Hallo VenA,
Dank voor je bericht. Je hebt natuurlijk gelijk. Bij het uitkleden van het workbook heb ik dit over het hoofd gezien. Dit moet natuurlijk zijn: initialize
@Eric,
Listbox1 ziet op adressen in sheets("Adressen")
Listbox2 ziet op lijsten in sheets("Checklists")
Elke checklist in Listbox2 heeft een relatie met een adres in Listbox1 door het ID van adressen (een op veel, zeg maar)
Knop 'nieuwe checklist' moet een nieuwe checklist aanmaken via frmVerwijderaar.
Eerst echter, worden adresgegevens uit "Adressen" gehaald en geparkeerd op frmVerwijderaar.
Uit frmverwijderaar na de keuze uit de listbox 'ListV' worden de adresgegevens, alsmede de verwijderaars gegevens, verkregen via ListV ingevoerd in Sheets("Checklists"). De overeenkomstige IDs in de beide sheets maakt de relatie.
Bij een click in Listbox1 worden corresponderende checklists in Listbox2 getoond (if any).
Bij een Click in Listbox2 wordt een ander form (niet aanwezig) geopend met daarin resultaten van de checklist (like a charm)
Wat wil(de) ik.
Bij het aanmaken van de nieuwe checklist via de knop 'nieuwe checklist' hoopte ik, dat de focus terug op het laatste item van Listbox1 (het adres) ook listbox2 zou verversen en de nieuw aangemaakte checklist zou laten zien.
Het hele 'probleem' betreft dus twee zaken:
-Focus terug op laatste item in Listbox1 (jouw code)
-Verversen van listbox2 na nieuwe invoer, zodat nieuwe checklist zichtbaar wordt zonder het form opnieuw te hoeven starten.
Tevens:
Bij click op 'nieuwe checklist' wordt eerst gekeken of een adres focus heeft. Zo niet: berichtje en exit sub.
In mijn vorige bericht en na het wijzigen van de code, bleek dat listbox1 helemaal geen focus meer heeft, ondanks dat de blauwe balk vrolijk over het gekozen adres blijft staan.
Overigens werkt de focus wel als het form frmmenu wordt geopend via het vba-scherm en niet meer als het workbook 'koud' geopend wordt.
Hopelijk heb ik mij nu duidelijker verklaard.
Groet, Ruud.