• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formaat Datum aanpassen in cellen lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonajona25

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2009
Hey
Waarneer ik doodnormaal 1-1-2011 en nog zo even doorga, bij de vierde of 5de rij begint het op eens volgens amerikaans systeem te werken terwijl de kolom was geselecteerd en daarna in cel eigenschappen aangepast naar nederlandse, franse maatstaven etc :( in de formule bar staat dan 5-1-2011 bijvoorbeeld, maar in de cel 1-mei-2011..... terwijl dus nogmaals als datum eigenschap 1/1/2011 of 1-1-2011 was gekozen. Weet iemand hoe het zit?

Dank

Jonathan

Laatst bewerkt:
met je voorbeeldje, ontdaan van gevoelige info, wordt je waarschijnlijk beter geholpen.

Wat bedoel je ''oeldere" ?? sorry maar ik zit op engels amerikaanse versie van office te werken, niet de nerderlandse versie zoals je dat in nederland kan kopen...

Hoe staat je landeninstelling van je 'WINDOWS'?

@jonajona25

je probleem is, als ik het goed lees, sommige opmaak wel goed gaat en vervolgens vanaf rij 5 niet goed gaat.

met een voorbeeldbestandje kunnen we zien of wij deze "foutmelding" ook krijgen en zo het probleem proberen te traceren.

@popipipo
Landen instelling gewijzigd naar Frankrijk en Nederland, maar dit helpt niks. het probleem blijft. Bovendien zou het niet zoveel uitmoeten maken denk ik als jij in de instellingen aangeeft dat je het formaat 05-01-2011 of 5/1/2011 of 5/1 (5 januari 2011.... en niet 5 mei) wilt toch?

@oeldere

Bij deze het voorbeeld bestandje.

Ik typ dus elke maal een dag in januari in wat onderandere dus 1 mei ervan maakt terwijl de datum instelling toch netjes op 14/3/2003 staat als formaat... en het dus 5/1/2011 zou moeten zijn....

Thanks!
Jonathan

Bijlagen

@jonajona,

op de vraag van popipipo geef jij (waarschijnlijk) aan dat je de celopmaak in excel op Frans of Nederlands hebt gezet.

Popipipo vraagt hoe je instelling op je pc voor Windows zijn.

Antwoord op je vraag

ik heb je bestandje getest op mijn pc (met office 2007).
deze invoer gaat helemaal goed (zie bijlage).
waarschijnlijk krijg je ook bij mijn aanpassingen de verkeerde opmaak.
laat je dit nog even weten?

Je probleem zit (volgens mij) in ieder geval in de instellingen op je pc.
waarom:
zelf heb ik een soortgelijk probleem gehad met een bestandje van derde.
in dat geval werden gegevens via een macro opgehaald en vervolgens in kolom A vermeld. ook in dat bestand veranderde de inhoud van de datum (met eenzelfde celopmaak) van 05-01-2011 naar 01-05-2011.

Ook dat bestand heb ik hier getest => dit bestand ging op mijn pc goed
Dat bestand op een derde pc getest => dit bestand ging op die derde pc goed
Dat bestand zelf getest op de pc waar het fout ging => dit bestand ging op die pc fout.

Conclusie:
Ik heb soortgelijke ervaringen met een willekeurig bestand gehad.
deze heb ik op 3 pc's getest waar het bij 2 pc's goed ging en bij 1 pc fout ging.
ik heb niet meer kunnen achterhalen, waar het nu fout gaat.

P.s. andere bestanden met data (op die "foute" pc) gaan wel goed.

laat je de bevindingen van mijn toevoegingen in jouw bestand nog even weten.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

ik ben dus ook benieuwd naar mogelijke oplossingen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je alle gegevens geimporteerd hebt.
Excel heeft soms moeite met geimporteerde waarden wat betreft datum.
Excel ziet die datums dan niet als datum maar als tekst.

In cel G4 staat: 15-1-2011 en toch is het celformaat: 14-mars-01
Als je nu in cel G4 gaat staan en een enter geeft veranderd de inhoud in: 15-janv.-11
Wat overeen komt met de cellen erboven.

Alle cellen in kolom G vermenigvuldigen met 1 lost het probleem ook op (gebruik daarvoor kopieeren en plakken special en vermenigvuldigen)

Ik zal ze uit gaan proberen alle mogelijke oplossingen. Trouwens excuses voor de wat late reactie.

Bij deze .. zou ik zeggen tijdelijk opgelost.. Ik bedoel het zou toch gewoon moet lukken met een programma als excel om normaal je data aan te kunnen passen welke system (amerikans, engels, nederlands, thais, frans) je ook gebruikt? Moet toch niet van windows of zo alleen af moeten hangen? Afijn! tijdelijke oplossing dus windows op andere landinstelling gezet@

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan