formateren schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mr Senior

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2001
Berichten
437
Heb momenteel nog windows xp op de pc staan
anders kon ik de vraag niet stellen...


Wil de harde schijf opkuisen ( formateren zoals dat heet) van windows en alle andere progjes, maar het wil niet lukken.
Heb nog een opstartdiskette van enkele jaartjes geleden ( gebruikte toen nog windows 95) maar dat werkt niet. Als ik de opstartdiskette in het station plaats, de pc opstart, wordt de diskette gelezen maar verschijnen er allemaal tekstmeldingen " ongeldige commando"
Op mijn andere pc werkt de diskette

Ga ik naar dos en tik ik format c: in moet ik eerst een volumenaam of zoiets intypen.

Een collega vertelde mij dat je vanaf windows 2000 geen opstartdiskette nodig hebt. De windows cd zou namelijk "bootable " zijn of zoiets. Maar hoe kan ik dan de harde schijf opruimen van al de software en restjes en met een opgekuiste en propere harde schijf starten ?

Zou een 2 harde schijf of partioneren zoals mijn collega voorstelde helpen ? Weet wel niet hoe ik dat doe.

Enorm bedankt voor de tips en hulp.
 
Als je in het bios insteld dat je pc van cd opstart krijg je ook de optie om te formateren.
 
Inderdaad. Tijdens de installatie vraagt windows in welke map je windows wilt installeren (standaard is dit c:\windows). Aangezien je daar een installatie op hebt vraagt de installatie of je daar opnieuw wilt installeren.

Daar bevestig je dat en dan wordt je harde schijf helemaal schoongemaakt alvorens verder te gaan met de installatie.

Alles gaat vanzelf mits je heel goed leest.

Je begint door vlak na het aanzetten van de pc op de "del" toets te drukken. Daar zie je het Bios tevoorschijn komen. Zoek de optie om de bootvolgorde aan te passen. Zorg dat de cdrom als eerste staat.
 
Laatst bewerkt:
Joepie, het is me gelukt;
Gewoonweg de cdrom van windows gebruikt ( zoals jullie zeiden) en alles loopt als een trein

Nogmaals bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan