Format C

Status
Niet open voor verdere reacties.

jandouwe

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2002
Ik probeer met een opstartdiskette de computer van mijn dochter te formateren, maar ik stuit op een probleempje.
Wanneer ik opstart met de diskette er in en de opdracht geef om te starten met cdrom ondersteuning heb ik het volgende probleem.
Als ik dan C:format c: commando geef dan geeft ie de foutmelding:Format not supported on drive C. Format terminated. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan omzeilen op de één of andere manier???

Bij voorbaat dank voor jullie support!

Dan zal je schijf vast NTFS geformateerd zijn. NTFS kun je vanaf een bootdisk niet formateren.

De XP cdrom erin duwen, in de bios de bootsequence op d: zetten, de bootdisk eruit en opnieuw opstarten.

Je krijgt nu een menu met mogelijkheden om te formateren.:)

Sorry, maar zo ervaren ben ik hier niet in, misschien kan je het mij iets uitgebreider uitleggen wat ik moet doen?

stop de cd van xp in je dvd-rom speler.
start de pc op en volg de aanwijzingen

Je haalt de diskette uit het a-station. Je start de computer opnieuw op. Tijdens het opstarten zie je iets voorbijkomen als: Del voor setup. In de meeste gevallen moet je dus op de Delete-toets drukken om in de bios te komen, maar dit kan ook een andere toets zijn, zoals f10.

In de bios aangekomen moet je ervoor zorgen dat de computer bij de volgende opstart vanaf je cdrom opstart. Hoe dit in jouw bios heet kan ik niet zien maar meestal is het zoiets als 'bootmenu' of 'bootsequence'. Hierin kun je met de pijltjestoetsen de opstartvolgorde aanpassen; in dit geval moet ie dus als eerste van cdrom opstarten. Als je dit hebt aangepast kun je met 'save and exit' (kan ook iets anders heten) de bios verlaten en de computer opnieuw opstarten. Zorg er wel voor dat de XP-cdrom in de drive zit.:)

Ok ikzelf, bedankt voor je duidelijk uitleg, ik ga het proberen. Laat je weten hoe het gegaan is!

..........om nog een heel klein duitje in de formateerzak te doen:

ALS je dan opstart met de CD erin, let dan "duivels" goed op....... bijna onmiddellijk nadat je de machine hebt aangezet en de drive de Windows CD begint te lezen (booten) komt er op het zwarte bootscherm een mededeling / vraag in beeld of je Windows vanaf CD wil opstarten. ALS je dat wilt, dan moet je op een toets drukken, anders wordt vanaf hdd gestart.
Klinkt allemaal heel logisch, maar de adder onder het gras is dat die boodschap maar HEEL kort in beeld is. Ben je te laat met een toets indrukken, dan start Windows gewoon vanaf hdd en kun je zoeken tot in de volgende eeuw naar een formateeropdracht.

niet gelukt

Ik heb gedaan wat jullie zeiden: In de Bios Features setup ingesteld op starten met cdrom, daarna gesaved,maar krijg daarna evengoed de foutmelding:DISK BOOT FAILURE,INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.
Is er nog een andere mogelijkheid misschien!

Heb je nu met de XP CD geprobeerd te booten of met een bootdiskette?

Als je antwoord de XP CD is, dan zou de CD beschadigd / vuil kunnen zijn.

Heb je geprobeerd met een diskette te booten dan kan het zijn dat de bootdiskette niet de juiste boot bestanden bevat.

Heb je geprobeerd te booten met de XP CD erin EN daarnaast ook de bootdiskette in de A-drive, dan moet je de diskette even verwijderen en daarna nogmaals booten met alleen de XP CD erin.

ik heb alleen geprobeerd met de XP cd er in. En vwb de diskette: deze heb ik al vaker gebruikt en toen werkte ie wel.
Ik zal de CD XP schoonmaken en nogmaals proberen.

Ok,

de foutmelding wijst idd. echt in de richting van een niet te lezen CD. Daar jij zeker weet dat die in de drive zit, kan het m.i. bijna niet anders of deze is vuil......... (of ILLEGAAL >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> slecht gebrand???)

nee hoor het is een originele en netjes schoon, maar desondanks doet ie het niet. Hij blijft maar opstarten vanaf diskette station. Is er een mogelijkheid om voor windows xp diskettes te downloaden?

Ja, die is er wel (zou ik even naar moeten zoeken), maar,

check in het bios eerst eens even of idd. de CD / DVD drive als 1e bootoptie staat vermeld.

ALS die namelijk als 1e bootdevice staat vermeld is het (technisch?) onmogelijk dat 'ie vanaf A wil starten.

Maybe heb je het bios verlaten zonder te saven ?

Geplaatst door gast0225
Ja, die is er wel (zou ik even naar moeten zoeken), maar,

check in het bios eerst eens even of idd. de CD / DVD drive als 1e bootoptie staat vermeld.

ALS die namelijk als 1e bootdevice staat vermeld is het (technisch?) onmogelijk dat 'ie vanaf A wil starten.

Maybe heb je het bios verlaten zonder te saven ?
Ik vermoed inderdaad ook dat de opties toch niet gesaved zijn in de bios. Mocht je ze toch nodig hebben: hier kun je de bootdiskettes van MS downloaden. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan