Formateren van alleen de 1e versie XP mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cin

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2003
Berichten
24
Graag wil ik alleen maar de 1e versie van XP verwijderen, en niet de hele pc (en dus ook de 2e nieuwe versie van XP) formateren.

Welke actie moet je daar voor ondernemen???


Groetjes,

Cin
 
Ik snap de vraag niet goed?
Heb je twee partities (dualboot) en heb je op beide partities een Windowsversie of.............. ?
 
ipv "format C:" heb ik "gewoon" voor de 2e maal XP geinstalleerd en dus naast de eerdere geinstalleerde XP draaien. Van partities heb ik niet zoveel kaas gegeten...

Hoe kan ik eea bekijken en zo antwoord op je vraag geven??
 
Ik geloof nooit dat je 2x Windows op een schijf / partitie hebt staan, dat gaat nl. niet.

Wat wel zou kunnen is dat je een zg. dualboot hebt: bij het opstarten van de pc vraagt deze aan je of je Windows-1 of Window-2 wilt starten.

Kijk bijv. eens in de verkenner:

wat zie je daar allemaal ? C: D: E: F: G: of alleen maar een C: D: en E: ?

Als je antwoordt, zeg dan gelijk of je een CD station EN een aparte brander hebt in je systeem.
 
Inderdaad krijg ik dat dualboot, de 1 optie is mijn laatst geinstalleerde XP, en de 2e optie is de oude geinstalleerde XP. Wat nu??

Ik heb op c mijn XP staan, en op H mijn dokumenten en muziek.

Ik heb alleen een cd rom drive waarmee ik ook cd's brand.
 
't is toch nog een beetje "vaag" voor mij :

je hebt 1 cd-rom / brandstation, klopt dat ? Dus een cd-speler annex brander EN daarnaast GEEN brander ?

Daarnaast heb je een C schijf (heel normaal) en een H ........ maar WAT is die H? Is dat een 2e harde schijf, of is het gewoon een "gedeelte" van de C schijf die H genoemd is.

En hoe zit 't met E,F en G ? (Waarbij ik er vanuit ga dat D je cd-rom / brander is?

Om wat meer helderheid te krijgen klik je op "deze computer" op het buroblad.

Je ziet nu informatie omtrent de "lokale" harde schijven en "verwisselbare" mediums.
Wat lees je daar alllemaal?

En tot slot : op welke 2 letters staan de Windows geinstalleerd........ C schreef je al, maar waar staat die andere Windows versie?
 
Ja, het is wel degelijk mogelijk om Windows 2x op één partitie te krijgen. Dat is zelfs zo eenvoudig dat heel veel mensen dat ongewild doen.
De eenvoudigste manier om daar achter te komen is om hier even de inhoud van je boot.ini te zetten. Dan weten we zo hoe het in elkaar zit. Dit is een verborgen bestand, maar je kunt het eenvoudig vinden via Configuratiescherm > Systeem > Geavanceerd > 3e knop Instellingen > Bewerken. Kopieer de inhoud en plak het hier even.
 
technisch gezien oke, maar alleen al de ellende die kan ontstaan doordat beide window versies gebruik maken van dezelfde folder Program Files ?
 
Ja, wel mee eens hoor. Ik maak hier wel vaak gebruik van als mensen hun WinXP installatie niet meer kunnen opstarten maar toch graag data willen redden van hun harde schijf. Gewoon er naast installeren, Nero installeren en data naar CD branden. Maar daarna raad ik in elk geval altijd een schone installatie aan, omdat er toch redelijk veel dingen op de schijf staan die bij de andere installatie horen.
Maar het gaat in dit geval er ook om om er achter te komen of die tweede installatie op dezelfde partitie staat, of toch op een andere. Want dat maakt natuurlijk verschil. Daarom het verzoek om boot.ini hier te plaatsen, dan kun je dat zien aan de partition die in de bootregels staan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan