Opgelost Fonts in Windows Verkenner vervangen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.666
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb nu W11 op de nieuwe pc maar de letters zijn veel te klein. Op W10 heb ik die onder 'Icons' met Winaero aangepast naar Courier New, 10 pt. Kan dat ook met Winaero in W11?
 
Je kan toch gewoon met Ctrl+scroll wheel in- en uitzoomen?
Of is dat niet voldoende?
 
Knap waardeloos dat Windows 11. Kan niet bij W10 in de schaduw staan. Kan de resolutie niet goed krijgen en moet met Winaero Verkenner Verkenner nog leesbaar maken. De menu's bij bijvoorbeeld 'Virtueel geheugen' instellen zijn belachelijk klein. Ik geef het op, er is geen doorkomen aan, wat een ellende!
 
Onderstaande de weergave. Met Winaero het lettertype aangepast naar vet. Dit is wel goed duidelijk maar Zie bovenin is alle zeer zwak lichtgrijs, lijnen nauwelijks zichtbaar en het menu virtueel geheugen is ook belachelijk en niet om aan te zien. In werkelijkheid is het nog kleiner en smaller. Ook mateloos irriterend is dat links de opslagmedia twee maal verschijnen. San_32G 2 x ... etc.
Nieuwe W11PC - Weergave menu.PNG
 
Je kunt bij <Instellingen>, <Beeldscherm> (W10) de Schaalgrootte toch vergroten? E.e.a. hangt ook af van de gekozen beeldschermresolutie natuurlijk. Heb zelf een 4K beeldscherm dat standaard op 150% staat. Dat werkt (nog) redelijk. Zet ik 'de schaal op 300%, dan moet ik naar de overkant van de straat, zo groot zijn de letters dan :).
 
Ik vind de lettergroottes ook veel te klein op mijn laptop met windows 10 (desktop met 4K scherm gaat wel goed in windows 11).
Ben hier uitgekomen: https://www.wintools.info/index.php/system-font-size-changer
Lijkt meer bedoeld voor 'echt' slechtzienden, maar met mijn leeftijd en sterkte bril toch nodig...
Is wel een brute aanpak, lettertypes worden ook snel véél te groot. Ik zou in ieder geval in Aerotweaker eerst alles terug zetten naar default.
 
Onderstaande de weergave. Met Winaero het lettertype aangepast naar vet. Dit is wel goed duidelijk
Tis maar wat iemand duidelijk vindt, ik vind het nl niet zo goed leesbaar, het is heel erg druk omdat er een lettertype met een schreef gekozen is. De tekst die ik nu typ is schreefloos en zulke lettertypes zijn imho veel beter te lezen dat met de schreef.

Ik heb ze onder even in een plaatje bij elkaar gezet voor 1 woord, "muziek" puur als voorbeeld.

Als lettertypes heb ik zeer gangbare types gebruikt, Calibri (*) (schreefloos) en Times New Roman (met schreef). Ik heb heb in mijn R&D carrière heel veel rapporten gelezen, de meesten waren echt in een schreefloos schrift en mijn eigen rapporten schreef ik ook met een schreefloos type.
(*): Kan geen Calibri hier kiezen, achteraf had ik beter iets anders kunnen kiezen maar het gaat om het idee erachter

In het plaatje: Zelfs het niet vette schreefloze type is nog beter te lezen dan het vette lettertype waar jij voor gekozen hebt. Vette teksten worden spaarzaam/selectief gebruikt om accenten te leggen in een verder duidelijke tekst. Het door jouw gekozen vette lettertype met schreef komt er als compleet systeem schreeuwend en ook niet echt scherp/niet goed onderscheidend leesbaar en daarmee niet prettig binnen.

Dat je de hele dunne lijnen en ook het vrij kleine fonts (en dan ook nog lichtgrijs) in het o.a. Systeemeigenschappen venstertje niet duidelijk vindt, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
1700074258338.png
 
Laatst bewerkt:
Dit alles was helemaal niet nodig geweest als de resoluties onder W10 en W11 dezelfde uitwerking hadden gehad maar dat is niet zo! Ze zijn wel op dezelfde waarde in te stellen maar hebben een andere uitwerking op dezelfde beeldschermen maar zijn aangesloten met HDMI. Dus HDMI is in dit geval geen vooruitgang of het ligt aan de andere videokaart? Maar goed, dat schiet allemaal niet op. Nieuw spul en een hoop problemen dat is wel overduidelijk.

@ Octafish. Dat is inderdaad waar, het is een samenspel met de resolutie en schaalvergroting is niet de oplossing (geeft niet het gewenste resultaat) wel daaronder kun je de letters vergroten en dit helpt.

@ Route99. Dat het onscherp is, is later wel bijgesteld met Clear type en ik werk met Courier New 10 punts volgens mij, dit is Monospace, niet met Calibri en New Times Roman. Bedankt voor jouw uitgebreide uitleg Route99.👍
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens. Op de oude computer is het wel allemaal 100% duidelijk en perfect lees- en werkbaar. Alles is daar 100% goed, ook de menu's, de balken etc. etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan