De beeldverhouding 3:2 stamt nog uit het analoge tijdperk, toen er nog geen digitale camera's waren. De tijd dus dat je een fotorolletje in je camera deed.

Foto's werden toen vaak afgedrukt in het formaat 10 x 15 cm.
Hoewel de meeste digitale compactcamera's foto's maken in een andere beeldverhouding, drukken fotocentrales vreemd genoeg nog steeds in dat ouderwetse formaat af, waardoor je boven en onder een witte rand krijgt. Als jij die mogelijkheid hebt op jouw camera, dan kun je dus kiezen voor foto's maken met een hoogte-breedteverhouding van 2:3.
Je kunt tegenwoordig echter ook vaak kiezen voor een ander afdrukformaat. Zo kun je bij de Hema kiezen voor het formaat 11,4 x 15 cm. Dat komt overeen met de beeldverhouding hoogte:breedte= 3:4. Dat is precies de beeldverhouding waarin mijn digitale camera foto's maakt.
En die verhouding (3:4) is ook precies de hoogte-breedteverhouding van mijn pc-beeldscherm.
Het is dus eigenlijk helemaal afhankelijk van wat jij met de foto's wilt doen. Wil jij ze enkel bekijken op het scherm van je pc, dan zorg je ervoor dat je foto's maakt die dezelfde hoogte-breedteverhouding hebben als de monitor van je pc. Dan komen ze mooi uit op de monitor. Wil je ze laten printen, dan kies je voor een andere beeldverhouding.
Jij laat blijkbaar nog vaak foto's afdrukken. Ik doe dat bijna nooit meer. Ik bekijk de foto's op mijn monitor. Wil ik toch een papieren herinnering aan een reis, dan maak ik een fotoboek. Daarvoor kun je software gebruik van diverse aanbieders: Hema, Kruidvat, Albelli enz. Je kiest een formaat fotoboek (bijv. 21x30 cm) en gaat de pagina's vullen met foto's en typt er teksten bij. Wanneer je een foto invoegt, zie je meteen of er iets van de foto wordt afgesneden. Je kunt de foto dan zodanig verschuiven of inzoomen, dat het belangrijkste er toch op staat.
Een doodenkele keer print ik zelf nog een foto met mijn printer. Dan maakt de beeldverhouding niet zoveel uit. Ik druk hem af op de gewenste grootte en voeg een kader toe, zodat hij mooi in de lijst past