FONera router antennesignaal versterken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik ben sinds kort lid van het FON netwerk en heb dan ook dat kleine FON routertje
hier bij me staan,helaas raakt het signaal amper tot op straat of op de nabij gelegen parking (ca.25 meter) en dat is dan ook weinig bruikbaar.
Nu is de vraag of dat kleine antennetje niet vervangbaar is met een versterkende WIFI antenne 2.4 Ghz of ander mogelijkheden om het signaal wat verder in de straat te brengen.
Het toestel zelf dichter zetten is niet haalbaar dus het moet anders.
Ik heb gezien dat de antenne een RP SMA connector (denk ik) aansluiting is.
Iemand meer ervaring hiermee ?

Je kunt zeker een betere antenne kopen en aansluiten. Denk aan een richtantenne die je zelf kunt bouwen (of kopen). De kabel van router naar antenne kun je ook via een sponsor van www.wirelessnederland.nl bestellen. Ik heb 2 van die antenne's en dat werkt heel goed :thumb:

Die zelfbouwantenne ziet er idd.wel interessant uit maar toeval wil dat ik gisteren een bericht heb ontvangen van FON met de promo voor een versterkende antenne,dus ze zullen het wel weten ginds dat de standaard sprietjes het niet optimaal doen.
Promoprijs 2,00 Euro dus daar kunnen we het niet voor laten,werkt dit ook niet naar behoren maak ik de eerdergenoemde zelfbouwantenne.
:thumb:

Inzake die antenne's heb ik nog een vraag,nl.deze:
De FON router staat beneden op een poort van onze PSTN Philips Belgacom router die behalve WiFi voor de laptop ook 2 Pc's internet geeft via UTP5/RJ45 kabels en waarvan dan èèn lange kabel tot op het 2e verdiep gaat .
Nu zou ik graag om het FON signaal te versterken of beter bereikbaar te maken de FON router helemaal boven willen zetten,ook omdat de FONtenna of een andere ext. antenne daar naar buiten kan op het dak hetgeen ook positief is.
Maar,kan dit wel want boven komt enkel die UTP5/RJ45 kabel aan,bestaan er verdeelkastjes met bvb.2 RJ45 poorten alwaar ik dan op die kabel ook het FON-routertje kan aansluiten of is dit geen haalbare kaart en als het wel kan is het geen nadeel voor het Internet bij de Pc die ook boven staat .

Laatst bewerkt:
Trouwens hierover nog dit,ik ga er vanuit dat als ik de FON antenne of een andere Wifi antenne boven op het dak monteer dat het uitzendsignaal verder reikt dan wanneer ik het bvb.gewoon ergens aan de voorgevel/voordeur ophang,maar klopt dit wel dat hoger steeds beter is qua uitzendsterkte ?
:shocked:

Je theorie klopt, maar... je kunt niet zomaar elke antennekabel gebruiken en ook niet elke lengte. De "echte proffesionals" hangen de router in de antennemast om het verlies van de antennekabel zo klein mogelijk te houden. Je snapt dan ook we'll dat het hele zaakje waterdicht moet zijn en het liefst ook vortsvrij. Kijk eens op het forum van www.wirelessnederland .nl, daar vind je alle info over antenne's, kabels, wireless routers en nog veel meer.

Ok bedankt,daar ga ik direct eens rondkijken maar afgezien van dat antennefeit is het mogelijk om op de UTP5 kabel (RJ45) die op het 2e verdiep aankomt voor m'n zoon z'n desktop, daar het FON routertje ook bij te zetten of lukt dat niet om zo met een verlloop of dubbelstekker of weet ik veel dat internet te delen ?

Je kunt een utp-kabel niet simpel splitten (tweede connector er aan zetten) Dat moet via een switch of router.

Je kunt een utp-kabel niet simpel splitten (tweede connector er aan zetten) Dat moet via een switch of router.

Tja aan gewoon splitten dacht ik niet echt hoor maar wat voor type switch is dat dan en heeft dat nadelen qua snelheid o.d

Is deze Switch dan wat ik nodig heb om zowel m'n zoons PC en de FON router internet te geven simultaan zonder beperking/nadeel van snelheid of zie ik dat verkeerd ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan