format vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

bijl0589

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2001
Ik sta op het punt om vista van mijn harde schijf af te gooien, maar ben een beetje bang dat ik niet de juiste handelingen ga verrichten.
Ik heb voor mezelf opgezocht dat ik de vista schijf erin gooi, opstart met cd-rom, kies voor vista herstellen en dan met de opdrachtpromt in ga typen format C:/u.

Maar nu ik op het punt sta dit te doen vraag ik mij af of ik niet een opstartdikette moet hebben.
Mijn zoon heeft vorige zomer mijn PC ge-update met allelei nieuwe ingrediënten alleen heeft hij "vergeten" mijn floppy disk te herinstalleren...(hangt ergens los in de kast of zo, was hopeloos ouderwets vond ie)

Nu vraag ik mij dus af of Áls ik een opstartdiskette nodig heb, ik dat ook kan doen met een cd/dvd want een dvd brander heb ik wel op mijn PC.

Of is er een andere manier om vista helemaal van mijn PC af te krijgen?

Hoi,

Welk besturingssysteem wil je er weer opzetten?

Modag

het andere (nieuwe) besturingsysteem over vista zetten, gwn het nieuwe cdtje erin steken en dan gaat hij vanzelf formateren (na jouw bevestiging)

Tja ik heb van een medebewoner iets van Linux gekregen, maar daar waag ik mij nog niet aan. Wil ik eerst meer van leren/weten.
Belangrijkste is dat m'n PC weer gewoon loopt zonder die vervelende vista.
Hoe een hekel ik ook aan XP had (omdat m'n photoshop er het er niet op deed, en m'n systeem het niet aan kon) denk ik dat ik toch maar XP erop ga zetten....(in ieder geval tijdelijk)

Maakt dat wat uit dan?
Ik wil gewoon m'n C schijf leeg hebben.

Oh, sponzenbroekje ik zag jou antwoord pas na het typen van dit bericht.
Als ik over vista iets heenzet krijg ik dan niet dat er een hoop rotzooi achterblijft?
Ik wil wel schoon zijn...dus geen vista resten.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Dan de xp cd-rom erin en dan van cd-rom opstarten en het dan volgt vanzelf wat je wil doen.
Eventueel partitie verwijderen waar vista op staat.
Modag

Laatst bewerkt:
Tja ik heb van een medebewoner iets van Linux gekregen, maar daar waag ik mij nog niet aan. Wil ik eerst meer van leren/weten.
Belangrijkste is dat m'n PC weer gewoon loopt zonder die vervelende vista.
Hoe een hekel ik ook aan XP had (omdat m'n photoshop er het er niet op deed, en m'n systeem het niet aan kon) denk ik dat ik toch maar XP erop ga zetten....(in ieder geval tijdelijk)

Maakt dat wat uit dan?
Ik wil

Je wilt dus LINUX, doe dan een dualboot met vista ik heb dat ook gedaan, met de "kwaliteit" van vista die me een beetje tegen zat (dit is overigens als veel verbeterd)
Linux is echt niet zo moeilijk als ze zeggen, het is wennen, net zoals je van xp naar vista gaat ietsje moeilijker uiteraard, want het is compleet nieuw.

Die partitie wil ik wel graag houden
Ik heb er twee, en m'n D gebruik ik voor m'n opgeslagen bestanden.
die kan zo blijven maar m'n c met alle programma's kan wel helemaal leeg.
nieuwe partities maken waag ik mij liever niet aan.

Hoi,

Eventueel partitie verwijderen waar vista op staat

idd met Gparted kunnen we dat doen.
Ook iets van de linux community ;)
dit is een liveCD, je download die, dat is een .iso bestand en dat brand je dan op een cd(best downloaden naar je buroblad en dan dubbelklik dan gaat hij dat zelf voorstellen om te branden) en dan als je die hebt dan sluit je de computer af en dan start je hem terug op vanaf de CDROMSPELER en dan gaat hij zonder gebruik te maken van je vista opstarten en dan heb je 1 programma dat je kunt gebruiken en dat is Gparted en dan kan je zo de vista partitie(s) verwijderen. :d

Die partitie wil ik wel graag houden
Ik heb er twee, en m'n D gebruik ik voor m'n opgeslagen bestanden.
die kan zo blijven maar m'n c met alle programma's kan wel helemaal leeg.
nieuwe partities maken waag ik mij liever niet aan.

wederom heb ik dat van jouw nu te laat gelezen, maar je kunt de partities gwn leeg maken en dus je D behouden en C leegmaken en achteraf je nieuwe OS op de Cschijf installeren

Hoi,

Gewoon met de xp installatie cd-rom kiezen voor installatie op c dan komt hij vanzelf met de vraag of hij moet formateren,

Modag

Geweldig bedankt voor de support.
Ik denk dat ik al een stuk beter durf actie te ondernemen nu.
Het gaat wel lukken.

Nog één laatste vraagje.
Ging het nou ook lukken met mijn eerste manier van formatteren?
met het vista schijfje en dan met de opdrachtprompt, format c/u?

Hmm, ik zit helemaal in zak en as.
Ik heb de C schijf geformatteerd en XP erop gezet, maar nu kan ik m'n internet niet aan de praat krijgen.
Ik dacht dat dat allemaal automatisch ging (ook al in XP)
maar helaas, ik kon helemaal niks vinden.

Nou toen heb ik nóg maar weer eens m'n C geformatteerd en Vista er weer op gezet, maar halverwege ....of eigenlijk bijna aan het eind van de installatie kreeg ik deze boodschap:

WinSAT.exe toepassingsfout.
De instructie op 0x6e917522 verwijst naar geheugen op 0x6e90b50c
De benodigde gegegvens zijn niet in het geheugen geplaatst vanwege een I/O foutstatus van 0x00000x10

weggeklikt (kon niks anders)

en toen kreeg ik nogmaals zo'n bericht alleen nu met msoob.exe toepassingsfout (met nog wat van die bla bla)

Alsnog vista met cd rom opgestart en nu zit ik wéér met 2 gebruikersaccount op 1 PC
de een heet gewoon Pè de ander Ka-u-tee PC....helemaal gestoord word ik ervan.

Mijn systeem is vrij nieuw, pas vorige zomer helemaal verwnieuwd, die kan toch nog niet corrupt zijn? zeker met mijn gebruik want ik doe niet zoveel rare dingen op m'n PC.
Game niet, download geen muziek, films en whatever, alleen dingen om m'n PC schoon te houden.

Zit nu weer in veilige modus te internetten.

Problemen zijn inmiddels zo'n beetje opgelost, maar waarom is me een raadsel :/
Alhoewel ik nou dus nog steeds Vista op m'n PC heb :/ ipv XP, maar goed.....
Het mooie van Vista is dat je geen stuurprogramma's hoeft te installeren alles werkt zodra je Vista erop zet.....bij mij tenminste.

Maar bedankt voor alle hulp ik betitel deze topic als opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan