formateren harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bakoord

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2005
Ik probeer Windows 98 SE opnieuw te installeren. Om dat te doen, start ik de computer op met de opstart diskette in de floppy drive. Bij A: geeft ik de opdracht: "format C:". Maar dan zonder aanhalingstekens. Ik krijg dan de melding "opdracht onjuist" Ik wil namelijk eerst de C schijf opnieuw formateren en daarna windows 98 SE installeren. Wie o wie heeft de oplossing!!

groet Ben

Helaas het lukt nog niet. A:\>format c: Als ik dan enter geef, dan verschijnt De opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Geplaatst door Bakoord
Helaas het lukt nog niet. A:\>format c: Als ik dan enter geef, dan verschijnt De opdracht of bestandsnaam is onjuist.

even voor de duidelijkheid: achter de a-pompt alleen intikken: format:C
Mocht je dit gedaan hebben maar het lukt niet dan ligt het toch echt aan je opstartdisk.

ps er stond toevallig geen xp/linux op de pc voordat je wilde gaan formateren?

Ben,
Als je naar de pagina gaat van 'wintips' (tip van vanschagen) en je klikt links op Format / Fdisk dan krijg je een exacte handleiding wat je moet doen. Ik heb ooit deze handleiding uigeprint en sindsdien tientallen PC's geformateerd.

Als je na de opdracht format c: het bericht 'Onjuiste opdracht' of 'Onjuiste bestandsnaam' krijgt, moet het programma Format.com nog worden uitgepakt naar de opstartdiskette. Om dat te doen typ je de volgende opdracht bij de opdrachtprompt:

extract ebd.cab format.com

Druk op ENTER en het programma Format.com wordt vanuit het ingepakte bestand ebd.cab op de diskette geplaatst.

Daarna kun je gewoon formatteren.
Je kunt dat overigens het best doen met de opdracht format c: /u (spatie achter c: !).
Door het toevoegsel /u wordt de schijf volledig gewist.
Laat je dat toevoegsel weg, dan kunnen er data achterblijven die later problemen kunnen geven tijdens de installatie.

Guus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan