Format c:/

Status
Niet open voor verdere reacties.

michielstoove

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2007
Hey,

Mijn athlon 2800 begint trager te worden. Heb 120 gb harde schijf ingedeeld in 10 gb c-schijf, 50gb d-schijf en 60gb e-schijf. Mijn c-schijf zit bijna vol, ondanks dat ik er al tijden geen programma's meer op installeer en al het onnodige heb verwijderd.

Ik heb een aantal vragen:

- Kan ik veilig mijn c-schijf formatteren? D en E blijven dan intact toch? Kan ik dan gewoon opnieuw windows erop zetten en mn moederbord etc installeren?
- Wordt ie er sneller van?
- is er een andere mogelijkheid om dit op te lossen?

Groet,

Michiel

Je kan veilig C formatteren hoor. En ja, ik weet vrijwel zeker dat hij er sneller van wordt. Ik heb hetzelfde gehad namelijk. Een P4 2.0 GHZ en al in geen 5 jaar geformatteerd. Eigenlijk niks gemerkt totdat een neef zei "wat is dat ding van jou traag"...Nu is hij van mij vrouw en heb ik een format gedaan zodat zij een "schone" PC had en er ging een wereld voor mij open. Ik wist niet dat hij ooit zo snel was geweest. Dus ik zou zeggen,gewoon doen!

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat Windows geinstalleerd is op de C-partitie? Als dat het geval is, is het niet gek dat er steeds minder schijfruimte over is, er worden namelijk ook updates voor Windows op de systeempartitie (= partitie waarop het besturingssysteem, in dit geval Windows is geinstalleerd) geinstalleerd.

Je kunt de C-partitie formatteren en D en E blijven dan inderdaad intact.
Je moet dan Windows opnieuw installeren en dan is het vaak zo dat de pc weer wat sneller en soepeler loopt met een verse, frisse Windows-installatie.

Is het niet zo dat Windows geinstalleerd is op de C-partitie, dan maakt het niet veel uit, en ga je weinig van het formatteren merken.

Succes.:)

Het zou inderdaad kunnen.Als je de orginele windows cd hebt lukt dat wel.Je moet zorgen dat in je bios de cd-rom\dvd-rom op de first boot staan zodat je windows cd in het begin direct word gelezen. Als je de windows cd invoert en je systeem opnieuw opstart zie je bij het opstarten of je de computer vanaf de cd-rom wil opstarten kies dan ja en dat doe je meestal door een toets in te drukken.Laat windows dan gewoon z'n werk doen en af en toe moet jij nog wat invullen of aanklikken.Opgevemoment moet je kiezen op welke schijf je windows wilt installeren kies dan voor de C schijf.Als het goed is geeft die dan aan dat daar al een besturingssysteem is geinstalleert en heb je de mogelijkheid om de C schijf te formatteren.Doe dat en als je daar klaar mee bent gaat windows gewoon weer verder met installeren;)

PS-Dit is voor XP vista is zelf nog makkelijker.

Wow, dit is wel erg snel, dank! :D

Nog een vervolgvraag:

Moederbord, videokaart en audio en al die andere hardware moeten na formatteren ook opnieuw geinstalleerd worden nietwaar?

Michiel

Ja, dus zorg voor divers alvorens te formatteren!
Je kan eventueel met het programma PC WIZARD kijken wat er in zit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan