Form validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymond88

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2010
Ik heb een form, met verschillende inputs. Ik wil echter dit veld controleren op de inhoud. Dit kan met JavaScript. Ik heb nu een functie die de email controleert met DNS en allemaal die onzin. Echter, die kan ik denk ik niet aanroepen met Javascript (onSubmit(blabla))? Nou is mijn vraag, wat kan ik het beste doen bij form validatie. Alleen PHP, JS én PHP of is er iets anders beter? Ik weet dat alleen JS niet verstandig is, omdat je dit uit kan schakelen. Ik wil eigenlijk ook niet dubbele functies gaan schrijven, zover dat ook mogelijk is.

Er zijn frameworks en scripts die validaties in PHP automatisch omzetten naar Javascript (en andersom) die je het werk zouden besparen.

Alleen Javascript is niet veilig, dus je zult sowieso een PHP kant moeten hebben. Alleen PHP is het minste werk, als je het gebruiksvriendelijker wilt zul je er ook een Javascript aan moeten hangen.

Naja, als ik dan eenmaal de PHP heb zou zo'n programma om het om te zetten wel ideaal zijn! Kan je me hier voorbeelden van geven misschien? Ik wil namelijk een goede afhandeling van mijn formulieren, en dan het liefst meteen goed i.p.v. mezelf een foute manier aanleren natuurlijk :)

bvd

Samenwerken?8?
http://code.google.com/p/autosite/
Bekijken en geef uw mening je zal rap merken dat alles wat je al vroeg wordt afgehandeld.
Ik vindt Je code is nog een beetje slordig moet je eens uitchecken de vragen zul wel komen maar weet dat er veel gedaan wordt met weinig code Maar kijk vooral naar de snelheid en het gebruik van weinig geheugen

JS is voldoende omdat als de js niet uitgevoerd word dan (bij goede scripts vaak) ook niet php gerunt word.

Welke editor gebruik je js doe je enkel bij iets grotere site als je server activiteit wil verminderen de eigenlijke vallidatie gebeurt op de server. Wat je vooral niet moet vergeten is dat js het valideert en de php het niet valideert Kan zeer vervelend zijn vooral als je dan ook nog eens het tekeningetje vervangt maar sowat.Als je de vraag samenwerking begreep, mij cms doet al alles wat jij hier vroeg en je ook naar een cms wou werken.Verder zal je eerst je kennis oo moeten bewijzen voor ik ooit je toelaat.

Laatst bewerkt:
JS is voldoende omdat als de js niet uitgevoerd word dan (bij goede scripts vaak) ook niet php gerunt word.

Nouja, het lag meer aan het feit dat men ook javascript uit kan zetten... Nou kan ik dan wel noscript gebruiken om dit te omzeilen, maar toch... Waarom ik dit wou weten, het is namelijk gruwelijk irritant als je dingen invult, en dan pas na een submit erachter komt dat het niet goed is en al je inputs zijn leeg. Ik wou dit dus (goed) opvangen.

Wat ik ook kan doen is de inputs values meegeven, maar dit is mijns inziens niet netjes (denk dat jullie dit wel kunnen beamen?). Daarom wou ik even weten hoe ik het oplossen kon.

@kenikavanbis, ik ben nog steeds lerende. Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk functies te maken, en deze ook op zichzelf te laten werken voor eventueel hergebruik in de toekomst. Iedere code met uitleg leer ik van natuurlijk. Functies zelf schrijven lukt me sinds kort ook wel. Mijn doel is om steeds verder te gaan en dingen ontdekken (classes etc.)

dan moet je het zo maken dat javascript uitgevoerd moet worden voordat het gepost word.
En posten kan je met javascript ook. Ik doe het liever met jQuery toch. :p

JS is niet voldoende, het is heel makkelijk om het script handmatig te beinvloeden en in te zenden zonder JS validatie.

Je hebt gewoon tooltjes waar je een form mee kunt opstellen en inzenden naar een pagina, en daarmee omzeil je alle JS validatie zonder problemen en stuur je ook zonder problemen andere waarden voor Hidden input velden.

Vertrouw nooit user input.

js en php samen wel, en er zijn tientallen tot honderden gratis scripts om je input te valideren die goed zijn. beetje zoeken op google doet wonderen.

Je kunt niet met JS voorkomen dat PHP uitgevoerd wordt. Je moet altijd in PHP alle validaties opnieuw doen. JS is puur voor de gebruikersvriendelijkheid, maar je voorkomt er echt helemaal niks mee.

Als je het echt fancy wilt doen gebruik je client side via AJAX dezelfde validatiefuncties in PHP natuurlijk. In eerste instantie veel werk, maar wel gaaf als het werkt. Dit overigens niet in de laatste plaats omdat je template/HTML-bestand geen ene **** hoeft te weten van de validatieregels, maar dat wordt pas belangrijk bij grotere applicaties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan