Fonts slechte kwaliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
Beste,

ik heb vandaag 14 nieuwe (belangrijke) updates (Vista en Office 2007) binnengehaald en de PC herstart.
Nu is er wat aan de hand met de fonts. In een Excel-doc is Arial Narrow vervangen door Arial. En ze (Arial, Arial Narrow en Times New Roman) zijn van zeer slechte kwaliteit op het scherm. Maar niet op elk werkblad en ook niet op een afdruk.
Idem in Word. En ook in de Google Chrome browser is bvb. een Google-pagina slecht. Niet in Windows Internet Explorer.
De lettertjes op deze helpmij-pagina bovenaan (Nieuwe berichten Privéberichten enz) zijn ook (in Chrome, niet in IE) zeer slecht.
Misschien nog in andere applicaties, maar heb ze nog niet allemaal bekeken.

Herkent iemand dit probleem ?

Groeten,
Marnik
 
Hey manamana,

dat verandert niets, jammer genoeg. Ook niet in Excel. Het heeft blijkbaar iets enkel met Arial en Times New Roman te maken in meerdere applicaties.
Op een andere Vista PC (nog niet geupdate) worden mijn documenten wel goed weergegeven. Ik heb de lettertypes van die PC op een stick gezet en ze laten overschrijven in de Font-map van mijn PC. Ook dat verandert niets.
Cleartype staat aan onder Effecten (ook al aan en uit gezet en herstart).
Videokaart heeft actuele updates en doet het wat betreft alle andere weergaves perfect, dus daar zal het ook wel niet aan liggen.

Geen idee wat er nog zou kunnen invloed hebben op de renderkwaliteit van fonts.

Groeten,
Marnik
 
Mhh listig dit. Proberen.

1. Ga naar chrome://flags
2. Zoek de optie DirectWrite (Staat die bij jou uitgeschakeld, dan inschakelen)
3. Klik onder aan de pagina op Nu opnieuw opstarten.
 
Hey manamana,
DirectWrite ingeschakeld maar dat lost het niet op. Trouwens zoals ik hierboven schreef is het niet alleen in Chrome, maar lettertype-afhankelijk ook in MS Office. Ik vermoed dus niet dat een Chrome-instelling invloed kan hebben op weergave in bvb. Excel.

Hey TheKnight,
Jouw suggestie is de juiste. Ik heb op die PC waar het wel nog goed gaat (zonder updates) eerst alle update behalve KB3013455 geinstalleerd. Na heropstarten was alles nog goed. Daarna ook KB3013455 apart geinstalleerd en na heropstarten gaat het ook op die PC verkeerd.
Nu is de vraag, hoe los je dit op ? In systeemherstel kan ik terugkeren naar een punt voor installatie van alle updates. Om enkel KB3013455 er uit te gooien zie ik niet meteen een mogelijkheid. Wat ik wel zou kunnen doen is terugkeren naar dat vorig herstelpunt en vervolgens de updates opnieuw binnenhalen zonder KB3013455.
Maar is dat een goed plan ?

Groetjes,
Marnik
 
Opgelost! KB3013455 apart kunnen verwijderen en wordt niet verder meer gedownload of geinstalleerd.
Opgelost? Nu ja, ik vermoed dat die update andere ambities had dan lettertypes slecht weergeven. Wat nu wel de gevolgen zijn, nu ik die update niet heb, zullen we wel ervaren.
 
Tja af en toe is het om iets wat niet gaat .... heet van de naald. Klikje reacties...... en wat leesvoer voor degene met dit :confused: probleem.
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog even af. Op deze ene update na volg ik Windows Updates nauwgezet op in combinatie met een abo op (de meest recente) Norton Internet Security.
Het is meer dan "het ziet er niet uit". Het is gewoon onwerkbaar. En dan zet je de PC af. Dat is pas veilig :p
 
Ok, goed nieuws!!!...

Met credits voor & dank aan Spiff op Security.nl voor het snelle opsporen & vinden:

Microsoft heeft een update uitgebracht, KB3037639, die het probleem van KB3013455 oplost. Deze word nog niet via Windows Automatische Update aangeboden, & moet dus met de hand worden opgehaald & geinstalleerd.

Op onderstaande pagina staan de links naar de diverse ondertussen beschikbare pakketten, onder de kop Oplossing. Deze links verwijzen echter standaard naar de Engelse versie van de downloads, selecteer daarom eerst de geinstalleerde Windows-taal:

https://support2.microsoft.com/kb/3037639/nl

Beide updates, zowel KB3013455 & KB3037639, dienen geinstalleerd te worden. Volgens de kop Meer informatie maakt de volgorde niet uit, & moet er na KB3037639 herstart worden, dus die als laatste.

P.S.N.B: Na het klikken op Download volgt er een selectie-pagina waar één of beide KB's aangevinkt kunnen worden om op te halen, & daarna een optie-pagina om de bestanden via de te installeren Microsoft Download Manager op te halen, of liever niet. In het laatste geval, zal er waarschijnlijk op Klik hier moeten worden geklikt om dan op de volgende pagina op Retry te moeten klikken.
Dan werkt het wel zonder de MS-DLM...

P.P.S: Zoekstring & criteria: update kb3013455 MS15-010 oplossing kb3037639
 
Laatst bewerkt:
Ofwel is Microsoft me keihard aan het uitlachen. Ofwel zijn ze overgenomen door computerhobbyclub "De Bezige Bug". :(

Ik volgde dus de procedure nauwgezet.
Eerst KB3013455 uit de verborgen updates gehaald en geïnstalleerd.
Vervolgens de computer herstarten en daar waren de slechte fonts terug, maar OK.
In bovenstaande post geklikt op https://support2.microsoft.com/kb/3037639/nl en vervolgens op de download-URL voor Windows Vista en kreeg dan de pagina: "We are sorry, the page you requested cannot be found."

Dus MS linkt op zijn support-pagina's door naar pagina's die niet bestaan of zijn verwijderd ?
Enfin terug KB3013455 verwijderd en verborgen gezet. Ik wacht nu echt tot een echte update wordt meegegeven langs de gewone weg.

Groeten,
Marnik

PS.: Weet niet of het een iets met het ander te maken, maar ondertussen is Internet Explorer ook om zeep.
 
Laatst bewerkt:
Hey manamana,

'k had ondertussen IE al gedeïnstalleerd toen ik de computer herstartte en jouw berichtje las.
Vervolgens proberen IE terug willen installeren, maar dat lukt niet met deze tekstboodschap:
IE.jpg

Ik ben nu wel zeker, ze zijn mij ginds bij Microsoft aan het uitlachen,
want stel je kan je internetbrowser niet installeren, dus raad eens langs welke weg Microsoft een oplossing aanbied ? ...
... juist ja, via een webpagina :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ik heb gelukkig ook nog Google Chrome :D


Groeten,
Marnik
 
Ik had hetzelfde probleem en toen kwam ik hier terecht, ik heb update KB3037639 geïnstalleerd en mijn fonts zijn weer helemaal oke!:thumb:
 
Ik had hetzelfde probleem en toen kwam ik hier terecht, ik heb update KB3037639 geïnstalleerd en mijn fonts zijn weer helemaal oke!:thumb:

Hey KeesAukess, goed dat jouw probleem met mijn vraag is opgelost! Langs welke weg ben jij aan dat KB3037639 geraakt ? Want bovenstaande downloadlink geeft bij mij niet thuis. En wanneer was dat ? Want het kan ook zijn dat MS de update ondertussen heeft ingetrokken.

manamana, IE ondertussen terug goed gekregen met jouw laatste link. Nu bovenstaande KB's nog...

Groeten,
Marnik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan