem dus niet. de enige manier hoe ik dus mijn helderheid kan aanpassen is door de helderheid te veranderen (waardoor er dus niets veranderd), en dan mijn laptop dicht en open te klappen. zodra hij dan uit de slaapstand komt is de helderheid wel veranderd. vaag...

Ik heb in ieder geval geen tips meer.

Tijs.

Helaas zijn er na een update van windows 10 weer dezelfde problemen met mijn fn-toetsen. Weer werken de geluidsknoppen niet (f10-f12). Zoals vorige keer helpt het verwijderen en opnieuw installeren van de kbfiltr en de hotkey service niet. Toen had ik dit ook al een paar keer gedaan, en op wonderbaarlijke wijze lukte het toen opeens wel terwijl ik dat dus al een paar keer had gedaan. Nu heb ik dit al weer 100 keer gedaan maar niks werkt. Ook de vernieuwde atk package installeren werkt niet.

Ik ben dus weer even radeloos... Wie heeft er voor mij de tip?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan