Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Probeer dit eens:
Code:For Each objControl As Control In Me.Controls Try DirectCast(objControl, CheckBox).Checked = True Catch ex As Exception 'Type is geen checkbox End Try Next
Is het ook mogelijk zonder try catch?
For Each objControl As Control In Me.Controls
If objControl.ToString.StartsWith("System.Windows.Forms.CheckBox") = True Then
If DirectCast(objControl, CheckBox).Checked = True Then
MsgBox("Een checkbox ge-checked gevonden")
End If
End If
Next
Bedankt. Het werkt!Een try-catch is helemaal niet erg. Het is juist goed om errors te kunnen opvangen, ipv runtime errors in je programma te krijgen. Maar je zou het met een paardemiddel als het volgende kunnen doen.
Code:For Each objControl As Control In Me.Controls If objControl.ToString.StartsWith("System.Windows.Forms.CheckBox") = True Then If DirectCast(objControl, CheckBox).Checked = True Then MsgBox("Een checkbox ge-checked gevonden") End If End If Next
Ik snap wel waar je heen wilt, maar ik zie zelf een if/then niet als een error-voorkomende statement. Ja, in een klein projectje en als je variabele alleen een integer is bijvoorbeeld. Stel dat je per ongeluk een variabele van het type String, Char of Date zet en door diezelfde code laat runnen. Generics voorkomen dat soort problemen voordat ze ontstaan, en heb je dus helemaal geen if/then statement nodig. En soms kom je helemaal niet onder een try/catch uit. Met het laden van files bijvoorbeeld.
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.