format harde schijf laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

hadock

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 dec 2010
goedendag techneuten ,

Wil de harde schijf van 500gb van een laptop formateren en dan ook helemaal.
staat nu een vooraf geinstaleerde w7 home op die dan ook nog eens een verborgen
partitie heeft waar een herstel w7 op staat.
Hoe en waarmee kan ik de HD helemaal formateren zodat ook die verborgen partitie
weg is !! wil echt een schoone instal doen ..:mad:
Er zit zeker weten wel iemand die dit weet hier op het forum..
Brand maar los mijne heren en dames.

grtz Hadock..

Welkom op Helpmij.nl
Hoi,
"bezint eer ge begint", om maar eens met een oud spreekwoord in huis te vallen.
Je kan, na een volledige format, wel een schone install doen maar dan heb je wél een originele Win7 dvd nodig,want dat kan dan niet meer met de recovery-dvd die je waarschijnlijk hebt.
Daarbij moet je ook alle mogelijke drivers van je pc/laptop opnieuw installeren en ben je ook alle speciale functies kwijt die evt. onder de Fn-toets zitten, je draadloze netwerkkaart werkt niet meer enz. Dus weet waar je aan begint en denk er nog eens over na. Wil je het desondanks toch doen, dan horen we het wel weer.
Wat is eigenlijk het probleem,waarom wil je alles eraf (incl. de herstelpartitie)?
Als je je pc naar fabrieksinstellingen terugzet krijg je hem ook als nieuw en ben je ook je rommel kwijt.

Laatst bewerkt:
@Mik,

Je bewering dat je na het volledig formatteren géén gebruik meer zou kunnen maken van de (set) recovery-dvd's klopt niet. :confused:
Als je na aanschaf van een laptop een set recovery-dvd's hebt gemaakt, staat daarop een 'image' van de recovery-partitie, dus inclusief alle drivers en voor het betreffende apparaat belangrijke basissoftware (o.a. t.b.v. de door jou genoemde FN-functionaliteit en dergelijke).
In tegenstelling tot wat jij aangeeft kan daarna dus - indien gewenst - ook de recoverypartitie worden verwijderd zonder dat dit de door jou genoemde gevolgen zou hebben.
Nadat van de hele harde schijf één partitie is gemaakt kan alsnog vanaf de recovery-dvd's een volledig herstel 'naar de fabrieksinstellingen' worden gemaakt, inclusief alle op de recovery-set voorkomende drivers etc.
Dit betekent dat de opstartpartitie volledig opnieuw wordt ingericht .....
Ik heb dit menigmaal toegepast, ook wanneer de recoverypartitie was verwijderd; en zelfs na het plaatsen van een nieuwe harde schijf.

Dikwijls krijg je bij eerste gebruik ook direct het advies om een dergelijke set dvd's aan te maken en niet voor niets:
- bij fysieke schade aan een harde schijf is dat vaak ook van toepassing op de 'extra' partitie waarop die recovery.
- ook een recovery-partitie kan 'besmet' raken.

Daar is JUIST het maken van een set recovery-dvd's voor bedoeld ..... !

Laatst bewerkt:
Als je na aanschaf van een laptop een set recovery-dvd's hebt gemaakt, staat daarop een 'image' van de recovery-partitie.
Ik ga uit van de recovery-dvd v.d. fabrikant.

Laatst bewerkt:
Ik ga uit van de recovery-dvd v.d. fabrikant.

Hoi,

Wat maakt dat uit? Als het de bij de laptop behorende dvd (meestal overigens een set) is, maakt dat geen enkel verschil.
'Vroeger' werd eerder zo'n set meegeleverd (meestal op cd's overigens), dan dat er sprake was van een aparte partitie.
Overigens werkt dit 'nog' wel als je de harde schijf vervangt, maar uiteraard niet bij vervanging van een moederboard e.d., omdat de daarvoor bestemde drivers uiteraard niet op de recoveryset staan, maar wél worden geïnstalleerd bij een recovery. Een harde schijf wordt al geïdentificeerd bij het aanzetten van de computer; er worden bij harde schijven dan ook zelden aparte drivers meegeleverd, omdat dat eenvoudigweg niet nodig is.

Laatst bewerkt:
Om even terug te komen op de vraag:
Hoe en waarmee kan ik de HD helemaal formateren zodat ook die verborgen partitie weg is?
Je kunt met de installatie DVD van Windows 7 de harde schijf formateren en er weer 1 partitie van maken.

@Mik. En nog ter aanvulling. Windows 7 heeft de meest uitgebreide driverdatabase ooit aan boord. De kans dat werkelijk niks werkt na een installatie is niet meer al te groot. Dat was bij XP wel anders.

Je Fn toetsen worden op een ander niveau afgevangen en daar heb je geen software voor nodig. Die zit meestal alleen maar in de weg. Heb toevallig mijn eigen laptop opgeschoond en ding loopt een stuk beter nu die gekke HP software weg is. Functies doen het nog steeds, alleen geen OSD.

Als er een recovery partitie aanwezig is dan mag je aannemen dat de fabrikant geen DVD heeft meegeleverd. Het is voor zover mij bekend altijd of/of. Bij de eerste keer aanzetten krijg je vrijwel altijd de vraag (en dringend verzoek) om een setje DVD's te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan