Format c: wil niet lukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anita Vermeer

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2001
Berichten
16
Hallo,

Ik heb onlangs Windows XP professional geinstalleerd, maar de virusscanner niet ge-update. Nu zit alles al weer redelijk vol met virussen en spyware.
Ik heb 2 harde schijven. F-schijf is geformatteerd. Maar de "hoofd-schijf C:" wil niet lukken. Ik heb via "command prompt" format c: geprobeerd maar dan krijg ik de volgende opmerking / vraag....

"format cannot run because the volume is in use by another process. Format may run if this volume is dismounted first. ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID. Would you like to force a dismount on this volume? (Y/N)

Wat betekend dit en hoe kan ik m'n computer leeg krijgen om een schone start te maken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

met vriendelijke groeten,
Anita
 
Je kan jezelf toch ook niet optillen?
Dat is hier precies hetzelfde mee je probeert nu windows te verwijderen met windows zelf. Dat kan niet. Om je schijven te formatteren heb je bootdisk nodig of je doet je XP cd erin en start je computer opnieuw op. Nu krijg je opties en kan je je schijven ook formatteren
 
ik neem aan dat je opstart met een opstartdisk?
 
Rimsic 1 min eerder:thumb: ;)
 
Geplaatst door bas9
ik neem aan dat je opstart met een opstartdisk?
Nee want dan krijg je niet die melding, ze probeert het via Start » Uitvoeren volgens mij, want dan krijg je iig die melding.
 
Ik dacht eigenlijk dat je via command prompt in DOS en dus buiten Windows werkte, Ik kon op oudere systemen altijd opstarten in DOS en dan formatteren. Nu kan ik de optie "opstarten in DOS" nergens vinden.

De opstartdiskette is geprobeerd door een vriend van me...maar het systeem startte op zoals altijd.

Ik had XP-prof. maar heb nu XP (de thuisversie). Het opstarten met de cd levert wel de mogelijkheid op om alles opnieuw te installeren, maar er staat niet bij dat eerst alles geformatteerd wordt. Of kan dat niet en wordt dan alles sowieso "schoongemaakt" ?
 
eerst installeren kiezen, dan krijg je voordat je echt gaat installeren opties van formatteren en partities kiezen.

- Verwijder hem (je partitie) eerst
- Voeg hem opnieuw toe (eventueel meerdere partities als je dat wil)
- Dan ga je verder, nu kan je kiezen om hem te formatteren in FAT en NTFS kies NTFS wat het best werkt met Windows XP
- En daarna wordt XP pas geinstalleerd want ongeveer een half uurtje duurt
 
wel in je bios de opstart volgorde goed zetten,als je wilt opstarten met bootdisketten dan A:,als je wilt opstarten met cdrom met XP ofzo dan bios instellen dat ie van cdrom opstart
 
Geplaatst door Anita Vermeer
Ik dacht eigenlijk dat je via command prompt in DOS en dus buiten Windows werkte, Ik kon op oudere systemen altijd opstarten in DOS en dan formatteren. Nu kan ik de optie "opstarten in DOS" nergens vinden.

De opstartdiskette is geprobeerd door een vriend van me...maar het systeem startte op zoals altijd.

Ik had XP-prof. maar heb nu XP (de thuisversie). Het opstarten met de cd levert wel de mogelijkheid op om alles opnieuw te installeren, maar er staat niet bij dat eerst alles geformatteerd wordt. Of kan dat niet en wordt dan alles sowieso "schoongemaakt" ?

Windows XP gebruikt geen DOS, de commandprompt zoals jij hem zoekt is te vinden onder "command.com" maar is meer een soort DOS-doos (dos-box) en runt vanuit XP, niet andersom.

Opstarten met diskette en/of CD-rom en vanaf diskette format c:\ gebruiken of de format optie op de XP CD :).
 
Het installeren wil niet lukken. Een aantal keer kreeg ik de melding dat C: beschadigd was of vol. Ook als ik op de andere harde schijf wil installeren lukt het niet...er wordt dan automatisch voor C: gekozen?!
De laatste keren leek alles goed te gaan, alles wordt voorbereid set-up bestanden gekopieerd?! en dan start de computer opnieuw op....maar dan begint alles weer van voor af aan.
Kunnen die 2 harde schijven elkaar storen?
C: = master
F: = slave (vreemd trouwens dat de schijf de afgelopen weken F: heette tijdens gebruik en nu met installeerpogingen D: ?!)

Nog tips??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan