Formaat foto op beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
1.Mijn camera staat op breedbeeld (L 16:9 ). Voor weergave foto's gebruik ik Irfan View. Tot mijn verbazing zie ik bij het bekijken van verschillende foto's dat de formaten toch verschillen in grootte. De ene is echt breder dan de andere. De wat minder brede foto's lijken wel 4:3, terwijl de camera steeds op L 16:9 heeft gestaan. Steeds dezelfde fotocamera gebruikt. Alleen een 4 Gb kaart vervangen door een 8 Gb.

2.Monitor is en breedbeeld, maar geen enkele foto is echt full screen. Vreemd toch? Je kunt dan wel in en uit zoomen, maar daar wordt de foto op zich niet anders van.

Bij voorbaat dank voor de tip.

Je gebruikt IrfanView om je foto's te bekijken en je hebt een breedbeeld monitor. Maar je hebt breedbeeld en breedbeeld... Wat is de resolutie van jouw monitor? Wanneer die 1920x1080 is ,dan heeft die inderdaad een beeldverhouding van 16:9. Maar als de resolutie van je monitor 1280x1200 is, dan is de beeldverhouding 16:10.

En nu het programma IrfanView. Stel jij hebt een monitor met 16:9 beeldverhouding en je foto's hebben ook die verhouding. Hoe vertoon jij dan die foto's? Maak je gebruik van de Diavoorstelling? Of gebruik je het gewone scherm van IrfanView, waarin je de pijltoetsen gebruikt om naar een volgende foto te gaan? In het laatste geval wordt je foto getoond in een venster, waarvan de beeldverhouding niet meer gelijk is aan 16:9. Zowel aan de boven- als aan de onderkant wordt er immers ruimte afgesnoept.
Bovenaan verlies je ruimte door achtereenvolgens de titelbalk, de menubalk en de werkbalk (met de knoppen); onderaan door de statusbalk van IrfanView en door de taakbalk van Windows. Daardoor zul jij zowel rechts als links van de foto een zwarte balk zien (of een witte; dat kun je zelf instellen).
Je kunt overigens diverse balken uitschakelen. Klik daarvoor in IrfanView in de menubalk op Weergave. Als je balken uit gaat schakelen, moet je wel de sneltoetsen onthouden (of opschrijven) waarmee je die balken uitschakelt en weer inschakelt. Anders heb je straks een probleem wanneer je alle balken hebt uitgeschakeld. :(

Speel ook eens met de weergave opties. Klik daarvoor in de menubalk van IrfanView op Weergave > Weergave opties.

Verder meen jij dat sommige foto's een 16:9 beeldverhouding hebben en andere een 4:3 verhouding. Of dat werkelijk zo is, kun je makkelijk nagaan in IrfanView. Open zo'n foto en klik dan op Afbeelding > Informatie. Kijk dan achter Originele grootte. Bij mijn foto's lees ik dan dit: 2136 x 2848 Pixels (6.08 MPixels) (3:4).

De resolutie van de monitor is inderdaad 1920 x 1080. Hij is nieuw en bij controle blijkt ook dat dit de aanbevolen resolutie is. Na het plaatsen van deze vraag schoot me te binnen dat de beeldverhouding van de camera eigenlijk op 3:2 zou moeten staan. Dit om beeldverlies bij afdrukken te voorkomen. Maar ja, bij breedbeeld denk je al gauw aan 16:9: dat komt door de breedbeeld tv. Als ik de breedbeeld instellingen van onze tv bekijk (Aspect ratio), dan zijn er wel 10 mogelijkheden. Steeds per film bezien wat de beste weergave is.

Ik zal morgen verder met Irfan View 'stoeien' om te zien wat er anders kan. Het is op zich geen drama dat je een foto op het scherm moet inzoomen om de ware grootte te benaderen. Maar het wordt anders wanneer je bij het afdrukken op 10 x 15 van de 'kleinere' 16:9 foto's aanzienlijk verlies van beeld zou krijgen.

Is het inderdaad zo dat de camera beter op 3:2 kan staan i.p.v. 16:9? 3:2 is toch ook breedbeeld? Het zou beter zijn om verlies bij afdrukken te voorkomen.

De beeldverhouding 3:2 stamt nog uit het analoge tijdperk, toen er nog geen digitale camera's waren. De tijd dus dat je een fotorolletje in je camera deed. :)
Foto's werden toen vaak afgedrukt in het formaat 10 x 15 cm.
Hoewel de meeste digitale compactcamera's foto's maken in een andere beeldverhouding, drukken fotocentrales vreemd genoeg nog steeds in dat ouderwetse formaat af, waardoor je boven en onder een witte rand krijgt. Als jij die mogelijkheid hebt op jouw camera, dan kun je dus kiezen voor foto's maken met een hoogte-breedteverhouding van 2:3.
Je kunt tegenwoordig echter ook vaak kiezen voor een ander afdrukformaat. Zo kun je bij de Hema kiezen voor het formaat 11,4 x 15 cm. Dat komt overeen met de beeldverhouding hoogte:breedte= 3:4. Dat is precies de beeldverhouding waarin mijn digitale camera foto's maakt.
En die verhouding (3:4) is ook precies de hoogte-breedteverhouding van mijn pc-beeldscherm.
Het is dus eigenlijk helemaal afhankelijk van wat jij met de foto's wilt doen. Wil jij ze enkel bekijken op het scherm van je pc, dan zorg je ervoor dat je foto's maakt die dezelfde hoogte-breedteverhouding hebben als de monitor van je pc. Dan komen ze mooi uit op de monitor. Wil je ze laten printen, dan kies je voor een andere beeldverhouding.

Jij laat blijkbaar nog vaak foto's afdrukken. Ik doe dat bijna nooit meer. Ik bekijk de foto's op mijn monitor. Wil ik toch een papieren herinnering aan een reis, dan maak ik een fotoboek. Daarvoor kun je software gebruik van diverse aanbieders: Hema, Kruidvat, Albelli enz. Je kiest een formaat fotoboek (bijv. 21x30 cm) en gaat de pagina's vullen met foto's en typt er teksten bij. Wanneer je een foto invoegt, zie je meteen of er iets van de foto wordt afgesneden. Je kunt de foto dan zodanig verschuiven of inzoomen, dat het belangrijkste er toch op staat.
Een doodenkele keer print ik zelf nog een foto met mijn printer. Dan maakt de beeldverhouding niet zoveel uit. Ik druk hem af op de gewenste grootte en voeg een kader toe, zodat hij mooi in de lijst past

Laat ik de vraag eenvoudiger formuleren. Zojuist de handleiding van de camera bekeken. Staat mijn vraag niet echt bij. Op de breedbeeld monitor wordt de foto toch nooit schermvullend, hetgeen op de 4:3 monitor wel het geval was. Op de monitor kun je in en uitzoomen om de foto schermvullend te krijgen. Net als bij een breedbeeld tv: met de Aspect Ratio knop kun je de beeldverhoudingen aanpassen.

Waar het eigenlijk om gaat: ik druk af en toe foto's af op 10 x 15 fotopapier. Wat is dan de beste camera instelling om beeldverlies op de afdruk te voorkomen? Gewoon 16:9 of toch anders? Het gaat dus om het beste resultaat bij afdrukken op 10 x 15.

Dan is de beste camera instelling 3:2 (als dat tenminste mogelijk is op jouw camera)

Laatst bewerkt:
Hey apijtsma,

Ik weet niet met wat voor camera je fotografeert. Ik fotografeer met een spiegelreflex en de sensor heeft een formaat van 2 op 3 en mijn compactcamera heeft een sensor van het formaat 3 op 4. Je moet eens in de handleiding van je toestel kijken wat het formaat van je sensor is en dit dan omrekenen naar 2 op 3 of 3 op 4.

De large die jij zegt in je post gaat over gaat over het aantal pixels dat dan gebruikt wordt (staat tevens in de handleiding). Dit beeldformaat is dan bedoelt om te berekenen hoe groot je maximale afdruk is op een bepaald aantal pixels per inch.

Voor onze fotolessen moeten wij onze foto's afprinten aan 300 ppi (pixels per inch).
Een formule is:
(aantal pixels / 300 ppi) * 2,54. Deze formule pas je zowel voor de breedte als de hoogte toe. Nu weet je hoe groot je maximale afdruk is in dit bepaalde beeldformaat.

Groetjes,

xenium

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan