formateren en installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tryer

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2003
Berichten
340
Ik heb een computer van mijn werk waarvan de C-schijf geformateerd. (helemaal leeg gehaald, zegt men).Het is een kleine computerset zonder floppydrive. Ik moet nu windows 98 installeren. Ik probeer nu van de CDrom drive wind. 98 te installeren, wat niet lukt. Er staat steeds op dos scherm: Windows setup vereist 7340032 bytes schijfruimte (wat niet een probleem moet zijn met 10 GB harddisk). (Volgens mij moet de harddisk leeg zijn, kan ik dat controleren ?). Format C: lukt ook niet.
Wie helpt: hoe kan ik windows 98 installeren ? wat moet ik doen ??
 
Hoezo lukt format c: niet ?
In de dos promt kan je controleren of je HDD leeg is c:>dir
 
Wat je nodig hebt is een zelfstartende bootcd.

Hiermee kan je e.a. voorbereiden op je HD voordat je Windows kunt gaan installeren.
Win 98 kun je niet direct vanaf CD installeren, je moet eerst Dos op je PC zetten, met alleen een CD player moet dat dus vanaf een CD.

Kijk eens op deze site voor meer info.
(even iets naar beneden scrollen, voor info over het maken van de cd).
 
Laatst bewerkt:
beste withaar,
ik zal nog wat gegevens geven: via de windows 98 cdrom kan ik in het zwarte scherm komen. Als ik C:\ dir intyp komt er: het volume in station C heeft geen naam. Map van C:\ Het bestand is niet gevonden. 16.384 bytes beschikbaar.

Bij het gewoon opstarten via de opstart CDrom krijg ik op het scherm: UP 12: Missing partition boot sector.

Inmiddels heb ik met een andere computer een opstartdiskette op een cd rom gebrand. Staat er keurig op. Met de cdrom van windows 98 kan ik in het dosscherm komen en de bestanden van de opstartcdrom worden herkend op de probleemcomputer met het commando D:\dir. Wat moet ik nu vervolgens doen om dos op de C-schijf te zetten en Windows98 te installeren.
 
Nu wordt het even lastig.
Je C: schijf zou dus maar 16 MB groot zijn... dat is ook de reden dat je de melding van Windows kreeg bij het installeren, veel te klein.
Het lijkt het beste als je Fdisk gebruikt op de bestaande partities op je C-schijf te wissen en daarna een nieuwe partitie aan te maken.

Over hoe en wat kun je hier meer lezen onder Format / Fdisk.

N.b. meerder partities zoals daar beschreven lijkt met voor zo'n kleine HD niet nodig, maakt maar gewoon alleen een primaire partitie aan en laat fdisk hiervoor alle MB's die hij kan vinden gebruiken.
 
bij Fdisk, partitiegegevens weergeven staat:
Partitie C:1
Status: A
Type: PRI DOS
Volumenaam: (allemaal rare tekens)
Mbytes: 9641
Systeem: Fat32
Gebruik: 100%
totake schijfruimte 9641 MB

Dit betekent toch dat er maar 1 patititie is. Ik durf deze niet goed te verwijderen, 1 partitie is toch goed ?
 
Die 10 Gb die fdisk vindt komt niet overeen met de 16 Mb die dos laat zien, of er staan massa's bestanden op.
Kun je iets zien, nee, zijn ze mogelijk hidden of is er iets anders mee.

Ik zou er verder niet moeilijk over doen, gewoon allees weg en helemaal opnieuw beginnen, is even spannend maar dat went snel hoor, kan eigenlijk niet zo veel mis gaan.
 
Ik ben bezig met fdisk, kom ik na 3 schermen het volgende probleem tegen: de volumenaam is geschreven in ASCII tekens die ik met alttoetsen overneem van de volumenaam erboven. Lastig met al die vreemde tekens. heb het na lang zoeken overgenomen met de alttoetsen achtereenvolgens 243,144,235,230,139,069,252,064,080, spatie, 245. Er zit wellicht een fout bij alttoets 139( ï), in DOSscherm wordt deze weergegeven met hoofdletter met 2 puntjes erboven, terwijl erboven deze ï in kleine letters staat (ik gebruik geen caplock). kan ik deze volumenaam niet wijzigen, zdat ik niet vastloop op deze ASCII tekens.
Wie helpt, Withaar, je hebt me al een eind op weg geholpen
gr Tryer
 
Volume naam mag juist geen speciale teken of een spatie bevatten noem hem bv gewoon MIJNHD1
Of verzin zelf iets, maximaal 11 tekens...
 
beste withaar,

de volumenaam moet overeen komen met de volumenaam die er boven staat (handleiding van de website waar je me naar verwezen hebt. hij geeft ook met MIJNHD1 aan: de volumelabel komt niet overeen. Op de website staat: in het volgende scherm wat nu opent kies je voor het nummer van de partitie (gewoonlijk 1) en daarna moet je de volume naam opgeven van de partitie die je wilt verwijderen deze is te lezen in dit zelfde schermpje.


Op het DOsscherm kan ik nu wel andere info zien die je misschien ook in het advies stuurt: Bij C:\dir krijg ik
2 bestanden met ASCII tekens: 404.094.800 en 1.187.502.079 : 2 bestanden 1.591.596.879 bytes. 1 dir('s) 16.384 bytes beschikbaar. Kan ik die 2 bestanden met ASCII tekens ook op een andere manier verwijderen ??
 
.... O je bent nog bezig de oude te verwijderen, ik dacht dat je al een nieuwe aan het maken was...

Verwijderen lukt dus niet, ik ga eens op zoek of daar geen ander programma voor is.
Dat hier 'vreemde' tekens staan geeft echter wel aan dat er iets niet helemaal goed is met deze drive, misschien is het beter gewoon een nieuwe te komen van bv 20 of 40 Gb (grotere geven waarschijnlijk problemen bij deze (oude) PC.

Bestanden verwijderen in de dos mode doe je met het commando del, je kunt de naam van jet bestand er achter zetten of * gebruiken, dit zijn z.g. jokers.

del *.* betekent verwijder alles
del help.* verwijderder alle bestanden die help heten en een willekeurige extentie hebben.
del *.txt verwijderd alle txt bestanden...

Hoofdletter I met " is overigens ascii code 207


{Edit}

Als alternatief voor Fdisk zou je deze kunnen gebruiken, download versie 2.40.
Heb zelf echter geen ervaring met dit programma dus kan je er niet zo veel over vertellen.
2e alternatief
 
Laatst bewerkt:
beste withaar, ik schaam me om je zo bezig te houden. Ik ben dus op 2 manieren bezig het probleem op te lossen via FDISK, zie bovengenoemd probleem.

En met andere manier: proberen de 2 bestanden te verwijderen. del *.* had ik al geprobeerd. Hij vraagt dan: alle bestanden in de map worden verwijderd. Weet u het zeker ? J/N Als J intyp komt er : kan het pad niet vinden. Zijn er nog andere manieren om moeilijk te bereiken / verborgen bestanden te verwijderen ? Is hier geen programmaatje voor, wat je vanuit DOS kunt starten ?

Wat betreft de diskf manier: hoe kan ik ASCII code 207 op mijn scherm toveren ?
een dankbare Tryer
 
ik ben nog iets vergeten te melden : de computer heeft aan een netwerk met server gehangen, misschien daarom verborgen bestanden tegen beveveiliging.
 
[ATL] toets ingedrukt houden en 2 0 7 intoeten dan alt weer loslaten.

Succes.
En blijf je problemen gewoon melden hoor!
N.b. ik zou al lang een nieuwe HD gekocht hebben, die kleine kun je tegen woordig voor een paar centen al mee krijgen.
 
alt 207 geeft een ander teken. Ik gebruik een lijst van http://www.xs4all.nl/~groot/ascii.htm. Alle tekens van de lijst kloppen behalve alt 139: geeft een hoofdletter I met trema erboven in DOS, terwijl de lijst kleine letter i met trema erboven aangeeft. Zodoende kan ik niet verder met Fdisk.

Wat betreft een een nieuwe disk aanschaffen: ik heb nog een aantal collega's die hetzelfde probleem ondervinden. Dus wil het toch eerst proberen op te lossen, niieuwe harde schijf kan altijd nog.
 
Beste withaar,

het is me gelukt !! De oplossing zat uiteindelijk in het programmmatje dat je eerder aangaf !!! Partion Manager. Ik heb er even over gedaan om de engelstalige gebruiksaanwijzing te lezen, maar het werkt zelfs voor een leek eenvoudig !
heel veel dank voor de info en hulp die je me gaf. Windows installeren was een fluitje van een cent.

gr. Tryer
 
Mooi dat het gelukt is.

Welke van de 2 heb je gebruikt?

N.b. ging wel weer tot in de nachtelijke uurtjes he?
 
beste withaar

jawel, was nachtwerk. Ik gebruikte partion manager Part.240 Goed advies Ga ik ook aan mijn collega's doorgeven.

Nogmaals dank,
groetjes Tryer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan