Format functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beckys

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2009
Berichten
5
Hallo,

Ik zit met een probleem ivm een query dat ik wil maken. Ik heb het percentage nodig van een bepaald gegeven. Het probleem is dat dit gegeven niet numeriek wordt weergegeven.

Vb. Type broden, er zijn twee soorten, wit en bruin. Ik bereken het aantal witte met "group by" aantal. Van dat aantal heb ik het percentage nodig t.o.v het totaal aantal broden.

Tot nu toe ziet mijn query er zo uit, 2 tabellen met type broden, 1 tabel heeft bij criteria Like "*" & [type brood] & "*"
De ander heeft bij "group by" aantal staan. Zo zie ik altijd het aantal broden per type.
Nu heb ik nog het percentage nodig t.o.v het totaal aantal broden. Dus als er 15 broden van de 20 bruin zijn, moet die bij bruine broden ook nog eens 75% zeggen.

Volgens mijn handboek lukt dit met de Format functie, natuurlijk is dit handboek vergeten te zeggen wat je moet doen als de Format functie u dit geeft als antwoord:
per24/01/1900e0tage

Ik hoop dat iemand anders hier wijs uitraakt want ik ben de wanhoop nabij.

Groetjes
Beckys
 
Wanhopen kan altijd nog, als alle andere opties niet werken ;)

Je hebt een extra query nodig, die het totaal aan brood berekent.
vervolgens voeg je deze query toe aan je eerdere query, waarin je de berekening maakt. Het veld dat het totaal aan brood berekent, voeg je toe aan het queryraster. Als je de query nu draait, zul je zien dat alle records hetzelfde getal zullen hebben bij Totaal. Logisch, want er is maar één waarde.
Vervolgens kun je de totalen per soort delen door het totaalgetal, en opmaken als percentage.
Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt, dat e.e.a. illustreert.

Michel
 

Bijlagen

  • Brood.rar
    10,2 KB · Weergaven: 12
Re

merci voor de snelle reply, ik heb maar 1 probleem, bij u is het aantal broden in de tabel verwerkt, die van mij moet ik uitrekenen met een query. Blijft dit dan hetzelfde?
 
Ja, dat zou niet uit moeten maken. Je kunt de totalen query overal wel op baseren, zolang je dus maar één veld als uitkomst krijgt, waar de totaalwaarde in staat.

Michel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan